Pátek 1. prosince 2023, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 1. prosince 2023 Iva

Z Boleslavi do Francie na replice. Je to vrchol kariéry, říká letec

  8:49
Vladimír Handlík v červnu absolvoval mimořádnou tisícikilometrovou trasu na replice letounu Caudron G.3 z období počátku první světové války. Sám ji považuje za vrchol své letecké kariéry. „Dokázali jsme to, jsme doma,“ byla první slova aviatika.

Vášnivý letec Vladimír Handlík zvládl let z Boleslavi do Francie. Tisícikilometrovou trasu zdolal na replice letounu Caudron G.3 z období počátku první světové války. | foto: archiv V. Handlíka

Jaké vzdálenosti se běžně s takovými letadly létají?
Obvykle létáme do vzdálenosti, kdy let trvá maximálně dvě hodiny. Nejdelší trasa je třeba do německého Zwickau na letecký den. Tam letadla letí hodinu padesát.

Byla potřeba na tak dlouhou trasu speciální příprava?
Let do Francie jsme museli podrobně naplánovat. Potřebovali jsme získat ze všech letišť povolení k přistání, někde jsme měli domluvenou možnost dotankování. Příprava byla hodně složitá. Syn Petr ji připravoval od prosince. Komunikoval se všemi letišti.

Vášnivý letec Vladimír Handlík zvládl let z Boleslavi do Francie. Tisícikilometrovou trasu zdolal na replice letounu Caudron G.3 z období počátku první světové války.

Jak vás napadlo se na takovou výpravu vydat?
Všechno začalo úplnou náhodou, když před několika roky přilétl z Francie do Mladé Boleslavi historický dopravní letoun Junkers Ju 52/3m s pilotem Jean-Claude Faurem. V té době jsme již stavěli repliku letounu Caudron G.3, a když Jean-Claude Faure zjistil, že stavíme francouzský stroj, jehož jedna replika létá ve Francii v La Ferté Alais, tak řekl, abych s naším strojem po dohotovení do Francie přilétl. Tehdy jsem mu dal slovo a na daný slib jsem nezapomněl.

Zvládlo letadlo tak dlouho cestu bez potíží?
Všechno proběhlo bez komplikací. Na letadle nebyla žádná závada, po příletu zpět jsme byli nadšeni, jak vše hladce proběhlo. Měli jsme i pozemní zabezpečení. Po zemi jelo auto se dvěma kamarády, kteří nám vezli náhradní díly, nářadí, stlačený vzduch pro startování, ale nic z věcí jsme nepotřebovali. Letadlo je postaveno dobře a kvalitně. Od Petra Svobody máme pět letadel a všechna mají dobré letové vlastnosti. Toto letadlo je vrcholem jeho činnosti a projevilo se, jak talentovaným leteckým konstruktérem je. Dokonce upravil profil křídla tak, aby dobře letělo, a to se mu stoprocentně povedlo.

Jak dlouho trvalo, než se ho podařilo postavit?
Běžné letadlo šikovný člověk postaví za jeden až dva roky. Tento typ však vypadá velice archaicky, je samá vzpěra, samé lano, samý napínák. Petrovi Svobodovi to trvalo osm let. Pak jsme ho ještě dva roky dokončovali, montovali motor, přístroje. Slavnostně jsme ho pokřtili loni na podzim.

Věděl konstruktér už při stavbě, na jakou trasu se letadlo vydá?
My jsme mu to říkali, ale spíš z legrace. Vážně jsme o tom začali mluvit až loni v prosinci. Řekli jsme si, že cestu zkusíme připravit, a když vše vyjde, poletíme. Kdybychom nic nepřipravili a letěli na poslední chvíli, je to sebevražda. Ale obráceně – když to bude připravené a z nějakého důvodu nevyrazíme – tak to jen zrušíme. Až když jsme začali s přípravou, nabylo to vážnosti. Jinak po celou dobu stavby mi Petr říkal, jestli s tím chci letět do Francie, a já na to: To víš, že jo. Bylo to ale spíš hecování z legrace.

Jaká byla cesta

Replika historického letounu Caudron G.3 má cestovní rychlost 90 kilometrů za hodinu. Přelet do Francie dlouhý 1000 kilometrů s devíti mezipřistáními v Čechách, Německu a ve Francii trval 12 letových hodin. Na zpáteční cestě s větrem v zádech do Mladé Boleslavi Caudron G.3 doletěl po 9 hodinách a 22 minutách.

