Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

Sítě na dobití elektromobilů nestačí, vypomůžou kontejnery plné setrvačníků

  6:49
Kapacita rozvodné sítě často nestačí na rychlodobití elektromobilů. Podle odborníku je takové dobití u deseti aut stejně energeticky náročné, jako spotřeba mrakodrapu. Pomoci má slunce i setrvačník v lodních kontejnerech.

To hlavní pro nabíjení elektromobilů je v Letňanech ukryté za nabíjecí stanicí v lodním kontejneru. Chakratec plný setrvačníků umožňuje podle Terezy Švarcbachové (na snímku) ze Škoda Auto DigiLab dvojnásobně rychlé naplnění baterií, než kolik by dokázala místní rozvodná síť. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Stále více motoristů v Praze přichází na chuť elektrickým vozidlům. Jejich sen o ekologickém a levném pohybu však mohou brzy pokazit problémy s nabíjením. Vozidlo se spalovacím motorem jsou řidiči zvyklí natankovat během několika minut, ale čekat na konec několikahodinového nabíjení bude ochotný jen málokdo.

„Nedostatečná dobíjecí a plnicí infrastruktura je pro Česko v rámci rozvoje čisté mobility Achillovou patou. Proto navrhujeme významně podporovat a zintenzivnit rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva, zejména dobíjecích stanic,“ říká Zdeněk Petzl, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Loni bylo v Česku nově registrováno 1 229 elektromobilů. Letos tempo nárůstu jejich počtu zrychlilo a už k 1. květnu úřady vedly 1 596 letošních nových registrací. K regionům, ve kterých si auta do zásuvky lidé a firmy pořizují nejvíce, patří Praha.

„Elektromobilita je stále ještě v řadě zemí záležitostí metropolí, a tak i z tohoto titulu je řada registrací v Praze,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Princip hračky v kontejneru

Rychlonabíjení, které trvá třeba jen deset minut, je velmi náročné na elektrickou síť. Pro ilustraci – obsloužení deseti vozidel je stejné jako kompletní spotřeba jednoho velkého mrakodrapu. To je úvaha inovátorů z izraelského startupu Chakratec, který sídlí nedaleko Tel Avivu. Jejich řešení přitom možná trochu překvapivě pracuje na stejném principu jako dětská hračka – autíčko na setrvačník.

S vynálezci začalo spolupracovat také inovační centrum Škody Auto DigiLab. Lodní kontejner plný setrvačníků přistál také v pražských Letňanech u nabíjecí stanice provozované Pražskou energetikou (PRE). Princip je jednoduchý: ve chvílích, kdy nabíjecí stanice neslouží k napájení elektromobilů, elektromotory roztáčejí obří setrvačníky v kontejnerech. Tímto způsobem se do nich akumuluje energie a v momentu potřeby je možné nabíjet rychleji, než kolik dovoluje kapacita místní elektrické sítě.

„Jedná se o úložiště kinetické energie a je to vlastně takový booster (zesilovač, pozn. red.) výkonu nabíjecí stanice i výkonu, který můžeme získat z elektrické sítě. Zařízení v Praze testujeme od listopadu loňského roku. V Letňanech je síť o výkonu 40 kW a díky Chakratecu můžeme tento výkon zdvojnásobit,“ říká Tereza Švarcbachová, která má ve Škodě Auto DigiLab na starosti projekty z oblasti elektromobility a umělé inteligence. Další Chakratec funguje na vídeňském letišti a jeden je také v Itálii. 

„Počítáme s komerčním využitím od příštího roku,“ dodává Švarcbachová.

Umístění v kontejneru je podle ní praktické – zařízení by mohlo sloužit dočasně na místech, kde je nutné nabíjet elektromobily, ale není tam dostatečná kapacita rozvodné sítě – po jejím posílení by Chakratec mohl být přemístěn na další místo s podobným problémem. I když v Letňanech zařízení slouží jen jako podpora zařízení PRE, Škoda Auto začala také budovat vlastní síť nabíjecích stanic. „Ško-Energo provozuje stovky dobíjecích bodů v Mladé Boleslavi a několik z nich je veřejných a dobíjecí infrastrukturu budují také naši dealeři. Také spolupracujeme s velkými firmami, jako jsou ČEZ a PRE,“ říká mluvčí Škody Auto Martin Ježek.

U společnosti ČEZ je v metropoli možné nabíjet na 23 místech. Také ČEZ řeší otázku navýšení kapacity rozvodné sítě. „Vidíme budoucnost především v akumulačních řešeních v elektroenergetické rovině. Jako optimální dnes vidíme instalaci akumulačních modulů, případně v jejich kombinaci s lokálním zdrojem, například fotovoltaikou,“ vysvětluje mluvčí ČEZ Martin Schreier. „V případě míst s větším počtem stanic a v kombinaci s vyššími dobíjecími výkony je namístě uvažovat i o doplnění řešení o akumulaci,“ říká Schreier.

„Jezdíme levně“

Energetické společnosti, jako je ČEZ či PRE, patří k těm, které do svých vozových parků začaly zařazovat elektromobily mezi prvními. I když je pořizovací cena vozidel na elektřinu stále mnohem vyšší, také řada dalších firem si už spočítala, že tyto náklady se mohou částečně či zcela vrátit nejen v podobě levnějšího provozu.

