Noční padesátka na magistrále zvýší emise, tvrdí dopravní expert

  10:28aktualizováno  10:28
Nově teď řidiči od Vinohradské po Hlávkův most musejí také ubrat plyn a ze zavedené sedmdesátky zvolnit na padesátku. Přes den zpomalení může pomoci plynulosti dopravy, ale v noci by se rychlost na magistrále měla zvýšit i kvůli ekologii, myslí si dopravní expert.

Pražská magistrála patří mezi nejvytíženější ulice v metropoli. | foto: Robert RambousekMAFRA

Rozměry je to téměř dálniční průtah, na kterém se smí ale jet jen padesátkou. Nově teď řidiči od Vinohradské po Hlávkův most musejí také ubrat plyn a ze zavedené sedmdesátky zvolnit právě na padesátku. Přes den je omezení navzdory nelibosti některých řidičů ospravedlnitelné, protože může pomoci plynulosti dopravy. V noci už ale takový smysl snad s výjimkou malého snížení hluku nemá.

V sedmdesátikilometrové rychlosti totiž mohou mít auta podle dopravního experta nižší spotřebu i emise. „Záleží na tom, jaký máte například zařazený rychlostní stupeň. Ale když jedete tou sedmdesátkou třeba na pětku, tak je pravda, že motor se jen tak převaluje a spotřeba i emise jsou nízké. Některá vozidla jsou ale odstupňovaná na vyšší rychlosti a pak jedou na trojku a emise mají při sedmdesátce vyšší,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Potvrzuje, že přes den může padesátka pomoci ke klidnému, plynulému dopravnímu proudu, ve kterém auta nemusejí zrychlovat ani zpomalovat. Více emisí pak produkují vozidla popojíždějící v kolonách, která neustále zastavují a znovu se rozjíždějí. Expert ale v žádném případě nefandí změnám bez varování. „Jestliže někdo změřil, že snížení rychlosti tam pozitivně ovlivní dopravu, tak budiž. Ale řidiči by měli být upozorněni na to, že je tam změna v dopravním značení,“ uvedl Budský.

Pozdě objevená změna

I když úprava rychlosti upoutala pozornost v posledních dnech, o žádnou překotnou novinku se nejedná. Patřičné pozornosti se jí nedostalo dříve, protože padesátka byla zavedena jen tím, že tam bylo odmontováno dopravní značení předepisující sedmdesátku. Z toho automaticky vyplývá, že se řidiči musejí začít řídit takzvanou obecnou úpravou – a to v obci znamená padesátikilometrovou rychlost.

Budský se domnívá, že v tomto případě bylo namístě, aby zároveň se změnou přišlo výrazné značení informující, že v místě došlo ke změně úpravy. „Myslím, že není dobré dělat takovéto pasti na řidiče a určitě to motoristy vydráždí, mnozí z nich si totiž budou myslet, že změna přišla tímto nenápadným způsobem, aby bylo možné vybírat pokuty,“ dodává expert z Týmu dopravní bezpečnosti.

Kdy omezení začalo, upřesňuje náměstek primátora pro dopravu. „Snížení rychlosti na magistrále není novinkou, úspěšně funguje více než tři měsíce a celou dobu bylo na místě značení rychlosti. Dnes vidíme, že si na zpomalení řidiči zvykli, a nedostali jsme ani jednu stížnost,“ vysvětluje Adam Scheinherr (Praha sobě).

Plynulost provozu

Zpomalení podle něj musí mít vždy nějaký důvod. „Jde o plynulost provozu, a to především o dobu dopravních špiček, dále o snížení hluku a také o bezpečnost dětí a dalších chodců. Chci ale zdůraznit – snížení rychlosti zavádí státní správa, která musí reagovat na stížnosti občanů,“ dodává náměstek.

Praha 2 se ale nedomnívá, že by zavedení padesátky plynulosti dopravy pomohlo. „K tomu nepřispěje. Právě z tohoto důvodů byla od ulice Vinohradská nařízena sedmdesátikilometrová rychlost, aby se ulehčilo problematické ulici Legerova a výjezdu z centra,“ říká starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

Navíc podle ní v tomto úseku magistrála vede kolem nádraží, které je samo hlučné. „Pokud by se měl snížit hluk, měla se již dávno vyměnit v oblasti Štvanice dlažba za asfalt,“ dodává Černochová.

