Poslední cesta starých vozů začala v pondělí v 10:30. „Oba vyjely z horní a dolní stanice na stanovené místo na trati, kde byly upevněny a kde počkají do dalšího dne,“ objasnil mluvčí Dopravního podniku Praha (DPP) Daniel Šabík.
„V úterý pak speciální stroje vozy lanové dráhy přemístí na připravené tahače. Samotný odvoz se uskuteční až během následující noci,“ dodal Šabík.
Jeden z vozů poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně umístěn, než pro něj vytvoří místo v Muzeu MHD ve Střešovicích. Druhý odvezou do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
„Staré vozy pochází z osmdesátých let 20. století. Cestující se v nich poprvé svezli v červnu roku 1985. Jejich podvozky jsou přitom ještě starší a vozy lanové dráhy je používaly od třicátých let 20. století,“ doplnil Šabík.
„Je to poprvé, co lanovka ukončí provoz tak, že se vyzvednou vozy ven z trati a uchovají se v muzeích. Nové vozy budou v principu obdobné kapacity, koncepce a rychlosti. Památkově chráněný stroj, který lanovku poháněl už od roku 1932, se zachová. Takže o své srdce lanovka nepřijde,“ sdělil ČT místopředseda představenstva DPP Jan Šurovský.
Jakmile budou staré kabiny pryč, zmizí také systém lanovky včetně kolejnic, obslužného schodiště, sloupů osvětlení a inženýrských sítí pod drážním tělem. Nestabilní svah zpevní pět stěn složených ze železobetonových mikropilot.
Na Petřín vyjede nová lanovka, při míjení budou vozy mrkat a červenat se![]() |
Lanovou dráhu na Petřín opraví firma Metrostav DIZ. V soutěži, kterou vypsal DPP, zvítězila s nabídkou zhruba 134 milionů korun bez DPH. Rekonstrukce trati má podle odhadů trvat rok, dalšího až půl roku zabere instalace dopravního systému a jeho testování.
Kromě rekonstruované trati z Újezda na petřínský kopec bude mít lanovka také nové vozy podle designu studia Anna Marešová designers. Mají být prosklenější, budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení na trati na sebe zablikají. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 lidí.
Ještě nevyjela a už slaví úspěchy. Němci ocenili návrh mrkací lanovky na Petřín![]() |
Lanová dráha z Újezdu na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Vodou poháněná lanovka fungovala do roku 1921 a znovu byla otevřena u příležitosti sokolského sletu v roce 1932, a to na elektrický pohon.
Petřínská lanovka patří k vyhledávaným turistickým atrakcím, nabízí nevšední výhled na město a zájemce vyveze k Petřínské rozhledně, bludišti nebo Štefánikově hvězdárně. Je součástí pražské MHD, kterou využívají například studenti vysokoškolských kolejí na Strahově či lidé navštěvující restaurace, dětská hřiště nebo zahrady a sady na Petříně.
29. září 2022 |