Vlna kritiky se snesla na hlavu opozičního krajského zastupitele a předsedy kontrolního výboru Roberta Bezděka poté, co na posledním letošním jednání středočeských zastupitelů otevřel téma standardů dopravní obslužnosti (SDO).
Otázka se týká hejtmanstvím zaváděného systému rozsahu veřejné dopravy v jednotlivých městech a obcích a výše jejich finančního příspěvku na její provoz. Někteří zástupci krajské koalice mu vyčítají, že vyzdvihuje město Kladno, kde je náměstkem primátora a radním, nad středočeskými zájmy.
„Rozhodně není v pořádku, že se jednání kontrolního výboru o standardech zúčastnili právní zástupci města Kladna,“ uvedla jako příklad jeden z problémů středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN).
Kladno je totiž největším odpůrcem SDO. Odmítá se do systému zapojit, považuje ho za nezákonný, dokonce ho napadlo žalobou u Krajského soudu v Praze. Ten zatím ve sporu nerozhodl.
Kontrola ve prospěch Kladna
Kritici se obávají, že by Bezděk jako předseda kontrolního výboru mohl „vynášet“ citlivé a neveřejné informace, které pak mohou kraj v právním sporu poškodit. Návrh na Bezděkovo odvolání sice nepadl, ale předseda byl vyzván, aby se držel pouze v mantinelech svých pravomocí.
Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) je ovšem přesvědčený, že „Bezděkův“ kontrolní výbor už nekritickou zprávou k SDO ve prospěch Kladna letos v srpnu své pravomoci překročil.
„Nebyl k tomu (výbor – pozn. red.) zastupiteli zaúkolován. Akceptuji, že (Robert Bezděk – pozn. red.) jako předseda má své názory a je představitelem opozice, ale není možné, aby se na některých jednáních se starosty obcí o finančním příspěvku na veřejnou dopravu objevil bez pověření kraje a z funkce předsedy kontrolního výboru náš postup kritizoval a označoval ho za nezákonný. Není to protiprávní, ale je to velmi nevhodné,“ vyjádřil se Borecký.
Pochybnosti o překročení zákonných kompetencí kontrolním výborem mají také krajský zastupitel Vlastislav Málek nebo radní Milan Vácha (oba za STAN). Kritikou nešetří ani krajský zastupitel a bývalý kladenský primátor Dan Jiránek (ODS).
Středočeský kraj škrtl Kladno z PID, časté spoje do Prahy zůstanou |
„Nastala neobvyklá situace, kdy je předseda kontrolního výboru krajského zastupitelstva členem orgánů dvou protistran soudního sporu, tedy krajským zastupitelem a náměstkem primátora a radním Kladna. Byť zákon takový střet zájmů neřeší, rada kraje by se tím měla zabývat. Jedna strana soudní pře by totiž mohla mít dopředu informace o chystaném postupu strany druhé,“ upozornil Jiránek.
Zrušené autobusy vraťte zpět!
Robert Bezděk je přesvědčen, že argumenty vznášené vůči němu jsou neopodstatněné a jako opoziční zastupitel a předseda výboru má právo poukazovat na nedostatky systému.
Vedení kraje mu prý opakovaně upírá požadované informace – mimo jiné o počtech cestujících na Kladensku, podle nichž je stanoveno množství vypravených autobusových spojů v tomto regionu. Kraj přitom v reakci na postoj kladenské radnice od září počty autobusů výrazně zredukoval. „Teprve na základě dat o přepravených osobách lze posoudit, zda je systém z ekonomického hlediska postavený dobře, nebo ne,“ řekl Bezděk.
Srpnová zpráva krajského kontrolního výboru jednoznačně vyzněla ve prospěch Kladna. Kvůli zjištěným pochybnostem doporučil výbor středočeským zastupitelům nejpozději od začátku roku 2023 SDO aktualizovat a s městy a obcemi uzavřít nové smlouvy. Těm, které finanční příspěvek kraji na veřejnou dopravu odmítají, ponechat stávající počet autobusových spojů. A kde už došlo k jejich redukci, vrátit je na linky zpět.
„U probíhajících tendrů na nové dopravce by měl kraj umožnit zástupcům měst a obcí účast při výběrových řízeních, aby rozsah dopravy lépe odpovídal jejich potřebám. Na tom nevidím vůbec nic špatného,“ prohlásil Robert Bezděk.
Požadavky kontrolního výboru však vedení kraje ani koaliční zastupitelé neakceptovali. Podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého se dohodu o příspěvku na SDO a o rozsahu dopravy podařilo kraji najít už s více než 90 procenty měst a obcí.
Smlouvu naopak dosud nepodepsalo nejen Kladno, ale také další středočeská města, konkrétně Mladá Boleslav nebo Příbram.