Reklamní plochy na letišti má JCDecaux pronajaté od roku 2012. Spor se točí kolem požadavku letiště, aby mu společnost poskytla informace o svých tržbách, které by následně podrobilo podrobnému auditu s cílem zjistit, zda mu firma za pronajaté reklamní plochy skutečně odvádí smluvně sjednanou částku.
Ta se odvíjí od tržeb a její minimální výše podle vyjádření u soudu činí asi 62,3 milionu korun. Podle firmy je podezření nepodložené a smlouva povinnost poskytnout takto rozsáhlá data nezahrnuje. Městský soud v Praze o kauze znovu jednal v průběhu týdne poté, co mu ji po dovolání ze strany JCDecaux vrátil Nejvyšší soud.
Advokát JCDecaux Ladislav Peterka u soudu řekl, že celková data o tržbách představují citlivé know-how, které musí firma chránit, a původní smlouva nezakládá letišti nárok na jejich poskytnutí. Společnost proto požaduje zamítnutí žaloby. Advokát letiště Pavel Dejl však u soudu opět zopakoval, že jeho mandant požaduje dokumenty o celkových tržbách firmy. Informace pouze o plochách na letišti podle něj neumožní prověřit, zda nenastaly přesuny peněz v rámci firmy.
„Vůbec nechápeme, že jestliže k žádnému přesunu nedošlo, tak proč se to nemůže ověřit,“ řekl a dodal, že neochota firmy data poskytnout vyvolává otázky.
Pražské letiště je páté nejlepší v Evropě, hodnotí uživatelé Googlu |
Obvodní soud pro Prahu 8 v roce 2021 letišti částečně vyhověl, když JCDecaux uložil vydat požadované údaje, nikoliv však ke kompletním tržbám firmy, ale pouze k reklamním plochám umístěným na letišti. Po odvolání Městský soud v Praze změnil rozsudek v tom smyslu, že dokumenty nemá obdržet přímo letiště, ale nezávislý auditor, který jej bude posuzovat. JCDecaux poté podala dovolání k Nejvyššímu soudu, který rozsudek zrušil a vrátil Městskému soudu v Praze s tím, že soudem provedený výklad smlouvy obsahující formulaci o poskytování informací mezi smluvními stranami byl nedostatečný.
Podle zjištění Hospodářských novin vedou obě strany i další spor, ve kterém letiště od JCDecaux požaduje zaplatit 43 milionů korun za nájemné za reklamní plochy v roce 2020. Firma podle deníku neplacení plného nájemného obhajovala dobou pandemie covidu-19 a zastavením letecké dopravy, které drasticky snížilo výnosy z reklamních ploch.
Francouzská JCDecaux v posledních letech přišla v Praze o dvě velké zakázky. Nejprve pražský dopravní podnik (DPP) v roce 2016 vypověděl firmě Rencar ze skupiny JCDecaux smlouvu na pronájem reklamních ploch v metru. Společnost následně krok napadla u soudu, spor dosud neskončil. V polovině roku 2021 pak společnosti skončila smlouva na městský mobiliář s pražským magistrátem, který ji neprodloužil a rozhodl se zastávkové přístřešky, které dosud JCDecaux provozovala, nahradit vlastními.