Jedu tak pozdě, až jedu dříve. Tramvaják popsal dopravní peklo u Anděla

  • 151
Josef Chodounský řídí tramvaje v Dopravním podniku hlavního města Prahy už třináct let. Na svém Twitteru v pondělí zachytil jízdu plnou čekání při stání v kolonách na lince tramvaje číslo 15. Ta totiž jezdí ze stanice Kotlářka na Olšanské hřbitovy mimo jiné přes Anděl, kde je vinou uzavírky značně komplikovaný průjezd.

V pondělí odpoledne se provoz na Smíchově navíc zkomplikoval i kvůli dopravní nehodě ve Strahovském tunelu. Oblast okolo Anděla se tak stala pro tramvaje doslova peklo. Online reportáž začíná.

16:56 - Zavřený Strahovský tunel. Holečkova ulice stojí. Auta stojí od Újezdu na kolejích. Zpoždění +5 minut.

16:58 - Kolona tramvají až od křižovatky ulic Plzeňská a Radlická blokuje průjezd po Štefánikově ulici. Zpoždění +7 minut.

Kolona tramvají až od křižovatky ulic Plzeňská a Radlická blokuje průjezd po Štefánikově ulici. (17. srpna 2020)

17:12 - Kolona tramvají se pohne jen občas. Už dávno jsem nechal cestující vystoupit. Probojoval jsem se až za zastávku Arbesovo náměstí. Zpoždění +19 minut. 

17:15 - Stále stojím na stejném místě. Apex (Elektronický dopravní informační systém) mi hlásí odjezd z konečné za 1 minutu. Právě mám odjíždět z Kotlářky, ale stále stojím před křižovatkou ulic Štefánikova a Kartouzská (zhruba o 3 kilometry jinde, pozn. red.) Zpoždění +22 minut.

Kolona tramvají na Štefánikově ulici, těsně za zastávkou Arbesovo náměstí. (17. srpna 2020)

17:27 - Anděl na dohled! Panuje zde zvláštní atmosféra. Auta jezdí okolo, chodci nás obchází a tramvaje beznadějně stojí. Že by to opravdu nikoho nezajímalo? Zpoždění +34 minut. 

17:31 - Čas na fotku do kalendáře. Mohl bych si klidně někam zajít na kafe. Nic by mi neuteklo. Zpoždění +38 minut.

Pohled na vůz tramvaje, se kterou Chodounský v pondělí na lince 15 zažil komplikace na trase a téměř hodinové zpozdění. (17. srpna 2020)

17:46 - Anděl byl dobyt! Anděl byl dobyt! No nic moc, když to srovnám s výletem na Kokořín... Zpoždění +50 minut. 

17:48 - Tak tahle křižovatka za to může. Kde je problém? Odbočení linek 5, 7, 12 a 20 trvá příliš dlouho. Přes křižovatku jezdí nyní 9 linek (4, 4, 5, 7, 9, 9, 12, 15, 20 - zdvojené linky jezdí v půleném intervalu) a cyklus je delší než minutu.

Křižovatka ulic Plzeňská a Radlická. Radlickou ulicí je kvůli opravám dočasně odkloněno několik tramvajových linek, i když běžně jezdí jen Plzeňskou ulicí a Nádražní ulicí. (17. srpna 2020)

17:55 - Kotlářka! Zpoždění 52 minut. Dojdu si na WC, opláchnu si obličej vodou, na chvíli spočinu a vyrážím zase do města. Zpoždění +43 minut. 

18:09 - Nejsme všichni svatí, to se ví. I tramvajáci se občas špatně postaví do křižovatky. Zpoždění +44 minut. 

Cestou zpět ze zastávky Kotlářka na Olšanské hřbitovy projížděl Chodounský kolem stejné kolony tramvají, ve které ještě před půl hodinou sám stál. (17. srpna 2020)

18:13 - Apex mi právě hlásí odjezd za 1 minutu z Olšanských hřbitovů. Jenže já jsem teprv na Újezdu, odkud jsem měl odjet v 17:29. Reálný odjezd 18:14. Zpoždění +48 minut. 

18:15 - Není kam spěchat. Zpoždění +49 minut.

18:24 - Roj červených světýlek. Že bych se na to ministerstvo financí zašel zeptat, kde jsou ty miliardy na Pražský okruh? Zpoždění +50 minut.

Kolona aut a v ní čekající tramvaje na ulici Letenská u budovy Ministerstva financí, mezi zastávkami Malostranská a Malostranské náměstí. (17. srpna 2020)

18:39 - Na Hlavním nádraží mi místo velkého zpoždění začne Apex hlásit předjetí, protože jsem se přiblížil dalšímu průjezdu přes tento kontrolní bod. Zpoždění +55 minut. 

18:48 - Olšanské hřbitovy. Konečnou jen projedu, tady není nic ke sledování. Zpoždění +34 minut.

18:53 - U sportovního centra Olšanka jsou vypnuté semafory. Vmáčknout se tam z vedlejší ulice s třicetimetrovou „kraksnou“ bývá občas makačka, ale řidiči aut jsou velmi vstřícní. Večer tam začali pracovat svářeči, proto kolega nemůže jet dál, čeká, až mu dovolí jet. Zpoždění +34 minut.

U sportovního centra Olšanka u Olšanských hřbitovů byly v pondělí odpoledne vypnuté semafory, na místě pracovali svářeči, proto museli řidiči tramvají čekat, až jim dají pokyn k projetí. (17. srpna 2020)

18:59 - Začalo pršet. Tenhle den už nemůže být lepší. Zpoždění +38 minut. 

19:05 - Dispečink ohlásil otevření Strahovského tunelu a mně Apex oznámil, že mám právě odjíždět z Kotlářky. Zase se nezdařilo. Jsem teprve v Revoluční ulici. Zpoždění +37 minut.

Apex hlásí Chodounskému odjezd z konečné zastávky Kotlářka za 1 minutu. On mezitím není ani v půlce trasy linky, na konečnou mu chybí ještě 15 zastávek. (17. srpna 2020)

19:14 - Opravdu se okolí zastávky Hellichova úplně vyprázdnilo. Jako mávnutím proutkem! Jenže já jedu už s nabraným zpožděním. Zpoždění +35 minut. 

19:17 - Kolona stojících tramvají, zoufale se snažící procpat přes tu zpropadenou křižovatku u Anděla, stále přítomna! Zpoždění +34 minut.

19:29 - Auta jezdí, tramvaje stojí. Nikoho to nezajímá. Zpoždění +46 minut.

19:38 - Čas na svačinku. Na jednom místě stojím třeba i 7 minut, než se to o jednu tramvaj pohne. Čerpám tím své náhradní bezpečnostní přestávky. Zpoždění +55 minut.

Ve stojící koloně tramvají má řidič čas i na svačinu. Než se pohne alespoň o jednu tramvaj, stojí na jednom místě i 7 minut. (17. srpna 2020)

19:54 - Na Kotlářce o 61 minut pozdě.

20:08 - V protisměru se stále stojí. Mé zpoždění je 53 minut. Na Olšanech i Kotlářce jsem měl pak dost času, kolona tramvají zmizela a já zatáhl do Ústředních dílen jen o 11 minut pozdě. Zazvonil zvonec a pohádky o dobře fungujícím semaforu, který dokáže zastavit tramvaje na hodiny, je konec.