Lanovka by způsobila nezanedbatelné a nevratné změny, vyplývá z dokumentu zveřejněného v systému EIA.
Kladné stanovisko EIA je pro výstavbu nezbytné.
Lanovka měla zajistit chybějící přímé propojení mezi městskými částmi Praha 6 a 8 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem v Troji.
Na trase delší než dva kilometry měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Lanovka by za hodinu přepravila až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu byl podle dřívějších informací dvě miliardy korun.
„Z hlediska vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví představuje záměr významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny a nezanedbatelnou změnu a snížení krajinného rázu Trojské kotliny, vyvolává nepřijatelný vliv na krajinu a její ekologické funkce a kulturní dědictví,“ píše se v dokumentu.
Z hlediska ochrany životního prostředí je podle dokumentu projekt přijatelný. Lanovka by totiž jen minimálně ovlivnila ovzduší, klima, půdu, vodu, přírodní zdroje či hmotný majetek. Přijatelně by ovlivnila i život obyvatel.
Podle úředníků je problémem umístění lanovky a její dráhy. Podle nich by totiž ovlivnila jedinečné znaky Trojské kotliny a hodnoty jejího krajinného rázu. Projekt by způsobil nevratné a nezanedbatelné změny. „Záměr je proto z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví nepřijatelný,“ píše se v materiálu.
Neřeší parkování u stanice Podbaba, kritizuje Praha 6 projekt lanovky do Troji![]() |
„V místě paralelně připravujeme také tramvajovou trať, která byla vždy preferovaným řešením. Stále věříme, že vyjde alespoň jeden z navrhovaných projektů. Tramvajová trať se stane součástí tramvajového okruhu, který byl jednou z hlavních priorit Pirátů v pražských komunálních volbách,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
V minulosti se proti stavbě lanovky postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Terčem kritiky se stala rovněž pro některé politiky, kteří projekt označili za nesmysl a vyhazování peněz. Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni v září na zasedání zastupitelů dokonce řekl, že na takovou „kravinu“ peníze z městského rozpočtu rozhodně nedá.
Kromě lanovky plánuje město vytvořit projekt tramvajové trati. Ta povede z Podbaby do Troje po novém mostě přes Vltav ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem nahoru do Bohnic.
Předpokládané náklady dosahují částky 6,5 miliardy korun. Stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.
25. října 2023 |