Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Pražští radní zvažují vytvořit z magistrály bulvár se stromy a méně pruhy

  18:00aktualizováno  18:00
Silnici rozdělující hlavní město by část radních chtěla osázet stromy, přetnout přechody a zúžit ji o jeden jízdní pruh. Nápad na polidštění magistrály naráží na odpor nejen u koaličních partnerů, ale také dopravních odborníků.

Pražská magistrála | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražské vedení zvažuje, že ze Severojižní magistrály, která již od sedmdesátých let neprodyšně přetíná město na dvě části, vytvoří městský bulvár.

Nápad to ostatně není nový. Nejrůznější pražští politici mluví o humanizaci magistrály více než deset let. V úterý však mají radní projednat podobu konkrétních opatření, jež by měla tuto komunikaci polidštit. Dokument, který budou schvalovat, připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) a redakce MF DNES ho má k dispozici.

„Neříkáme, že z magistrály uděláme bulvár příští týden nebo za rok. Jde o vizi, která by se měla stát podkladem pro další konkrétní kroky,“ popisuje účel dokumentu náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Pokud však bude tato vize schválena ve stávající podobě, čekají magistrálu velké změny. Místy až čtyřproudá třída by se podle návrhu zúžila na tři pruhy v každém směru. Jeden z nich by navíc sloužil jen pro hromadnou dopravu a taxi, ostatní řidiči by ho mohli využít pouze při odbočování.

„Hlavním cílem je opět propojit dvě části města, které jsou touto dopravní tepnou rozděleny,“ říká náměstek. Na všech křižovatkách by proto vznikly přechody pro chodce a u nich nezbytné semafory. Nově by po magistrále cestovali také cyklisté, v celé její délce by pro ně totiž přibyly vyhrazené pruhy. Stávající povrch komunikace by byl vyměněn za protihlukový asfalt a nově by magistrálu lemovala i stromořadí a lavičky. Obnovou by prošly také okolní parky a náměstí.

Koalice se neshodla

Vize však zatím naráží na odpor koaličních partnerů, konkrétně hnutí ANO. „Pod zlidštěním magistrály si představujeme její úpravu tak, aby odpovídala jedenadvacátému století. Počínaje tichým asfaltem přes zeleň po úpravu jejího okolí. To, co se ale v materiálu navrhuje, již není zlidštění, ale zablokování magistrály,“ říká zastupitel Patrik Nacher (ANO).

Hnutí nejvíce vadí instalace přechodů a semaforů, snížení počtu jízdních pruhů a rušení mimoúrovňových křižovatek. Všechna tato opatření podle Nachera povedou k vážným dopravním komplikacím. „To ztíží život nejen řidičům, ale i těm, kteří kolem magistrály bydlí,“ dodává. Rozsáhlejší omezení dopravy podle něj není možné, dokud nebude dostavěn Městský a Pražský okruh, jejichž dokončení se stále odkládá.

Severojižní magistrála

  • Magistrála není nijak přesně vymezena, ale obvykle se o ní mluví jako o komunikacích, které propojují Proseckou radiálu na severu a Chodovskou radiálu na jihu města.
  • Do provozu byla uváděna po etapách. První úsek od Nuselského mostu až do Rumunské ulice se otevřel v roce 1973. Poslední (most Barikádníků) v roce 1980.
  • Denně po magistrále projede až sto tisíc vozidel.

S tím souhlasí i oslovení dopravní odborníci. „S většinou navrhovaných opatření se dokážu ztotožnit. Nejdříve ale musí být vybudována nabídka kapacitních komunikací. Bez nich bychom se pouštěli do rizika,“ říká profesor František Lehovec z ČVUT. Podle něj navíc dokument nezmiňuje negativní důsledky, jež by opatření mohla způsobit. „Ty přitom není dnes již vůbec obtížné namodelovat,“ dodává.

Stejného názoru je i Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Opatření by podle něj zahltila nejen magistrálu a její okolí, ale i Jižní spojku, Barrandovský most, Dobříšskou a řadu dalších ulic. „Absolutně pak nechápu, který expert mohl doporučit zrušení mimoúrovňového křížení. To je zcela proti zásadám bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ dodává.

Dolínek se však brání tím, že magistrála s dostavbou okruhů příliš nesouvisí, protože neslouží primárně pro tranzitní dopravu. „Až sedmdesát procent přepravy na magistrále vzniká nebo končí v jejím okolí,“ říká. Jen malá část řidičů podle něj projede magistrálu od začátku až do konce. Není tak prý nutné její přeměnu na městský bulvár přímo vázat na dostavění okruhů.

Dědictví minulého režimu

Náměstek se příliš neobává ani větších kolon. „Nejde o počet pruhů, ale o uspořádání dopravy. Nové semafory a přechody přesunou kolony pouze dál z centra města,“ říká a připomíná, že i po tak významných komunikacích, jako je Evropská nebo Strakonická, se jezdí pouze ve dvou pruzích. Pokud jde o rušení mimoúrovňových křižovatek, bude podle Dolínka třeba každou z nich posuzovat zvlášť podle toho, jakou mají plnit funkci.

Předkládaný dokument podporuje i Trojkoalice. „Pražskou památkovou rezervaci nemá protínat dálnice, kterou lidé nemohou přejít z jedné strany na druhou,“ říká náměstkyně Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Současnou podobu magistrály podle svých slov považuje za neblahé dědictví bolševického plánovaní a je prý třeba ji nějakým způsobem zcivilizovat.

„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to je možné, aniž by doprava nebo město kolabovaly,“ myslí si náměstkyně. Naději vkládá například do pruhu pro autobusy, který podle ní řadu řidičů přesvědčí, aby nechali vůz u chodníku. Hnutí ANO se však zdá v otázce magistrály neoblomné. „Doufáme, že koaliční partneři budou naše požadavky respektovat a oddělí zlidštění magistrály od opatření, která způsobí její zablokování, a návrh přepracují,“ dodává Nacher.

Podle Kolínské bude třeba najít s ANO kompromis. V radě se tak materiál prý pouze představí a hnutí dostane měsíc na to, aby připravilo jeho úpravy tak, aby se s ním mohlo ztotožnit. „V koaliční dohodě je ale jasně uvedeno, že opatření pro zklidnění magistrály zavedeme,“ připomněla náměstkyně.

Autor:

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky
Premium

Bez lidí se zvířata nudí, říká Bobek. Na začátku pandemie byli podle něj lovci

Zdálo by se, že si teď ředitel pražské zoo Miroslav Bobek může vychutnávat procházky zahradou, aniž by ho při nich...

Nevěstinec není schválen k bydlení, bezdomovcům nabízí postele jinde

Plán magistrátu na ubytování bezdomovců v Pražské tržnici, kde sídlí nevěstinec Showpark, není podle provozovatelů...

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Premium

Farář si vyrobil vlastní respirátor. Chce být s farníky, i kdyby bylo nejhůř

Situace v Itálii je děsivá. Počet úmrtí na nový typ koronaviru tu přesáhl deset tisíc lidí. Lidé často odcházejí v...

Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?
Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Pomalá epidemie koronaviru. Česko nehodlá nákazu zastavit, ale modifikovat

Česká republika se v příštích týdnech nebude snažit epidemii způsobenou koronavirem COVID-19 za každou cenu zastavit....

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...