Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. | foto: ČTK

Lávka HolKa vyjde na 298 milionů Kč, o sto milionů více než se plánovalo

  • 32
Výstavba lávky HolKa, která propojí pražské Holešovice a Karlín, by měla začít letos na podzim a potrvá 14 měsíců. Vyjde na 298 milionů korun, ještě v květnu se přitom počítalo s maximálními náklady 197 milionů korun. Důvodem je i zdražení cen materiálů.

Lávku pro město vybuduje společnost Skanska, která zvítězila ve výběrovém řízení. Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa. Autorem lávky je architekt Marek Blank. 

„Pokud se ve výběrovém řízení nikdo neodvolá, budeme moci podepsat smlouvu a v následujících měsících zahájit stavbu,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. K tomu by podle něj mohlo dojít na podzim. „Přesně to (datum zahájení stavby) budeme vědět v momentě podpisu smlouvy a že se nikdo neodvolal,“ dodal.

Zdražení o sto milionů korun od původně odhadované ceny komentoval Scheinherr s tím, že cena odhadnutá projektantem se může od výsledné vysoutěžené ceny lišit.

„Cena je adekvátní  i s ohledem na to, jak se za poslední půlkrok zvýšily ceny za materiál i stavební práce. Zároveň nesoutěžíme pouze ceny, ale také délku stavby a dobu záruky,“ řekl iDNES.cz náměstek primátora Adam Scheinherr.

Do tendru se přihlásili tři uchazeči. Mezi nimi se město podle náměstka rozhodovalo nejen s ohledem na nabídnutou cenu stavby, ale rovněž délku zhotovení díla a dalším kritériem byla délka záruční doby.

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Lidé se mohou pěšky z Karlína do Holešovic dostat v současné době pouze přes frekventovaný Hlávkův most, nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Využít mohou také zmíněný přívoz. Na Štvanici se pak dostanou pouze z Hlávkova mostu či přívozem. Lávka bude také spojnicí pro cyklisty, když propojí páteřní cyklostezky vedoucí podél Vltavy na obou březích.

Praha loni otevřela novou lávku z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. S mosty má ale Praha problém dlouhodobě. Ve špatném stavu je Libeňský nebo Hlávkův most a opravy vyžaduje také Palackého most. Technická správa komunikací nyní opravuje pilíře vytíženého Barrandovského mostu.

Lidé mohou zatím využívat přívoz:

,