Původně mělo nádraží, které není památkově chráněno, projít jen kompletní opravou. Stejný osud už potkal nádraží ve stanicích Kladno-Ostrovec a Kladno-město.
Šanci budova stále má
Železničáři zahájili o případné změně projektu jednání s vedením radnice. Kladno se totiž v minulosti s investorem dohodlo, že minimálně obvodové zdi výpravní budovy zůstanou zachovány.
„Nyní prověřujeme, zda je možné nádraží opravit, jak bylo naplánováno, ale není ani vyloučena změna. Veškerý postup detailně konzultujeme s městem,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Mluvčí magistrátu Vít Heral k tomu uvedl, že město nebude za každou cenu trvat na zachování výpravní budovy. „Diskutujeme o novém, moderním a funkčním řešení, které může přinést i značné provozní úspory. Podmínkou by v tom případě byla co nejvyšší architektonická kvalita, optimálně vzešlá ze soutěže,“ sdělil mluvčí.
Hledá se firma, která přestaví Masarykovo nádraží. Hotovo má být za čtyři roky![]() |
Zhotovitelem přibližně pětikilometrového kladenského úseku modernizované trati, který představuje investici přibližně 3,7 miliardy korun bez DPH, je Společnost Kladno. Tvoří ji firmy Eurovia, Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha. Ty nyní na žádost Správy železnic prověřují stav nádraží ve spolupráci s odborníky z Kloknerova ústavu ČVUT. Výsledky šetření budou mít na stole do konce letošního roku.
„Hrozí riziko, že by nosné konstrukce výpravní budovy nevydržely stavbu podchodu spojujícího všechna nástupiště s nádražím, který povede až k přilehlé ulici Milady Horákové směrem k sídlišti Kročehlavy,“ uvedl Jaroslav Bašta ze Společnosti Kladno.
Podle Bašty jsou stále ve hře tři varianty řešení. Vybudování podchodu bez zásadních zásahů do základů budovy, sanace základů a zachování historického vzhledu nádraží nebo jeho demolice.
Časově poměrně náročná architektonická soutěž by neměla nijak ohrozit termín dokončení modernizace zmíněného kladenského úseku trati, který má být kompletně hotov až v roce 2028. Novou nádražní budovu je podle Bašty možné stavět i při provozu souprav po kolejích.
K záměru zbourání nádraží má výhrady architektka a opoziční zastupitelka města Anna Gamanová (STAN). „Úvahy o demolici výpravní budovy, která je svou polohou a významem pro Kladno cenná, i další plány s ní by mělo vedení města a Správa železnic konzultovat s veřejností. Informace v tomto směru lidem zoufale chybějí,“ prohlásila Gamanová, která se v minulosti zasazovala také o záchranu nádraží v Kladně-Ostrovci.
To ale letos modernizaci trati ustoupilo a v červenci bylo strženo. Nádraží nezachránila protestní petice ani nabídka vykoupení objektu z majetku železničářů a jeho dalšího využití pro vzdělávací a společenské účely.
„Jednalo se o budovu, která byla v této části Kladna nejstarší a měla svůj genius loci. Chápu však technické důvody, které nakonec k demolici vedly. Mrzí mě, že ve městě mizejí staré nádražní budovy, ale jako architektka si dokážu představit i zcela nový a účelný moderní objekt. Stavět repliku nádraží z 19. století postrádá smysl. Očekávala bych však větší transparentnost kroků, které v tomto směru město i Správa železnic podnikají,“ dodala Gamanová.
Práce v okolí pokračují
Ať už bude osud kladenského nádraží jakýkoli, v jeho okolí pokračuje čilý stavební ruch. Dokončena už je například stavba třetího zastřešeného nástupiště, které začne cestujícím sloužit v polovině listopadu.
„V příštím roce bude pokračovat stavba zbývajících nástupišť a také podchodu pod kolejemi a ulicí Milady Horákové, kde je naplánována od března několikaměsíční dopravní uzavírka,“ poznamenal Jaroslav Bašta.
21. července 2021 |