V ceníku se mimo jiné píše, že rezident zaplatí za parkování v celé městské části 4 350 korun ročně. O řádek níže se ovšem uvádí, že za stejnou službu zaplatí majitelé nepřenosného ročního kuponu na MHD jen 700. Tedy tolik, kolik rezidenti platili dosud.
„Pokud řidič nemá roční kupon, platí přes čtyři tisíce, tedy 700 korun plus cenu toho ročního kuponu. V tom jednoznačně vidím dotování Opencard, magistrát ji nyní zlevnil a teď na to bude doplácet rezident, který chce parkovat ve své městské části. To je nehoráznost,“ komentovala novinku místostarostka Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS).
„Je nesmysl nutit řidiče kupovat kupon MHD cenou parkování, a to takto dramaticky zvýšenou. Spousta lidí předplatné nepotřebuje,“ doplnil starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09).
Nový systém parkování
|
Radnice třetí městské části čte opatření politicky tak, že magistrát potřebuje prodat co nejvíce kuponů, které od července zlevnil. „My proti provázání parkovací karty a Opencard budeme protestovat,“ podotkla Vítkovská.
„Z toho by mohli mít motoristé pocit, že jsou vydíráni,“ dodal Klíma s tím, že souhlasí s jinými cenami pro parkování v celé městské části a ve vybraném sektoru, ale systém by měl být jiný.
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) však vysvětluje situaci opačně a dodává, že nepotřebuje zvyšovat zájem o prodej ročního předplatného MHD, protože je už nyní hodně vysoký (od začátku července si tento levnější kupon pořídilo přes 55 tisíc lidí).
„Nikoho neznevýhodňujeme, my naopak zvýhodňujeme toho, kdo má roční kupon na MHD. Pak může mít parkování v celé městské části za sedm set korun,“ reagoval s tím, že jinak je parkování na celém tomto území dražší dle logiky „větší kus městské části = vyšší cena“.
„Považuji tuto myšlenku za naprosto správnou, protože podporuje užívání MHD,“ podpořil magistrát předseda rady České parkovací asociace Petr Horský, který návrhy ceníků za magistrát posílal.
Podle náměstka platí pravidlo s kuponem MHD jen tam, kde bude městská část rozdělená do více sektorů. Bude se tedy týkat rozlehlých území například Prahy 6 či 4.
Do cen promluví také sektory
Magistrát se obdobně jako bývalá pražská vláda rozhodl rozdělit při plánování systému parkovacích zón Prahu nejen na městské části, ale také na menší sektory. Pokud bude chtít rezident odstavit vůz jen blízko svého bydliště a nepotřebuje křižovat větší území, může si koupit rezidentskou parkovací kartu jen pro svůj sektor, což ho bez dalších podmínek vyjde na 700 korun ročně.
„Sektory přitom budou poměrně velké, jedním budou třeba Dejvice, dalším Bubeneč, jiným Braník,“ uvedl příklady náměstek. Cena přes čtyři tisíce se týká řidičů, kteří potřebují parkovat v celé městské části.
„Každá jízda, která se nerealizuje autem, ale MHD, je pro mne jako radního pro dopravu výhra,“ vysvětluje Dolínek. „Když bude mít řidič roční kupon v kapse, vzpomene si na zácpy, potíže s parkováním a raději využije MHD. Brzy zjistí, že je čistá, příjemná a spolehlivá.“
Motivační paradox
Jenomže město samo sebe dostává do „dvojitého klinče“. Zaprvé nahněvalo některé městské části a nahněvá řidiče bez Opencard.
Zadruhé Dolínek sice hájí opatření tím, že chce motivovat motoristy, aby místo za volant častěji sedli do autobusu, ale u části z nich zřejmě způsobí opak.
Ceníkem skutečně může přesvědčit řidiče, kteří roční předplatné nemají, k tomu, aby si ho koupili. Současně však nasadil stejnou cenu 700 korun za celou městskou část i za sektor pro řidiče, kteří již roční předplatné mají.
Podle bývalého náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) je to chyba. Tito rezidenti si teď raději koupí parkovací kartu na celé území své radnice a přiměje je to jezdit autem naopak více. Podle Nouzy by bylo efektivnější nasadit v sektoru nižší cenu.