Pražští politici chtěli mít před komunálními volbami na podzim 2014 v ruce trumf: v květnu otevřený tunel Blanka. Ten však patrně skončí u soudu a těžko předvídat, jestli rozhodování potrvá měsíce, nebo se potáhne roky.
Politici přitom už dříve tušili, že s Blankou může být potíž, a proto někteří začali tlačit na dřívější zahájení provozu metra A. Marně. I termíny jeho otevření zřejmě padnou.
Počítalo se, že se cestující novými stanicemi projedou už v listopadu 2014. Politici si malovali, že by to šlo stihnout už v září, tedy přímo před volbami. V úterý však městští radní měli na stole informaci o jiném termínu zprovoznění: přelomu roku 2014 a 2015.
Jenže vše nasvědčuje tomu, že reálnější je až začátek roku 2015. "Snažíme se termín posunout co nejvíc dopředu, ale některé práce mají zpoždění," říká radní pro dopravu Jiří Pařízek s tím, že harmonogram se ještě vytváří.
Podle technického ředitele Dopravního podniku Jana Šurovského však prý jde jen o "upřesnění termínu". "Některé kontrakty jako na výtahy a zabezpečovače jsou nasmlouvané do začátku listopadu příštího roku.
Pak ale dodavatelé přišli s tím, že poté tu ještě budou pracovat na technologiích. Až následně spustíme zkušební provoz bez cestujících, který trvá třináct týdnů. Jde spíše o zpřesnění toho, že dokončení prací se nerovná zprovoznění z pohledu dodavatelů," říká Šurovský.
Sám přiznává, že načasování je nešťastné - finišovat se bude v době kolem Vánoc.
Téměř tři měsíce zkoušení provozu narušené svátečními dny by nasvědčovaly tomu, že se metro otevře třeba až v únoru 2015.
Slíbené dotace z EU to prý neohrozí. "Pro EU je důležité, aby vše bylo dořešené v roce 2015," dodal Šurovský.
Audit vytýká nevypsanou soutěž
Skluz není jediná potíž. Podle zprávy interního auditu Dopravního podniku z letošního září Praze hrozí, že přijde o část dotace z EU. Pak by město muselo sáhnout hlouběji do rozpočtu a při nákladech na tunel Blanka není jisté, zda by vůbec bylo kam sáhnout.
Zpráva auditu totiž tvrdí, že některé vícepráce na metru nebyly dopředu vysoutěžené v režimu takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění, jak měly být. A toto řízení prý bylo vypsáno zpětně. Za viníka označil auditor Lukáš Wagenknecht stavební dozor, firmu IDS, která podle něj takto porušila zákon.
Společnost nařčení odmítá. "Jednací řízení bez uveřejnění jsme vypsali dle pokynu DP a s jeho vědomím. Podle našeho názoru ale nemuselo být vůbec vypsáno a zadavatel měl postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, to je pořídit takzvaný soupis prací odsouhlasený všemi účastníky, což se také stalo," řekl dříve mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.
Celý audit stavby metra A ještě nebyl dokončen. A kontrolor Wagenknecht už na něm nepracuje. Koncem října mu DP zrušil smlouvu ve zkušební lhůtě. Šéf DP Jaroslav Ďuriš uvedl, že by jejich spolupráce dále nefungovala.
"Audit by měl být hotov v průběhu prosince," říká teď mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.