Chabá kapacita pražských P+R parkovišť, která dnes pojmou jen asi tři tisíce aut, trápí řidiče již řadu let. Zejména ty mimopražské.
Po rozšíření parkovacích zón do Prahy 5, 6 a 8 na začátku letošního podzimu se však tento problém ještě prohloubil. V ulicích navíc příští rok míst k zaparkování ještě ubude. Nakreslení barevných čar totiž požaduje Praha 4 a zvažuje to i Praha 9.
Magistrát si proto ve spolupráci s radnicemi nechal vypracovat analýzu, kde by mohla nová odstavná parkoviště vzniknout. Zatím úřady vytipovaly 62 vhodných lokalit, většinou v okrajových částech města. Nejasné je však to, kdy parkoviště vzniknou a zda je město zřídí na všech určených místech.
„Zahájili jsme jednání s majiteli pozemků. Je naším cílem, aby se začalo stavět co nejrychleji,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Řidiči, kteří dojíždějí ze středních Čech i dalších krajů republiky, totiž po rozšíření zón začali logicky parkovat tam, kde modré čáry ještě nejsou. Nejenže tím v těchto místech zhoršují plynulost dopravy, kvůli jejich autům se také hůře parkuje místním obyvatelům.
Nejvíce míst bude v Praze 6
První nová záchytná parkoviště by podle Dolínka měla začít sloužit v řádu měsíců. Příkladem může být to v Tobrucké ulici, nedaleko stanice metra Bořislavka. Tam již stání pro přibližně 150 aut vzniklo dříve, jen se jako parkoviště přestalo časem využívat a je zavřené. První vozy by se tam měly znovu vrátit v lednu.
Ostatně v Praze 6 plánuje magistrát parkovišť nejvíce, celkem deset. Největší z nich s kapacitou až tisíc aut by mělo být na Dlouhé míli u letiště. A o kus dál směrem na jih by měly u ruzyňského nádraží vzniknout dvě plochy pro stání, dohromady pro 350 aut. Parkoviště chce Praha stavět i na Vypichu, v Podbabě a ve Veleslavíně. „Tlačíme k tomu magistrát již rok a půl. Jsem nadšený, ale mohli jsme slavit mnohem dříve,“ podotkl Ondřej Kolář (TOP 09), starosta Prahy 6.
1. listopadu 2016 |
S řadou návrhů přišla i radnice páté městské části. Tamní největší parkoviště by mělo vzniknout u smíchovského nádraží v Dobříšské ulici, pojmout má pět set aut. Kromě toho budou moci řidiči auto ponechat u Krematoria Motol a na Homolce. Zvětší se také parkoviště na Barrandově.
„Jsou to místa, která jsou pro P+R parkoviště vhodná. V Motole je například konečná stanice metra a Dobříšská ulice je dopravním uzlem, kde je kromě metra i vlak a autobus,“ vysvětlil Radek Klíma (TOP 09), starosta Prahy 5. Radnice má prý vytipovaná i další místa, kde by mohla vzniknout jen dočasná stání. „Nejdříve pro potřeby P+R, ale až se odstavná parkoviště podaří vytlačit na kraj města, sloužila by pouze pro naše občany,“ dodal Klíma.
Město řeší i pohodlný přestup na MHD
Z největších plánovaných parkovišť je možné zmínit ještě P+R pro tisíc vozů na Opatově, parkoviště na Černém Mostě a v Depu Písnice, obě pro 800 aut, a dvojici parkovišť na Zličíně pro 500 a 720 vozidel.
Podle Dolínka však nestačí pouze parkoviště stavět, chce je více provázat s MHD. Bez přímého a pohodlného spojení do centra v nich totiž dojíždějící zřejmě parkovat nebudou. „Za ještě zásadnější prioritu než P+R ale považuji zvýšení parkovacích kapacit pro Pražany, a to hlavně na velkých sídlištích,“ poznamenal Dolínek. Právě tam se podle něj Pražanům parkuje nejhůře.
Lokality pro nová P+R parkovištěPraha 4 – Braník (30 až 60 míst); Nádraží Krč (300 míst); Nové Dvory (150 míst) |