Kromě pražských městských částí jsou postižené i obce na Kladensku. Dary těmto obcím kompenzují nezvykle zvýšený provoz.
„O uzavírce se dozvěděli jako první zástupci lokalit, kterých se dotkne. Domlouvali jsme se na tom, že od nás mohou čekat nějaký dar,“ uvedla pro MF DNES mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Pražské letiště opraví hlavní ranvej, odklon letů zvýší hluk nad metropolí i Kladnem![]() |
Kvůli udržování dobrých vztahů obdarovává letiště okolní obce a městské části každoročně, teď k darům přibude ještě ten kompenzující zvýšený hluk. O využití finančního příspěvku od letiště si mohou městské části rozhodnout samy. „Někdo chce nové hřiště, někdo jazykovou výuku pro ZŠ,“ popsala Hejtmánková.
Hlukové normy řeší jen průměr
I přes uzávěru prý letiště neporušuje hlukové normy a lidem v dotčených městských částech nevzniká nárok na kompenzaci. „Vedlejší dráha je plnohodnotnou dráhou letiště. Hluk měříme a výsledky zveřejňujeme. Limity překračovány nejsou,“ uvedla Hejtmánková.
Paralelní ranvej je řešení
|
Letiště si ale zvýšení zátěže pro obyvatele některých městských částí uvědomuje a snížení komfortu rezidentů kompenzuje dary pro městské části.
Na zákonem stanovené kompenzace nemají městské části nárok také kvůli systémovému průměrování hluku na jejich území. „Kompenzace se počítá podle zákonem daných parametrů a mají na ni nárok lidé, kteří jsou zatíženi vysokým hlukem. Podle norem se ale hluk bohužel průměruje, čímž se výsledek výrazně snižuje. Proto u nás nemá na kompenzaci nárok nikdo,“ popsal problém místostarosta páté městské části David Dušek (STAN).
Podle jeho slov je Praha 5 silně postiženou částí, což se odráží i v počtu stížností na hluk, které městská část dostává. „Je to výrazně horší než v roce 2022, to byla dráha uzavřená asi tři měsíce a lidi začali šílet až ke konci. Teď panikaří už od začátku uzávěry,“ uvedl Dušek.
Přesnou výši daru vyjednává nyní pátá městská část s letištěm. Ročně dostává Praha 5 od letiště milion korun ve formě příspěvku na jazykové kurzy pro žáky základních škol. Letos dostane městská část ještě přidáno v rámci darů kompenzujících zvýšený hluk.
Přes 400 námitek k výstavbě nové ranveje. Lidé okolo letiště se bojí hluku![]() |
Dušek ale upozornil, že letiště letos rozdá pouze deset milionů, které si mezi sebou musí rozdělit několik městských částí a přilehlých obcí.
Koridor vedlejší dráhy vede přímo přes Řepy. Podle místostarosty Prahy 17 Martina Benkoviče (ANO) poskytne letiště jeho radnici mimořádnou finanční podporu ve výši 2,5 milionu korun.
„Podporu využijeme na vybudování oplocení našich školských zařízení,“ uvedl Benkovič. Konkrétně nechá radnice oplotit ZŠ Františka Peřiny a MŠ Socháňova. Každoročně také letiště Praze 17 poskytuje půl milionu na jazykové vzdělávání a výjezdy řepských žáků do ciziny.
Praha 6 je bez stížností
Mezi příjemce mimořádného daru od letiště patří i Praha 6. Podle tamního odboru dopravy ale městská část nárůst stížností na hluk od začátku opravy ranveje nezaznamenala. Přesto bude letiště dočasný intenzivnější provoz nad městskou částí kompenzovat příspěvkem.
Západní okraj Prahy čeká poněkud hlučné léto. Letiště chystá opravu ranveje![]() |
„Jedná se o navýšení jazykové podpory pro děti ze základních škol Prahy 6 na 4 miliony korun ročně oproti loňským třem milionům. Navíc nám letos poskytne letiště mimořádný finanční dar na předem domluvený projekt milion korun. Půjde o stromořadí u ZŠ T. G. Masaryka v ulici Stochovská v Ruzyni,“ uvedl mluvčí Prahy 6 Marek Zeman.
Od stromořadí až po okna
Dary obdrží i Praha 4. „Letiště nám přislíbilo dar ve výši půl milionu a nyní vybíráme projekt, na který finance využijeme,“ uvedl mluvčí Prahy 4 Aleš Berný.
Současně jedná s letištěm i třináctá městská část. „Ačkoliv se Praha 13 nenachází v ochranném hlukovém pásmu, podařilo se dohodnout finanční podporu veřejně prospěšných projektů, například výměna oken v jedné z budov v majetku městské části,“ doplnila pestrost využití daru městskými částmi mluvčí Prahy 13 Lucie Steinerová.