Dělníci zpevňují podloží metra D, vyvrtali už přes dva tisíce metrů pilotů

  17:48aktualizováno  17:48
Před pár dny skončily přípravné práce geologického průzkumu metra D a v ulici Na Strži začali dělníci minulý týden hloubit šachtu s průměrem 20 metrů a hloubkou 35 metrů. První část nové linky D mezi Pankrácí a Depem Písnice má podle odhadů stát 57 miliard korun.

Právě z ulice Na Strži by se měly již na přelomu roku začít razit první štoly. Ty se stanou součástí tunelů, kterými časem budou jezdit vlaky metra. Vše se zatím nazývá geologickým průzkumem a je veřejným tajemstvím, že právě díky důkladnému geologickému průzkumu se chce město vyhnout problémům podobným těm, které nastaly během výstavby tunelového komplexu Blanka.

Tehdy došlo hned ke dvěma závalům – jednou ve Stromovce a podruhé na parkovišti ministerstva kultury. I když naštěstí nedošlo k obětem na životech, město, dopravní podnik ani stavební firmy tentokrát nechtějí nechat nic náhodě.

Výstavba tunelů bude navíc probíhat jen několik metrů pod stanicí trasy metra C Pankrác, jejíž koleje se nesmějí pohnout ani o milimetr. Jednou z podmínek celého projektu je, aby v žádném případě nebyl provoz linky C přerušen.

A tato podmínka nabrala na své důležitosti po zkušenostech s náhradní autobusovou dopravou X-C mezi Pražského povstání a Kačerovem. Provoz na Pražského povstání musel být dokonce – v době červencových dovolených – dočasně přerušen, protože kvůli velkému množství přestupujících lidí hrozil pád cestujících do kolejiště. A dlouhodobější odstávka trasy C v době, kdy Pražané nemají dovolené, je prakticky nemyslitelná.

Naopak v momentě, kdy linka D bude z Pankráce pokračovat k Náměstí Míru či dál, budou provoz „céčka“ mezi Pankrácí a Muzeem nahrazovat linky D a A. To bude velice důležité například v momentě, kdy skončí životnost Nuselského mostu a bude na jeho místě nutné vybudovat most nový, či ten starý projde generální opravou, během které nebude provoz metra možný.

Výstavba metra D

  • První etapa se stanicemi Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice bude mít 7,9 kilometru. 
  • Cesta z Pankráce do Depa Písnice by měla trvat 16 minut.
  •  Minimální provozní interval bude 90 sekund, tedy 40 spojů za hodinu.
  • Odhadovaný rozpočet včetně druhé etapy z Pankráce přes Náměstí bratří Synků na Náměstí Míru je 72 miliard korun. 
  • Rozpočet úseku mezi Pankrácí a Depem Písnice se odhaduje na 57 miliard.
  • Pro provoz první i druhé etapy se počítá s šestnácti soupravami metra. Jejich pořízení by mělo stát zhruba 2,8 miliardy korun. 
  • Počítá se s automatizovaným provozem linky D, vlaky nebudou mít kabiny pro řidiče. 
  • O trase D se mluví od 70. let minulého století a měla být podle politiků hotova již několikrát. 
  • Letos v červenci majitelé klíčových parcel v Krči oznámili, že stahují žaloby na město a umožní realizaci projektu metra výměnou za nájem 10,1 milionu korun ročně. Plány metra se zde přizpůsobí developerům. Ti mají zájem v lokalitě postavit kanceláře a byty.

I proto je existence linky D nutná, i když její stavba bude na některých místech velmi náročná. Na Pankráci je nestabilní podloží, a tak tu při hloubení bude nejspíš často docházet ke zpevňování horniny například pomocí betonové injektáže. Posuvy podloží ohlídají různé senzory a veškeré práce probíhají s maximální opatrností již nyní.

„Vrty s vybetonovanou výztuží zajistí, aby se šachta dala bezpečně hloubit. Od začátku stavby bylo v ulici Na Strži vyvrtáno celkem 2 116 metrů pilotů. Ty mají průměr 1 200 milimetrů a budou zpevňovat stěny budoucí šachty tak, aby nedošlo k nějaké neočekávané události,“ říká Radek Kozubík ze společnosti Hochtief.

Armaturou je podle něj vyztužený každý druhý pilot. Ve třech pilotech jsou také čidla, která budou sledovat, jestli na stavbě nedochází například k nějakým svislým sesuvům.

