Územní řízení k projektu ranveje přidělilo v roce 2019 ministerstvo pro místní rozvoj stavebnímu úřadu v Černošicích v Praze-západ. „Ten ale byl kvůli změnám ve stavebním řízení natolik zavalen žádostmi, že nebyl schopen ho vyřídit. Středočeský kraj ho tak na základě žádosti letiště letos převzal,“ vysvětlil mluvčí hejtmanství Josef Holek.
Parametry nové dráhy
|
Vedení letiště tvrdí, že bez nové dráhy nebude Praha už brzy schopna uspokojit rostoucí poptávku cestujících po letecké dopravě.
„Systém tvořený dvěma souběžnými drahami zvýší bezpečnost, umožní nezávislý letový provoz, přispěje ke zlepšení životního prostředí a bude provozně výrazně efektivnější, než je tomu dnes,“ uvedla ředitelka komunikace letiště Eva Krejčí.
Podle letiště přinese nová ranvej i pracovní příležitosti a umožní utlumení stávající vedlejší dráhy, jejíž využívání zatěžuje hlukem tisíce obyvatel Prahy a Kladenska.
Odpůrci mají samozřejmě jiný názor. „Při realizaci plánů Letiště Praha by se navýšil hluk nad územím, kde letadla přelétají, což je oblast městských částí Suchdol, Nebušice, Lysolaje, Dolní Chabry a středočeských obcí Hostivice a Jeneč. Lidé jsou tam již nyní vystaveni hluku, který přesahuje hygienické limity a poškozuje jejich zdraví,“ uvedla pro iDNES.cz Lenka Kužvartová z neziskové organizace Arnika.
Své námitky k projektu paralelní dráhy poslal na krajský úřad také spolek PAR (Prague Airport Region) sdružující obce a městské části metropole kolem letiště.
Nad dostavbou Ruzyně se smráká. Pražští politici už rozšíření letiště nechtějí |
„Dvě rovnocenné dráhy přinesou téměř zdvojnásobení současné kapacity. Vysoké pořizovací náklady investice přinesou logicky tlak na její efektivní využití. Proto trváme na dodržení provozního limitu pražského letiště 21,2 milionu pasažérů ročně, jak je uvedeno v EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí,“ konstatoval předseda spolku Tomáš Vytiska. Spolek také požaduje pravidelnou výluku provozu letiště v čase od 22 do šesti hodin.
Zklamání ze zahájení územního řízení neskrývá starosta Jenče Michal Stark. „Dozvěděli jsme se o něm jen zprostředkovaně. Středočeský kraj nám sdělil, že nemůžeme být účastníky, protože v našem katastru se dráha stavět nebude. Přitom patříme spolu se sousední Hostivicí mezi obce, jimž nová ranvej zasáhne do života opravdu výrazně. Proto jsme podali naše námitky nejen v rámci PAR, jehož jsme členy, ale i samostatně. A teď čekáme na odpověď,“ konstatoval.
Jeneč se nad rámec spolku domáhá také dodržování leteckých koridorů, vyřešení zejména krátkodobého parkování cestujících v okolí letiště, zkapacitnění dalších tuzemských letišť, což by ulevilo Praze, a kompenzací od investora.
Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy
Sledovat na iDNES.tvBěh na dlouhou trať
Obnovení územního řízení ale neznamená, že se příští rok lžíce bagrů zaryjí do země. „Ministerstvo životního prostředí musí nyní vydat své další stanovisko k EIA (vliv stavby na životní prostředí – pozn. red.), což může udělat právě až po zahájení územního řízení. Středočeské hejtmanství nechá odborně posoudit všechny námitky, případně vyzve žadatele k doplnění podkladů. Teprve poté je bude moci vypořádat a vydat rozhodnutí, ve kterém bude posouzena přípustnost stavby,“ uvedl Holek.
„Původní termíny zahájení výstavby v roce 2025, poté 2028, se ukázaly jako nereálné. Pravděpodobně by stavba ranveje mohla začít až ve třicátých letech,“ řekla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Proud zahraničních cestujících sílí. V prosinci Ruzyně smaže covidový výpadek |
Vše může navíc ještě zbrzdit postoj Suchdola, který je podle dostupných informací odhodlaný bránit vzniku ranveje soudní cestou. Ostatně celý plán stavby už má jednu soudní anabázi za sebou. V roce 2020 Krajský soud v Praze zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž byla vymezená plocha pro případnou stavbu. Vyhověl tak městským částem Nebušice a Suchdol. Výrok zvrátil Nejvyšší správní soud začátkem roku 2023, a umožnil tím pokračovat v přípravách.
Letiště má k nové dráze kladné stanovisko EIA z roku 2011. Letos dosáhlo jeho opětovného prodloužení. Odpůrci dráhy ale poukazují na to, že v průběhu let se podmínky výrazně změnily.