Byty pro TPCA v ulici U Vodárny.

Byty pro TPCA v ulici U Vodárny. | foto: Hochtief VSB

Kolín dluží za byty pro TPCA miliardu, prázdné byty ale nesmí prodat

  • 8
V kolínské průmyslové zóně Ovčáry jsou volné byty. Nikdo se do nich však nemůže nastěhovat, přestože je o ně zájem. Původně totiž byly postaveny pouze pro zaměstnance automobilové továrny TPCA. Město by přitom jejich prodejem umořilo část obřího dluhu, který vznikl i kvůli výstavbě bytů.

Před sedmi lety totiž nechal Kolín postavit v průmyslové zóně Ovčáry 851 bytů. Město se s TPCA a se státem dohodlo, že v nich budou bydlet zaměstnanci TPCA, na což dostalo také investiční pobídku.

Vše vypadalo slibně, automobilka měla udělat z Kolína druhou Mladou Boleslav, a tak se Kolín nebál kvůli výstavbě bytů zadlužit. Jenže ekonomický zázrak se nekonal. TPCA nyní snižuje výrobu a chystá se propouštět, 79 bytů je tak nyní prázdných.

Další byty mohou zaměstnanci opustit už na jaře. Vláda tehdejšího premiéra Miloše Zemana navíc výstavbu bytů nakonec nezaplatila, a tak miliardový dluh zůstal na Kolínu.

Byty pro TPCA

V Kolíně je kolem 2 000 městských bytů, z toho 851 jich bylo postaveno s pomocí investiční pobídky pro TPCA. Nyní je volných 79 bytů, 10 se právě obsazuje. Po výstavbě bytů a průmyslové zóny zbyl miliardový dluh. Dnes město dluží asi 900 milionů.

Vedení radnice nyní jedná se Státním fondem rozvoje bydlení o prolomení dohody a chce, aby v bytech mohli bydlet i ostatní obyvatelé Kolína.

"Město má zájem na tom, aby byly byty přednostně určené pro zaměstnance TPCA využívány. Registrujeme o tyto malé byty velký zájem mezi občany a jejich poptávku nedokážeme uspokojit. Byty TPCA jsou přitom prázdné," uvedl místostarosta Kolína Tomáš Růžička.

Starosta Vít Rakušan by dokonce chtěl, aby se trh s byty otevřel vzájemně. "My bychom otevřeli městské byty zaměstnancům TPCA, oni by zase poskytovali svoje byty obyvatelům Kolína," předeslal Rakušan.

Podle něho by to bylo oboustranně výhodné a navíc by se lidé pracující v automobilce lépe sžili s ostatními. "Už by tu nebyla jakási ghetta, kde bydlí pouze zaměstnanci TPCA," podotkl starosta.

Rozhodnutí je na státu

Vedení TPCA s městem na této možnosti už téměř rok spolupracuje. "Usilujeme také o to, aby obyvatelé domů v lokalitách Kasárna a Vodárna nebyli jen zaměstnanci TPCA a netvořili uzavřenou komunitu," řekl tiskový mluvčí TPCA Radek Kňava.

Problém může nastat právě u státu. Vyjmout byty pro zaměstnance ze zmiňované dohody se pokoušel už bývalý kolínský starosta Jiří Buřič před dvěma lety. Chtěl byty prodat a splatit tak městský dluh. "Doufáme, že budeme v jednání úspěšnější a pracujeme na tom. Městu by to ekonomicky pomohlo," věří si Růžička.

Dluh, který vznikl při budování průmyslové zóny a bytů pro automobilku TPCA, je nyní kolem 900 milionů korun.

,