Ačkoli mají Klánovice se současným vedením městské části z chystané dopravní stavby obavy, v dokumentaci pro posouzení vlivu na životní prostředí EIA se naopak mluví o odlehčení od dopravní zátěže.
„Účelem je dopravní odlehčení místním komunikacím zejména v Šestajovicích a Horních Počernicích a svést tranzitní dopravu na dálnici D11,“ stojí v dokumentaci.
Středočeský kraj ve středu uspořádal veřejné projednávání o výstavbě dálničního přivaděče, které proběhlo online.
Vedoucí odboru životního prostředí a dopravy Prahy 21 Jiří Tumpach na projednání upozornil na studii, podle které by v šestajovické Revoluční ulici kvůli existenci spojky narostl provoz o 11 procent a ve Slavětínské ulici v Klánovicích dokonce o 40 procent, což by mohlo být mimo jiné neúnosné pro železniční nadjezd nad kolínskou tratí.
Podle Tumpacha by na případný nárůst dopravy není připravena přetížená křižovatka navazující Staroklánovické s Novosibřinskou.
Klánovická starostka Zorka Starčevičová (Čas na změnu) projekt spojky kritizuje dlouhodobě.
„Vybudování komunikace musí předcházet dostavba Pražského okruhu v úseku Modletice–Běchovice, vznik přeložky silnice I/12 jižně od Újezdu nad Lesy, ale také vznik přeložky silnice II/101 v úseku Říčany – Brandýs nad Labem,“ uvedla k projektu již dříve.
K dalším námitkám patří také skutečnost, že trasa není koordinována s projektem vysokorychlostní trati (VRT), která má trasu Klánovické spojky křížit. Železnice v blízkosti Klánovic se má stavět v letech 2025 až 2028.
Starčevičová vznesla také procesní námitku – podle ní veřejné projednání projektu online formou v době, kdy už jsou možná osobní setkání, není dostačující, protože mimo jiné vyřazuje z diskuse některé potenciální účastníky.
Svolavatel akce, Středočeský kraj, se ústy Jany Říhové hájil tím, že během přípravy akce ještě nebylo jasné, jestli bude klasické projednání možné. A online formu umožnila metodika ministerstva životního prostředí.
Tři dopravní stavby v jedné
Stavba označovaná také jako jižní tangenta je od začátku zamýšlena jako součást rozsáhlejšího dopravního řešení, které zahrnuje celkem tři stavby. Kromě Klánovické spojky se jedná také o mimoúrovňovou křižovatku na dálnici D11 Beranka a o Hornopočernickou spojku (Východní obchvat) vedoucí na silnici II/611.
Klánovická spojka a navazující projekty
|
Zároveň jde o projekty, na jejichž realizaci se dohodly už před pěti lety celkem tři subjekty. Kromě Středočeského kraje mimoúrovňovou křižovatku přislíbilo postavit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Hornopočernickou spojku hlavní město.
Středočeský radní a náměstek hejtmanky pro oblast silniční dopravy Martin Kupka (ODS) upozornil, že záměr vznikl v době, kdy radnice v Praze-Klánovicích i v Šestajovicích vedla jiná politická reprezentace, která měla na projekt spojky odlišný názor. Politická garnitura se změnila i ve vedení Středočeského kraje.
„Po jednání předchůdců nemůžeme z bitvy odejít, to by nebylo fér,“ okomentoval pokračování přípravy projektu Kupka.
V průběhu online projednání nevystoupil nikdo, kdo by se za projekt zasazoval. Nejspíš i to bude mít vliv na budoucí rozhodování Středočeského kraje.
„Na veřejném projednání podle mě padla řada závažných argumentů proti projektu. Tak, jak jsem to slyšel, trasa, kterou si historicky vyžádaly Šestajovice s Klánovicemi, není komunikací, která by byla klíčová pro zvládnutí dopravy ve Středočeském kraji,“ vysvětlil radní Kupka.
Možné pozastavení projektu
To, že současné politické reprezentace Klánovic a Šestajovic projekt spojky nechtějí, je podle radního významným signálem k pozastavení projektu.
„Posouzení vlivu na životní prostředí i další části projektu stály nějaké peníze. A za situace, kdy některé jiné projekty opravdu nutně potřebujeme, se spojka jako tak důležitá nezdá. Příští týden se ještě sejdu se zástupci samospráv a poté předložím radě kraje výhled, kudy bychom se měli ubírat,“ vysvětlil Kupka.
Zda bude projekt Klánovické spojky definitivně pozastaven, ale odmítl potvrdit.