O podobných změnách rozhoduje Silniční správní úřad. Ten je sice součástí magistrátu, ale podobně jako stavební úřady je součástí státní správy. Silniční správní úřad rozhodl v poslední době také o snížení rychlosti na dalších místech. Na padesátku klesla rychlost v Liberecké ve směru jízdy do ulice V Holešovičkách, tam ale o změně značení informuje tabule.

Rychlost ze sedmdesátky na padesátku také spadla v Modřanské. Tamní radnice rozhodně není proti. „Osobně to podporuji kvůli bezpečnosti i hluku. Navíc ani pro řidiče není příjemné, když se mění značky po sto metrech. To je nejkratší cesta k pokutě,“ vysvětluje místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (Piráti).

Popsaná zpomalení nejsou pravděpodobně poslední. Časté je také omezování rychlosti z padesátky na třicítku v blízkosti škol. To už se ale týká vedlejších komunikací, které nemá v kompetenci magistrát, ale městské části. I v tomto případě by dopravní expert Budský dal přednost tomu, aby opatření neplatilo v noci, kdy jsou školy zamčené.

Omezování rychlosti je trend běžnější v západní Evropě a nejen pomocí dopravního značení – omezovače totiž budou mít povinně nainstalované nově prodané automobily v Evropské unii od roku 2022. Zařízení začne při překročení povolené rychlosti automaticky snižovat výkon motoru.

VIDEO: Řidiči na části magistrály mohou jet rychleji, ale ignorují to a brzdí dopravu:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Nejčtenější

Inter - Slavia 1:1, hosté mířili k senzaci, o výhru přišli v nastavení

Slávista Peter Olayinka (uprostřed) oslavuje svou trefu do sítě Interu Milán. V...

Při návratu do Champions League, kde dvanáct let chyběli, sahali po senzaci, slávističtí fotbalisté ale nakonec v...

Sparta - Slavia 0:3, penalta, vlastní gól a derby vyznělo jasně pro hosty

Slávističtí fotbalisté Vladimír Coufal (vlevo) a Jan Bořil ukazují, kolik gólů...

Dvě červené karty, rozhodující gól z penalty, další vlastní a třetí nádherný. Fotbalové derby číslo 294 vyhrála na...

Stát nedá Praze na dostavbu okruhu ani korunu, řekl Babiš Hřibovi

Babiš začal prohlídku ve vytipovaném pozemku v Letňanech, který je nedaleko...

Pražský primátor Zdeněk Hřib jednal v úterý s premiérem Andrejem Babišem o dostavbě pražského okruhu. Praha to po vládě...

Zvedněte ruce, kdo jste to čekali. Italský tisk sepsul výkon Interu

JAK MI TO CHYTIL? Romelu Lukaku z Interu Milán lituje neproměněné tutovky,...

Falešný start, pohroma, trápení. Italská média tvrdě kritizují počínání fotbalistů Inter Milán v úvodním utkání Ligy...

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

DANIEL, ADAM A ZBYHNĚV. Táta Hložek (vpravo) se svými syny Danielem a Adamem

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Další z rubriky

Z domova důchodců zmizely miliony, hejtmanka Jermanová viní bývalého ředitele

Ilustrační snímek

Z účtu domova pro seniory Červený Mlýn ve Všestudech zmizelo více než 11 milionů korun včetně naspořených peněz...

Na smíchovském břehu Vltavy cvičně vyrostly protipovodňové zábrany

Celodenní protipovodňová cvičení v Praze odstartoval ráno test vrat na...

Zejména na smíchovském břehu Vltavy proběhl v sobotu nácvik stavby protipovodňových zábran. Cvičení Voda 2019 se kromě...

Nebezpečný manévr kamionu u Benešova ohrozil řidiče, hrozí mu pokuta

Otáčející se kamion Mirošovice - Benešov

Řidič osobního vozu natočil na silnici vedoucí z Mirošovic do Benešova nebezpečnou situaci, kterou způsobil řidič...

Praha plánuje cyklostezky za 130 milionů korun. Počet kolařů stoupá

Ilustrační snímek

Za posledních osm let přibylo v hlavním městě minimum nových cest pro cyklisty. Na starších úsecích narážejí lidé na...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz