Pražští radní zvažují vytvořit z magistrály bulvár se stromy a méně pruhy

  18:00
Silnici rozdělující hlavní město by část radních chtěla osázet stromy, přetnout přechody a zúžit ji o jeden jízdní pruh. Nápad na polidštění magistrály naráží na odpor nejen u koaličních partnerů, ale také dopravních odborníků.

Pražská magistrála | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražské vedení zvažuje, že ze Severojižní magistrály, která již od sedmdesátých let neprodyšně přetíná město na dvě části, vytvoří městský bulvár.

Nápad to ostatně není nový. Nejrůznější pražští politici mluví o humanizaci magistrály více než deset let. V úterý však mají radní projednat podobu konkrétních opatření, jež by měla tuto komunikaci polidštit. Dokument, který budou schvalovat, připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) a redakce MF DNES ho má k dispozici.

„Neříkáme, že z magistrály uděláme bulvár příští týden nebo za rok. Jde o vizi, která by se měla stát podkladem pro další konkrétní kroky,“ popisuje účel dokumentu náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Pokud však bude tato vize schválena ve stávající podobě, čekají magistrálu velké změny. Místy až čtyřproudá třída by se podle návrhu zúžila na tři pruhy v každém směru. Jeden z nich by navíc sloužil jen pro hromadnou dopravu a taxi, ostatní řidiči by ho mohli využít pouze při odbočování.

„Hlavním cílem je opět propojit dvě části města, které jsou touto dopravní tepnou rozděleny,“ říká náměstek. Na všech křižovatkách by proto vznikly přechody pro chodce a u nich nezbytné semafory. Nově by po magistrále cestovali také cyklisté, v celé její délce by pro ně totiž přibyly vyhrazené pruhy. Stávající povrch komunikace by byl vyměněn za protihlukový asfalt a nově by magistrálu lemovala i stromořadí a lavičky. Obnovou by prošly také okolní parky a náměstí.

Koalice se neshodla

Vize však zatím naráží na odpor koaličních partnerů, konkrétně hnutí ANO. „Pod zlidštěním magistrály si představujeme její úpravu tak, aby odpovídala jedenadvacátému století. Počínaje tichým asfaltem přes zeleň po úpravu jejího okolí. To, co se ale v materiálu navrhuje, již není zlidštění, ale zablokování magistrály,“ říká zastupitel Patrik Nacher (ANO).

Hnutí nejvíce vadí instalace přechodů a semaforů, snížení počtu jízdních pruhů a rušení mimoúrovňových křižovatek. Všechna tato opatření podle Nachera povedou k vážným dopravním komplikacím. „To ztíží život nejen řidičům, ale i těm, kteří kolem magistrály bydlí,“ dodává. Rozsáhlejší omezení dopravy podle něj není možné, dokud nebude dostavěn Městský a Pražský okruh, jejichž dokončení se stále odkládá.

Severojižní magistrála

  • Magistrála není nijak přesně vymezena, ale obvykle se o ní mluví jako o komunikacích, které propojují Proseckou radiálu na severu a Chodovskou radiálu na jihu města.
  • Do provozu byla uváděna po etapách. První úsek od Nuselského mostu až do Rumunské ulice se otevřel v roce 1973. Poslední (most Barikádníků) v roce 1980.
  • Denně po magistrále projede až sto tisíc vozidel.

S tím souhlasí i oslovení dopravní odborníci. „S většinou navrhovaných opatření se dokážu ztotožnit. Nejdříve ale musí být vybudována nabídka kapacitních komunikací. Bez nich bychom se pouštěli do rizika,“ říká profesor František Lehovec z ČVUT. Podle něj navíc dokument nezmiňuje negativní důsledky, jež by opatření mohla způsobit. „Ty přitom není dnes již vůbec obtížné namodelovat,“ dodává.

Stejného názoru je i Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Opatření by podle něj zahltila nejen magistrálu a její okolí, ale i Jižní spojku, Barrandovský most, Dobříšskou a řadu dalších ulic. „Absolutně pak nechápu, který expert mohl doporučit zrušení mimoúrovňového křížení. To je zcela proti zásadám bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ dodává.

Dolínek se však brání tím, že magistrála s dostavbou okruhů příliš nesouvisí, protože neslouží primárně pro tranzitní dopravu. „Až sedmdesát procent přepravy na magistrále vzniká nebo končí v jejím okolí,“ říká. Jen malá část řidičů podle něj projede magistrálu od začátku až do konce. Není tak prý nutné její přeměnu na městský bulvár přímo vázat na dostavění okruhů.

Dědictví minulého režimu

Náměstek se příliš neobává ani větších kolon. „Nejde o počet pruhů, ale o uspořádání dopravy. Nové semafory a přechody přesunou kolony pouze dál z centra města,“ říká a připomíná, že i po tak významných komunikacích, jako je Evropská nebo Strakonická, se jezdí pouze ve dvou pruzích. Pokud jde o rušení mimoúrovňových křižovatek, bude podle Dolínka třeba každou z nich posuzovat zvlášť podle toho, jakou mají plnit funkci.