Který okamžik na cestě byl nejnáročnější?
To byly okamžiky dva. Hned první část letu z Mladé Boleslavi do Plasů u Plzně. Letadlo předtím létalo jen nad mladoboleslavským letištěm, toto byla první cesta mimo. Nespustil jsem oči z motorových přístrojů, abych viděl, jestli je vše v pořádku. Po přistání v Plasích jsme celé letadlo zkontrolovali. Druhý kritický moment byl těsně před přistáním zpátky do Mladé Boleslavi. Výrazně se totiž zhoršilo počasí a my se potýkali se silným poryvovým větrem. Měl jsem proto obavu, jak přistanu, abych letadlo nepoškodil. Podařilo se to naštěstí dobře. Během letu prokázala replika vynikající letové vlastnosti. Po celou dobu přeletu byl doprovodným letounem historický dvouplošník Polikarpov Po-2 s pilotem Petrem Handlíkem, který pro Caudron vezl i potřebné palivo.

Co bylo konkrétně cílem vaší cesty?
V La Ferté Alais je obrovská sbírka letadel rodiny pana Salise. Na tamním letišti je letecké muzeum, kde jsou hodně staré originály letadel. Jedno z nich je stejný Caudron, který jsme postavili my v Mladé Boleslavi. Už to také není originál, protože se bohužel žádný nezachoval. Proto postavili také repliku a už tam s ní létají někdy od 70. let minulého století. Předtím létali originálem. Cílem bylo doletět, seznámit se s rodinou pana Salise a vidět ta dvě letadla společně letět.

Jak vás ve Francii po příletu přijali?
Byli jsme očekáváni a přivítání bylo velmi příjemné. Jsou to všechno nadšenci a letci, tak se zajímali o to, jaké naše letadlo je. Byli potěšeni, že u nás v Čechách vznikla replika francouzského letadla.

Našel jste tam nějakou inspiraci pro mladoboleslavské Letecké muzeum?
Já už v tamním muzeu byl několikrát, tak ho znám. Je charakteristické tím, co se snažím udělat i z našeho muzea. Aby co nejvíc exponátů bylo funkčních a létalo. U nich jsou funkční všechny. U nás je to většina, nelétá jen pár zavěšených exponátů. Z 28 jich létá a je plně funkčních 22. To je taková moje vize, aby jich létalo co nejvíce. Lidé pochopitelně chtějí historická letadla vidět zejména ve vzduchu.

Při jakých příležitostech letadla z muzea létají?
Máme Nadační fond Metoděje Vlacha, což je nadace, která postavila repliku letadla Metoděje Vlacha. To bylo první české letadlo. Létá už šestnáct let. Fond má šestnáct pilotů a ti s letadly pravidelně létají a trénují. Pořádáme Dobový letecký den, ale létáme i na jiná letiště a předvádíme je na dalších leteckých dnech. Několikrát do roka děláme akce pro návštěvníky muzea. Například Létáme pro vás.

Jak jste se vy sám dostal k historickým letadlům? 
Kdysi jsem stavěl obyčejné modely. Pak jsem začal stavět rádiem řízené zmenšeniny skutečných letadel, kterým se říká makety. S těmi jsem závodil. Vždy mě zajímala doba od počátku letectví až po první světovou válku. Tehdy technika ještě nebyla na tak vysoké úrovni a letadla vypadala archaicky a zajímavě. Začal jsem stavět modely z této doby a závodil s nimi i v národní reprezentaci. Tomu jsem se věnoval deset let a jezdil po celé Evropě. Když jsem zjistil, že mohou létat modely a pilot s rádiem stojí na zemi, říkal jsem si, proč bychom si letadlo nemohli postavit a vozit se v něm. Jako první jsme postavili letadlo Metoděje Vlacha. Dnes má nadace, která dělá převážnou část expozice v leteckém muzeu, už 12 letadel. Poslední je právě Caudron G.3.

Plánujete další cestu?
Zatím ne, teď se z toho vzpamatováváme. Píšu vzpomínky, kde jsme všude byli, s kým jsme mluvili. Budeme jim posílat fotografie. Také nastřiháme film, který jsme natočili. Zatím to byl pro mě vrchol mé letecké kariéry.

