Kraj silnice k automobilkám stavět nebude, vzkázala firmám hejtmanka

  10:15aktualizováno  10:15
Kolony, nervózní řidiči a zbytečné znečišťování ovzduší nastartovanými auty. Tak to vypadá každý všední den v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi i v továrně TPCA v Kolíně. Stavba či rozšiřování silnic kolem nich je však v nedohlednu. Kraj nebude řešit kolony způsobené lidmi z automobilek, říká hejtmanka.

Kolony při střídáni směn u firem, ilustrační snímek | foto: David Taneček, ČTK

Frekventovaná třída V. Klementa v Mladé Boleslavi se měla už letos dočkat rozšíření, díky čemuž by auta od továrny vyjela z města rychleji ve dvou pruzích.

Hejtmanství v roce 2014 schválilo smlouvu o spolupráci, na jejímž základě měl Středočeský kraj sehnat na stavbu přes 140 milionů korun od státu. Dnes je však jasné, že v nejbližší době se mladoboleslavští řidiči investice nedočkají.

Fotogalerie

Silnice totiž není krajská, a nové vedení hejtmanství proto s investicí nepočítá.

„Máme plán na čtyři roky, kde se musíme prvně postarat o silnice druhé a třetí třídy, které máme ve své gesci. Městům se snažíme vyjít vstříc, například v Kladně budeme opravovat ulici Milady Horákové, ale to je krajská silnice. Prioritně se staráme o náš majetek,“ popsala MF DNES hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

A peníze na stavbu nedá aktuálně ani stát, Mladá Boleslav totiž značné prostředky čerpala na předloni otevřenou silnici kolem areálu Škodovky.

Stavební akce na rozšíření třídy V. Klementa přitom byla téměř připravená, ve finále jsou výkupy potřebných pozemků.

Podle náměstka mladoboleslavského primátora Jiřího Boušky (ANO) by však zatím samotné rozšíření příliš nepomohlo, protože řidiči by se zasekli na kruhovém objezdu, kam třída V. Klementa ústí.

I to je podle zástupce zaměstnanců automobilky, šéfa Podnikové rady Jaroslava Povšíka, nutné řešit.

„Je nezbytné tlačit na rychlejší přípravu mimoúrovňového křížení Průmyslové ulice a třídy V. Klementa,“ říká Povšík. Část vozů by tuto křižovatku projížděla pod zemí a tím by se průjezdní kapacita výrazně zvýšila ve všech směrech. To by si však vyžádalo další stovky milionů korun navíc.

Výroba roste

Automobilky v regionu trhají výrobní rekordy. Škoda Auto v Mladé Boleslavi jen loni vyrobila 1,13 milionu aut a překonala tak všechny dosavadní rekordy. Konkurenční továrna TPCA v nedalekém Kolíně loni vyrobila 220 606 vozů, což je nejvyšší počet od roku 2011.

V pátek v Kolíně oslavili třímiliontý vyrobený vůz od zahájení výroby v roce 2005. Středočeský kraj je tak jednoznačně centrálou českého automobilového průmyslu.

Firmy pro svoji výrobu potřebují tisíce zaměstnanců, což přináší řadu pozitiv.

„Jsme samozřejmě rádi, jsou to stabilní zaměstnavatelé, kteří pomáhají zvyšovat životní úroveň v našem kraji,“ řekla Jermanová.

Jenže má to i své stinné stránky. Tisíce zaměstnanců automobilek se musí do práce nějak přepravovat a pochopitelně mnozí k tomu využívají auta, zvlášť když je sami vyrábějí. To pak způsobuje dopravní problémy.

Výstavba či rozšiřování silnic kolem automobilek je však v nedohlednu. „Střední Čechy obecně mají problém s dopravou a my musíme řešit všechny směry, nejen automobilky, protože jsou tady i jiní významní producenti z jiných průmyslů, než je automobilový. Nicméně se vždy snažíme vyjít vstříc,“ říká Jermanová s tím, že hlavní investice jsou teď spíše na státu než na hejtmanství.