Předkládaný dokument podporuje i Trojkoalice. „Pražskou památkovou rezervaci nemá protínat dálnice, kterou lidé nemohou přejít z jedné strany na druhou,“ říká náměstkyně Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Současnou podobu magistrály podle svých slov považuje za neblahé dědictví bolševického plánovaní a je prý třeba ji nějakým způsobem zcivilizovat.

„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to je možné, aniž by doprava nebo město kolabovaly,“ myslí si náměstkyně. Naději vkládá například do pruhu pro autobusy, který podle ní řadu řidičů přesvědčí, aby nechali vůz u chodníku. Hnutí ANO se však zdá v otázce magistrály neoblomné. „Doufáme, že koaliční partneři budou naše požadavky respektovat a oddělí zlidštění magistrály od opatření, která způsobí její zablokování, a návrh přepracují,“ dodává Nacher.

Podle Kolínské bude třeba najít s ANO kompromis. V radě se tak materiál prý pouze představí a hnutí dostane měsíc na to, aby připravilo jeho úpravy tak, aby se s ním mohlo ztotožnit. „V koaliční dohodě je ale jasně uvedeno, že opatření pro zklidnění magistrály zavedeme,“ připomněla náměstkyně.

Autor:

Pražská botanická zahrada jako fantastický svět. Rozzářila ji křišťálová výstava

  • Nejčtenější

„Natáčely si nás na telefon.“ Expolicista zbil šest dívek, s obžalobou nesouhlasí

Před Obvodním soudem pro Prahu 5 stanul expolicista Tomáš Strnad. Žalobce ho viní z těžkého ublížení na zdraví, výtržnictví a zneužití pravomoci úřední osoby. Strnad letos v únoru brutálně napadl v...

5. prosince 2024  8:11,  aktualizováno  13:12

Dopravní kolaps v Praze. Ranní provoz komplikoval vzpříčený kamion i nehody

Pražskou dopravu od rána komplikovalo několik dopravních nehod. Mezi nimi byly i dvě vážné kolize s chodci v ulici Ústecká a na Rašínově nábřeží. Komplikace byly také na výjezdu z hlavního města po...

3. prosince 2024  8:31,  aktualizováno  14:19

Rvačky i alkohol, v Mladé Boleslavi to vře. Máme strach, stěžují si lidé městu

Premium

Lidí, kteří se v ulicích Mladé Boleslavi necítí bezpečně, přibývá. Mají strach, přestože počet trestných činů dlouhodobě klesá. Stěžují si, že město, kde už žije třetina cizinců, situaci neřeší.

4. prosince 2024

Motoristé představili své desatero i cíle. Chceme porazit ODS, řekl Macinka

Politici a příznivci Motoristů se v sobotu sešli v pražské Královce na prvním oficiálním kongresu. Strana na něm oznámila, že přijala 1 415 nových členů a představila „ideové desatero“ i expertní...

7. prosince 2024,  aktualizováno  14:53

Populární šéfku nymburské nemocnice politici odvolali. Naštvali lidi i personál

Premium

Ani stoupající prestiž městské nymburské nemocnice spojená s rekonstrukcemi pavilonů v čele s porodnicí, která navzdory současnému trendu chrlí jedno miminko za druhým, neudržela Nelu Kvačkovou ve...

5. prosince 2024  16:38

Útočník v centru Prahy rasisticky urážel a zranil muže, policie po něm pátrá

Policie hledá muže, který podle ní v polovině října v centru Prahy urážel jiného muže kvůli barvě pleti a následně ho i fyzicky napadl a zranil. V případě dopadení a odsouzení mu hrozí až tři roky...

10. prosince 2024  13:03

Senior z Prahy dostal za dětské porno šest let. Patřil mezi největší světové distributory

Muži, který podle kriminalistů patřil mezi největší distributory dětské homosexuální pornografie na světě, uložil soud šest let vězení. Uvedla to v úterý Česká televize (ČT), které to sdělila mluvčí...

10. prosince 2024  12:55

Vstříc čtvrté desítce zápasů a naději. Sparťané vyrazili tam, kde neprohráli

Od našeho zpravodaje v Nizozemsku Jedenatřicátý zápas podzimní sezony. Šestý v Lize mistrů, z toho třetí na hřišti soupeře. Fotbalová Sparta v úterý dopoledne odcestovala do Rotterdamu, kde ji vyzve tamní Feyenoord s jejím bývalým...

10. prosince 2024  12:52

Muž brutálně napadl spolujezdce z vozu i řidiče autobusu, policie hledá svědky

Policisté zadrželi šestačtyřicetiletého muže, který v Praze brutálně napadl dva lidi. Jedním z nich byl spolujezdec z osobního auta, druhým řidič autobusu MHD. Oběma způsobil vážná zranění. Za...

10. prosince 2024  11:37

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...