„Úředníci, občané i firmy teď mají možnost získat solidní přehled o tom, co se na poli městských veřejných zakázek děje, a to je základní předpoklad pro kvalitní kontrolu, řízení a prevenci korupce v zadávání zakázek,“ zdůvodňuje zveřejnění zakázek radní pro oblast transparentnosti Adam Zábranský (Piráti).
Zdaleka největší loňskou zakázkou byl výběr dopravce pro nové městské železniční linky S49 a S61. Soutěž za 2,4 miliardy korun vyhrál koncem loňského roku RegioJet, který v tendru porazil České dráhy a Arrivu. Dopravce pořídí sedm nových vlaků a linku bude provozovat patnáct let.
Druhou největší zakázkou je stavba lávky mezi Holešovicemi a Karlínem za 300 milionů korun. Mezi zakázkami však lze najít řadu provozních objednávek od oblečení pro policisty po právní služby pro úředníky. Na tři čtvrtě milionu vyšla například rámcová smlouva na roční dodávání občerstvení do budovy magistrátu.
V Česku takový přístup standardní není, jde spíše o výjimku. „Naopak na ministerské úrovni jsme svědky spíše snah o omezování přístupu k informacím o hospodaření či krocích státní správy obecně,“ říká Milan Eibl, vedoucí analytik protikorupční organizace Transparency International. Naráží tak například na kauzu bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) a jejího financování fotografů.
Za image Schillerové miliony. Prospěch měl celý resort, míní exministryně![]() |
Podle Eibla se metropole chce vyvarovat neprůhledných zakázek, jako byly v minulosti projekty Opencard, Smart Prague nebo metro D. „Speciálně velké projekty bývají konstruovány tak, že jde o pilotní projekt, který je rovnou od začátku vytvářen s konkrétním subjektem, čímž se snižují benefity jakékoliv veřejné soutěže,“ doplňuje Eibl.
Dopravní podnik chybí
V přehledu jsou zakázky vypisované přímo magistrátem a jeho příspěvkovými organizacemi, mezi něž patří třeba městská policie, pražská záchranka, divadla, školy nebo zoologická a botanická zahrada. Ke sdílení dat o zakázkách vyzval magistrát i městské společnosti, připojil se však jen Operátor ICT, který provozuje Lítačku a právě také web Golemio.
„U ostatních společností odezva nebyla zdaleka taková,“ sděluje Zábranský. V seznamu tak není pravděpodobně největší zadavatel mezi městskými firmami – dopravní podnik. Metropole se podle informací MF DNES chystá databázi rozšířit, přibýt by tak mohly společnosti jako Prague City Tourism nebo Technologie hl. města Prahy.
Jak zamezit střetu zájmů
Zábranský chce také řešit otázku střetu zájmů a připravuje kvůli tomu nové nařízení. „Cílem je, aby zakázky nezískávali politici, kteří mají vládní funkce, nebo třeba nějací příbuzní politiků nebo úředníků na magistrátu,“ informuje radní. Odbory by podle něj měly mít do budoucna možnost využívat centrální nákupy.
Pražská rada v minulém roce rozhodla, že magistrát bude vypisovat otevřené soutěže už od zakázek s hodnotou půl milionu korun. Dříve byla hranice mnohem vyšší, od dvou do šesti milionů.
„Je potřeba si uvědomit, že zejména u kvalifikovaných dodávek není nejnižší cena zárukou nejlepšího výběru, spíše naopak,“ vysvětluje Michal Bláha, ředitel projektu Hlídač státu, který slouží coby veřejná kontrola státních a veřejných institucí.
Přehled zakázek Prahy „Transparentnost 2.0“Veřejné zakázky magistrátu za minulý rok Odvětví podle objemu zakázek
1) Výběr dopravce pro železniční linku S49 a S61 (2,4 mld.) 2) Stavba lávky Holešovice–Karlín (0,3 mld.) 3) VD Hostivař – zkapacitnění bezpečnostního přelivu (0,2 mld.) 4) Oprava stoky D (0,13 mld.) 5) Rekonstrukce dělicí zdi sportovního kanálu Troja (0,12 mld.) Poznámka: jde o výběr z webu hl. města www.golemio.cz |