Auto 3 000 000

TPCA v Kolíně vyrábí druhou generaci Toyoty Aygo, Peugeotu 108 a Citroënu C1. V pátek si z továrny odvezl Ota Adámek z Prahy třímiliontý vůz - černou Toyotu Aygo. „Tři miliony vyrobených aut jsou impozantní za tak krátkou dobu výroby i v porovnání s jinými továrnami Toyoty a koncernu PSA,“ hodnotí prezident TPCA Koreatsu Aoki.

Toyota Aygo s černou metalízou projela výrobní linkou v kolínské automobilce...

Toyota Aygo s černou metalízou projela výrobní linkou v kolínské automobilce TPCA s pořadovým číslem 3 000 000. Tolik vozů podnik vyrobil od února 2005, kdy byla zdejší výroba zahájena. (17. února 2017)

„Tři miliony vyrobených aut jsou impozantní za tak krátkou dobu výroby i v...

„Tři miliony vyrobených aut jsou impozantní za tak krátkou dobu výroby i v porovnání s jinými továrnami Toyoty a koncernu PSA,“ hodnotí prezident TPCA Koreatsu Aoki (na snímku). (17. února 2017)

„Mě do tohoto nedotlačíte, nebudu říkat, že když město přijde s žádostí, protože je tam automobilka, tak my dáme automaticky peníze. Kdybychom na to přistoupili, tak bychom museli dát všem a nebudeme mít na opravy silnic 2. a 3. třídy, které jsou ve špatném stavu. Kromě toho máme 1 800 mostů, které jsou na tom velmi špatně, a musíme je dát do nějakého přijatelného stavu,“ dodává.

TPCA zaměstnává 2 800 zaměstnanců a při střídání směn jich ze závodu vyjede najednou téměř polovina.

„Loni zdejší výroba přešla na osmihodinový směnný provoz a tím se trefujeme do času, kdy končí i zaměstnanci mnoha dalších firem. Doprava je teď proto v Kolíně opravdu horší. Je to otázka na politiky, proč obchvat města postavili na druhé straně od naší průmyslové zóny,“ říká šéf odborů Kovo v TPCA Ivo Navalaný.

Vedle dopravních problémů jsou zaměstnanci TPCA prý spokojeni. Změnu požadovali. Dříve firma vyráběla čtyři dny v týdnu v desetihodinových směnách, nyní je to ve dvou osmihodinových pět dnů v týdnu. „Především je pro lidi dobře, že není noční směna,“ dodává Navalaný.

  • Nejčtenější

Po požáru na D1 se obnovuje provoz. Srážku s policií zachytila kamera

Dálnice D1 ve směru na Brno je po nedělní večerní nehodě opět plně průjezdná. Ráno tady kolabovala doprava i na...

Šéfka pražských Pirátů se scházela s obžalovaným manažerem JCDecaux

Předsedkyně pražských Pirátů a zastupitelka Michaela Krausová se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem...

Praha odložila na žádost Gottovy rodiny úklid svíček na Bertramce

Svíce a další předměty, které lidé nosí před vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta na Bertramce, se zatím odklízet...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Začala platit vyhláška proti převlekům, první pokutu dostal myšák Mickey

Od úterního rána hlídky městské policie kontrolují pouliční umělce v ulicích Prahy. Dnešním dnem začala platit novela...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Policie dopadla muže, který bezdůvodně napadl cestujícího v metru

Pražští policisté od začátku září pátrali po muži, který ve stanici metra na lince A Skalka bezdůvodně napadl jednoho z...

Střílel zbytečně, řekl žalobce. Za smrt čerpadlářky navrhl výjimečný trest

Státní zástupce navrhl výjimečný trest pro lupiče, který loni začátkem prosince podle obžaloby zastřelil prodavačku na...

Pod vlak metra na Skalce spadl člověk, nehodu nepřežil. Část trasy stála

Srážka vlaku s člověkem ráno zastavila na téměř dvě hodiny provoz na lince A pražského metra mezi stanicemi Depo...

Štěpánka Duchková bydlí v Čakovicích. O dům skvěle pečuje a je to znát

Televizní a rozhlasová moderátorka Štěpánka Duchková už dvanáct let žije v rodinném domku v pražských Čakovicích a za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz