Vizualizace lanovky z Podbaby do Bohnic

Vizualizace lanovky z Podbaby do Bohnic | foto: Vizualizace: Ing. arch. Václav Brejška

K lanovce z Podbaby přišly desítky námitek, musí projít hodnocením vlivu

  • 41
Plán vedení Prahy na vybudování lanovky propojující Podbabu s Bohnicemi bude muset projít posouzením vlivu na životní prostředí, tedy řízením známým pod zkratkou EIA. Rozhodl o tom odbor životního prostředí magistrátu poté, co k záměru přišly desítky vyjádření, hlavně negativních.

Stavbu lanovky schválili zastupitelé v červenci, má zajistit přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať. Podle odhadů má vyjít na 1,5 miliardy korun a mohla by být v provozu v roce 2025.

Proces EIA se rozděluje na takzvané zjišťovací řízení, jehož závěrem je rozhodnutí, zda posuzovaný záměr má či nemá významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví.

Pokud úřad usoudí, že ano, následuje takzvaná velká EIA, pro kterou musí investor nechat zpracovat kompletní dokumentaci a jejíž součástí je veřejné projednání.

Podle stanoviska úředníků magistrátu je potřeba při dalším posuzování lanovky zohlednit zejména otázku parkování u plánovaných stanic lanovky v Bohnicích a v Podbabě, hlukovou zátěž pro obyvatele a zatížení území, kterým má dráha vést a které je přírodně cenné.

K záměru podle stanoviska dorazilo 169 vyjádření, většinou negativních. Proti lanovce v předložené podobě se vyjádřila například Praha 6, která požaduje nejprve zpracovat studii a tu s ní projednat.

Naopak Praha 8 s plánem souhlasila za podmínky, že součástí záměru bude výstavba dostatečných P+R parkovišť a že magistrát neustoupí od stavby plánované tramvajové trati. Kompletní posouzení EIA požadovala mimo jiné také pražská hygienická stanice a Česká inspekce životního prostředí.

Spolek Společně k Občanské Společnosti vyjádřil se záměrem nesouhlas a zároveň podal proti některým zaměstnancům magistrátu a primátorovi Zdeňku Hřibovi (Piráti) tzv. námitku systémové podjatosti. Ta se podává kvůli podezření, že rozhodnutí nebylo nestranné, často je využívána i jako obstrukce. V případě zaměstnanců magistrátu byla již námitka zamítnuta, proti čemuž se spolek odvolal. U Hřiba se námitka neřešila, protože nemá žádné pravomoci do rozhodování o EIA zasahovat, stojí ve stanovisku.

Bohnice a Praha 6 jsou sice vzdušnou čarou nedaleko, ale neexistuje mezi nimi přímé spojení a lidé pro cesty mezi nimi musí jezdit přes centrum.

Dlouhodobě se proto plánuje propojení tramvajovou tratí, která nicméně zřejmě vznikne až za desítky let. Mezitím má spojení zajistit právě plánovaná 2,24 kilometru dlouhá lanovka se stanicemi v Podbabě, Troji a Bohnicích. Má být součástí sítě MHD a kabiny by měly být schopně přepravit asi 2000 cestujících za hodinu. S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu.