Závěry průzkumu MF DNES potvrdily tři na sobě nezávislé zdroje. Šance, že by Technická správa komunikací pouze opravila stávající konstrukci a zachovala tím vzhled dopravní stavby, je prakticky nulová.
„Je pravděpodobné, že kvůli špatné statice se v následujících měsících dokonce most uzavře pro auta a následně také pro tramvaje. A to ještě předtím, než silničáři vůbec stihnou zahájit stavební práce,“ řekl MF DNES člověk obeznámený s technickým stavem mostu.
Odpůrci demolice, podle kterých je most historickou památkou a kteří usilují o jeho zachování, se však nevzdávají. „Ve čtvrtek jsem na ministerstvo kultury podal návrh na prohlášení mostu za kulturní památku,“ řekl Adam Scheinherr z iniciativy „Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat“.
Ministerstvo už jednou návrh na prohlášení mostu kulturní památkou v minulosti zamítlo. Podle Scheinherra se však od té doby objevily nové okolnosti, které by nyní mohly stanovisko úředníků obrátit ve prospěch stávající stavby. Ministerstvo se k návrhu vyjádří do dvou měsíců.
V případě, že se rozhodne návrhem zabývat a obnoví tak řízení, znemožní magistrátu most zdemolovat do doby, než bude vydáno finální stanovisko ministerstva. Na to by doplatili především řidiči a cestující MHD, pro které se tím prodlouží doba, po kterou nebudou moci přes most přejíždět.
Nový most vydrží déle
Samotná přestavba má podle dosavadních odhadů trvat více než dva roky. Předtím ale město musí vypsat výběrové řízení na firmu, která práce provede. Vítězná společnost následně dostane přibližně 150 dní na přípravu projektu.
Kvůli neustálému odkládání rekonstrukce musela Technická správa komunikací v prosinci požádat magistrát o prodloužení stavebního povolení. Kdyby totiž vypršelo, získání nového by mohlo zabrat další tři roky.
Podle odborníků z ČVUT u výstavby nového mostu na stávajících pilířích nebude hrozit takové riziko zpoždění a prodražení jako v případě rekonstrukce stávajícího. Životnost nového mostu navíc bude výrazně delší. Bez větších oprav by měl fungovat zhruba sto let.
Opravený most by vyžadoval rekonstrukci už po dvaceti letech provozu. Nová stavba bude také levnější na údržbu.
Podle původního plánu přestavby by měl být most širší. Namísto současných 21 metrů tak bude mít 26 metrů. Díky tomu by v každém směru mohly být dva jízdní pruhy pro auta, obousměrná tramvajová trať, pás pro cyklisty a chodník pro chodce. Přibýt by měly také nájezdy z ulice Voctářova a z plánovaného tunelu pod Palmovkou.
Praha 7 o široký most nestojí
Proti rozšíření mostu se staví Praha 7. „Posudek Kloknerova ústavu jsem sice dosud neviděl, stávající šířka je ale naprosto dostačující, není důvod nic rozšiřovat,“ říká starosta sedmé městské části Jan Čižinský (KDU-ČSL).
Rozšiřování Libeňského mostu se nezamlouvá ani zmíněné iniciativě, která vystupuje proti bourání. Vedení metropole proto již v minulosti připustilo, že by místo dvou pruhů pro auta mohl být most částečně zatravněn. Na „zelené“ části by pak měly stát například lavičky pro pěší. Zda město skutečně půjde touto cestou, by mohlo být jasnější v pondělí.
Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli špatnému stavu byl na něj v roce 2009 zakázán vjezd vozidlům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
Poslední kompletní přestavba mostu přes Vltavu se v Praze odehrála v 70. letech. Na jejím konci dostal novou podobu most Barikádníků.