„Za jeden ujetý kilometr elektromobilem zaplatí zákazník zhruba 30 až 70 haléřů a nejde ani tak o typ vozů, jako spíše o konkrétní způsob dobíjení – podle tarifu doma, ve firmě nebo podle tarifu zvoleného při dobíjení ve veřejné síti. U klasických vozidel je cena za kilometr zhruba dvě koruny. Elektromobilisté stále jezdí se zlomkovými náklady,“ říká Schreier.

Podobně hovoří zástupci PRE. „Můžeme potvrdit, že se kompletní náklady včetně leasingových splátek a servisu mezi elektrickými auty a vozidly se spalovacími motory vyrovnávají a těch pár stokorun navíc v neprospěch měsíčních kompletních nákladů na elektroauto je určitě vyrovnáno jeho bezemisním provozem,“ říká mluvčí PRE Petr Holubec. Pražští energetici v Česku patřili k prvním, kteří s nabíjecími stanicemi v roce 2008 začínali.

Rozvoj elektromobilů si vyžádá do budoucna ještě další změnu. I když vyrostla poměrně hustá síť nabíjecích míst od různých provozovatelů, je složité ji kompletně využívat. Provozovatel elektromobilu musí vlastnit různé čipy k odemykání nabíjecích stanic různých provozovatelů. I to by se mohlo v dohledné době změnit, jednotnou kartu plánuje například Škoda Auto.

Historie elektromobilů

  • První elektromobil sestavil nizozemský profesor Sibrandus Stratingh se svým asistentem Christopherem Beckerem v roce 1835, tedy 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. 
  • Mezi první české elektromobily patří vůz Františka Křižíka z roku 1895, poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW, napájený olověným akumulátorem se 42 články. 
  • Moderní elektromobily nejčastěji používají lithium-iontové baterie. Experimentálně se používají také další metody uložení energie. 
  • Při jízdě z kopce či brzdění elektromobily využívají rekuperaci, pohybová energie se mění zpět na elektrickou. Účinnost rekuperace často přesahuje 90 procent. 
  • Podle studie společnosti Bloomberg už v letech 2024–2025 nebudou spalovací auta schopna konkurovat elektromobilům pořizovací cenou ani cenou za údržbu a provoz.
Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Autozápisník: Znáte Burundi čí Svazijsko? Mají tam lepší silnice než v Česku

V Londýně Steven Wheen v dírách v silnicích a chodnících vytváří malé zahrádky.

S elektrickými „automobilovými“ kytarami se roztrhl pytel, stejně jako s řešeními, jak se vypořádat...

Potřebujeme bratrství. Papež František na Slovensku vyzval k solidaritě

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová přivítala na nádvoří prezidentského...

VIDEO Papež František, který je od neděle na návštěvě Slovenska, vyzval Evropu k „solidaritě, jež...

Jsme připraveni opět očkovat, ale nikdo nás nekontaktoval, říká šéf O2 universa

  • Nejčtenější

Slavia - Feyenoord 2:2, domácí rozesmutnil gól v nastavení, o postup příště

Vítězství měli na dosah. Ještě chvíli před koncem vyhlavičkoval Bah balon za stavu 2:1 z brankové čáry, za chvíli ale...

Rozbouření nizozemští fanoušci prošli Prahou, policie jich několik zadržela

Stovky nizozemských fanoušků vyrazily odpoledne na pochod ze Staroměstského náměstí ke stadionu Eden ve Vršovicích, kde...

Slovácko - Sparta 4:0, ostudný výkon hostů, domácí v boji o druhé místo kralovali

Sparťanští fotbalisté v souboji o druhé místo zcela propadli. V utkání 15. kola Fortuna ligy byli na Slovácku jasně...

Konvoj a vrtulníky převezly z přetíženého Brna covidové pacienty do Prahy

Záchranáři během dopoledne převezli necelé dvě desítky covidových pacientů z brněnských fakultních nemocnic do několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patří k plotně, nelíbí se mi to. Hráči Příbrami komentovali ženský fotbal

Hráči druholigové Příbrami v rámci videorubriky Anketa v kabině tentokrát čelili otázce, co si myslí o ženském fotbalu....

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Konvoj a vrtulníky převezly z přetíženého Brna covidové pacienty do Prahy

Záchranáři během dopoledne převezli necelé dvě desítky covidových pacientů z brněnských fakultních nemocnic do několika...

Za nehodu vlaků u Českého Brodu mohly zdravotní problémy strojvedoucího

Příčinou tragické srážky vlaků loni v červenci u Českého Brodu byly zdravotní problémy strojvedoucího Českých drah,...

Středočeské nemocnice ruší operace, chtěly by další pomocníky z armády

Téměř všechny oblastní nemocnice Středočeského kraje už musely přistoupit k omezování či úplnému rušení plánovaných...

Při pokusu "zamávat" pilot zahynul, letadlo v zahradě trefilo židli s mužem

Za loňským pádem malého letadla do zahrady domu na Mladoboleslavsku byla chyba pilota. Muž, který v obci Bukovno také...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...