Na dovolenou létáte?
Létám, ne malým letadlem, ale tím dopravním. Když řídím sám malé letadlo, musím si připravit navigaci, sledovat počasí, je to složitá příprava, než takzvaně kopnete do vrtule. Musíte mít spoustu informací, než odstartujete. Do dopravního letadla nastoupíte, přinesou vám kávičku a vy se vezete.

Co si víc užíváte?
Let malým letadlem je zajímavý tím, že to sám řídíte, kocháte se pohledem na krajinu. Hlavně si vybíráte den, aby bylo hezky a měli z toho všichni požitek. To je zážitková věc. Let dopravním letadlem je taky hezký, ale beru to jako dopravu. Rád se vznáším vzduchem.

Autor:

Hynek: Rusové v ČR upláceli politiky i úřady, přijížděli s kufry peněz

  • Nejčtenější

Odbory hřměly u Sněmovny. Jednejte s námi, nebo nepřestaneme, vyzvaly Fialu

Sledujeme online Přes sedm tisíc škol je zavřených, učitelé stávkují a Prahou prošly protestní průvody. K pedagogům a dalším...

Pražské hlavní nádraží dostane obří pergolu. Jako v Dubaji, nechápou kritici

V pondělí představili zástupci Prahy a Správy železnic (SŽ) plánovanou podobu nové odbavovací haly hlavního vlakového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Pojišťovna“ na pokuty po 10 letech končí. Soud jí potvrdil nejpřísnější trest

Městský soud v Praze ve středu pravomocně zrušil Motoristickou vzájemnou pojišťovnu, která vznikla před deseti lety,...

K babičce jeďte před desátou, radí k zákazu vjezdu radní. Primátor je zaskočený

Za zmatek kolem nočního zákazu vjezdu v některých částech Prahy 1 může Technická správa komunikací, která značení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bláto a obklíčený stánek. Na Letnou přijeli odboráři, přivezli politická hesla

Sledujeme online Pražská Letenská pláň se dopoledne plnila odboráři. Pořadatelé na místě čekali až sedm tisíc členů, dorazil však jen...

O peníze přijdou tak či tak. Jaká past se chystá na důchodce spořící v penzijku

Premium Novinky v penzijním spoření jsou v legislativním běhu. Stát chce zvýšit příspěvky a přimět lidi, aby na penzi spořili...

Životabudič pro desetitisíce pacientů: infuze železa do žíly. Málo se o něm ví

Premium Nemohou dýchat, jsou unavení, otékají jim nohy, trpí arytmií, nadváhou, někdy i zmateností či depresí. Někteří netuší,...

Divoká, velká jízda, říká sestra o životě skokanky a pornoherečky Absolonové

Premium Disciplinovaná sportovkyně, soustředěná na výkony v bazénu a zlaté medaile, ale též holka, která si užívá život bez...

Praktici nemůžou jen tak zavřít a poslat pacienty k nám, vadí nemocnicím

Asociaci nemocnic České republiky sdružující největší zdravotnická zařízení v zemi se nelíbí nedodržování pracovní doby...

Pražské nemocnice většinou přešly do režimu omezení, plánované výkony odložily

Většina nemocnic v metropoli, kterým lékaři vypověděli přesčasové služby, fungují ode dneška v nouzovém režimu. A to i...

Nejdelší český trolejbus vyjel do pražských ulic. Prozatím bez cestujících

Ve čtvrtek odpoledne vyjel do pražských ulic unikátní pětadvacetimetrový trolejbus Škoda-Solaris se dvěma klouby, jehož...

Přezkum potvrdil verdikt magistrátu, zákaz nočního vjezdu do centra Prahy se ruší

Přezkumné řízení Magistrátu hl. města Prahy zrušilo vyhlášku Prahy 1, která v podstatné části Starého Města od minulého...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Potvrzeno. Ceny elektřiny od ledna stoupnou kvůli regulované složce

Energetický regulační úřad potvrdil růst regulovaných cen energií od ledna 2024. Oproti před měsícem uváděnému růstu...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...

Žádný div, že berou útokem naše obchody. Poláci prověřili české ceny

Stejný řetězec obchodů, stejné výrobky, a naprosto propastný rozdíl mezi cenami. Polský portál Fakt ze zaměřil na ceny...