V soupravě metra, která právě zastavila ve stanici Bořislavka, kontroluje hlouček revizorů cestující. Mezi nimi je i čtenář Petr Andreas, který jednomu z kontrolorů bez obav odevzdává svou Opencard, na které má nahraný kupon s jízdným.
Místo navrácení karty se však dočká nečekané reakce: „Vypršela vám platnost Opencard,“ oznamuje mu revizor a vytahuje pokutový blok. Přestože má Petr zakoupený kupon na MHD, dostává pokutu, jako by byl černý pasažér.
„Musel jsem na centrálu dopravního podniku v ulici Na Bojišti. Tam jsem zaplatil formální pokutu 50 korun. Tím to ale neskončilo. Následně jsem si musel ve Škodově paláci nechat vystavit novou Opencard. Abych ji dostal rovnou na místě, zaplatil jsem dalších sto korun,“ popisuje Andreas. Lidí, kterým vyprší životnost jejich Opencard, bude letos více než kdy jindy.
„Letos se to týká 650 tisíců karet. Celkem jich nyní evidujeme přes jeden milion,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Obratem však dodává, že ne všechny lidé aktivně využívají.
„Karty byly historicky vydávány například turistům, důchodcům či dětem. Proto neočekáváme, že by se vyměnily všechny, velká část jich už není v provozu,“ dodává.
Cestující může o kupon přijít
Přesto se nejedná o malé číslo a se starou kartou se bude muset rozloučit teoreticky každý druhý Pražan. Lidé pak budou mít možnost zažádat buď o novou Opencard, nebo přejít na papírové kupony na MHD. S druhou variantou se však mohou prakticky rozloučit lidé, kterým končí platnost Opencard dříve než platnost předplaceného kuponu. Ten se totiž nedá na papírovou verzi převést.
Opencard míří ke dnu
|
Dopravní podnik doporučuje, aby lidé s výměnou příliš neotáleli. Pokud o vydání nové karty nepožádají včas, prošlá karta jim bude i se zaplaceným kuponem k ničemu.
„Pokud cestující požádá o novou kartu až po exspiraci původní, může dojít k problémům s přehráním již zakoupeného předplatného kuponu na novou kartu a cestující o něj tak může přijít,“ vysvětlil MF DNES již před časem důvod mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
V tomto případě měl Petr Andreas štěstí, že mu i po vypršení karty dopravní podnik dokázal nahrát zbylé peníze na novou kartu. V opačném případě by přišel zhruba o sedm měsíců zaplaceného jízdného. Měl totiž zakoupený roční kupon platný do poloviny července letošního roku.
Někteří cestující, kterým vyprší platnost jejich červené karty dříve než kupon na MHD, však mají obavy ještě z jedné věci. Že selže systém vydávání nových karet. To se už v minulosti několikrát stalo. Problémy se ale městu vždy podařilo během několika hodin vyřešit.
Podle společnosti eMoneyServices (EMS), která vlastní autorská práva k Opencard, však výměna tak velkého množství karet může pro systém znamenat velkou zátěž. „V jednu chvíli bude třeba do systému zadávat velké množství dat. Není vyloučeno, že se v takovém případě může potýkat s potížemi,“ tvrdí mluvčí EMS Martin Opatrný.
Leden rozhodne o Opencard
Vedení metropole se na věc dívá méně pesimisticky. Věří, že případné problémy dokáže vyřešit. Už vloni však magistrát cestujícím doporučoval, aby dávali přednost papírovým kuponům. Budoucnost Opencard zůstává nejasná, magistrát slibuje, že své plány s problematickým projektem zveřejní koncem tohoto měsíce.
Výměna karty za novou je zdarma. Její vydání však trvá 14 dní. Držitelé mají možnost dostat kartu i bezprostředně za poplatek. Platnost Opencard se dá zjistit prostřednictvím validátoru.