Bonus průzkumu

Příjemným bonusem celého geologického průzkumu je, že to, co bude během této části projektu vybudováno, zároveň poslouží jako součást budoucí technologie metra. Například ze šachty Na Strži tak bude do tunelů metra proudit čerstvý vzduch, protože bude součástí ventilačního systému. Tyto části vznikají, i když celá linka D nemá zatím stavební povolení. Ani průzkum však není zadarmo. Náklady dosáhnou celkem 1,3 miliardy korun. Z toho 651,3 milionu město zaplatí stavební firmě Metrostav, která uspěla se dvěma nabídkami. Konkurenční Hochtief inkasuje 542,5 milionu korun a Strabag dostane 122,7 milionu korun.

Stavební řízení

Celkové odhadované náklady na výstavbu desetikilometrové linky D mezi Písnicí přes Pankrác na Náměstí Míru jsou odhadované na 72 miliard korun. Pro srovnání, poslední stavba metra proběhla na lince A. Prodloužení z Dejvické do Motola stálo necelých 18 miliard korun a pracovalo se v letech 2010–2015. Na úseku dlouhém 6,1 kilometru vznikly čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. U trasy D se počítá s deseti stanicemi.

Fotogalerie

Celá trasa metra se jen s povolením pro geologický průzkum postavit nedá. 

„Souběžně s uskutečňováním průzkumu probíhají práce směřující k získaní stavebního povolení na nové metro,“ ujišťuje náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Optimismus vyzařuje i z generálního ředitele dopravního podniku Petra Witowského. 

„Vlastní stavební práce by měly začít v létě příštího roku. A my bychom na ten geologický průzkum chtěli plynule navázat. Do konce roku by už měla být připravena dokumentace pro stavební povolení. Následně zažádáme o stavební povolení. Pak bude probíhat stavební řízení,“ říká Witowski.

To, čemu se bude moci opravdu říkat, že je stavba metra, by podle ředitele mělo přijít v červenci příštího roku. A první vlak vyjede na konci roku 2027.

„Úsek Pankrác–Olbrachtova se bude razit z ulice Na Strži. Další část pak z Písnice. A největší zázemí staveniště bude v lokalitě Nemocnice Krč. Tam je totiž dost místa i na takovéto aktivity,“ dodává Witowski.

Autor:

Nejčtenější

Ještě den a bylo pozdě, přiznává Poborský o své nemoci

Karel Poborský na oslavách výročí fotbalové Příbrami

„Nechal jsem svůj život dojít na samotný práh a zjistil, že takhle to nejde. Možná stačil den a teď už spolu...

Praha odstranila desítky boxů na klíče od sdílených bytů. Vadí údržbě

V Praze přibývá boxů na klíč od sdíleného bytu. Majitelé bytů je dávají na...

Desítky schránek na klíče odstranili pracovníci údržby veřejného osvětlení v metropoli. Na sloupy je dávají majitelé...

Policie pátrá po řidiči formule, který se proháněl po dálnici D4

Policie hledá řidiče, který jel ve formuli po dálnici D4.

Příbramští policisté pátrají po řidiči formule, který jel po dálnici D4. Řidič je podezřelý z porušení zákona o...

Rusko pohrozilo odvetou. Plán přemístit Koněvovu sochu nebude bez odpovědi

Pomník maršála Koněva se stal znovu terčem vandalů. Stejně jako před několika...

Rusko v pátek pohrozilo odvetou za plány zastupitelů šestého pražského obvodu přemístit sochu maršála Ivana Koněva,...

Zrodil se Pan hráč. Jak Jaromír Bohačík z Markvartovic vystřílel postup

Český křídelník Jaromír Bohačík (vpravo) přihrává kolem Janise Papapetra z...

Kdo by tohle čekal: že si čeští basketbalisté zahrají čtvrtfinále mistrovství světa - a že budou chtít pozlatit ruku...

Další z rubriky

Sanitka narazila do policejního vozu, tři lidé skončili v péči lékařů

Nehoda policejní Octavie a sanitky v Nymburce (13. září 2019)

Dva policisté a zdravotní sestra museli do nemocnice po páteční nehodě sanitky a policejního vozu v Nymburce. Ke srážce...

Výkladní skříň pražských zahrad ničí vandalové. Řešení je v nedohlednu

Čelakovského sady u Národního muzea. (12. 9. 2019)

Čelakovského sady měly být výkladní skříní městských zahrad, která důstojně doplní rekonstruovanou historickou budovu...

Kvůli poruše vedení nejezdily vlaky mezi Hlavním nádražím a Vršovicemi

Osobní vlak v sobotu odpoledne vykolejil v Lípě nad Dřevnicí u Zlína. Nikdo se...

V sobotu před 14. hodinou se zastavil provoz v centru prahy. Mezi Hlavním nádražím a stanicí Praha - Vršovice vlaky...

Najdete na iDNES.cz