Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Kamenný most přes plavební komoru u Hořína se po modernizaci poprvé zvedl

  16:52
Ve čtvrtek se poprvé zvedl 116 let starý kamenný most přes velkou plavební komoru na zdymadle Hořín u Mělníka, který se dva roky opravoval. Nová konstrukce umožní proplutí až sedm metrů vysokých lodí. Projekt bude uveden do zkušebního provozu, první lodě pod ním proplují v červnu.

Mostní oblouk byl dva roky rozebraný na jednotlivé kameny. Dělníci je po opravě znovu sestavili a zároveň most umístili na zvedací ocelovou konstrukci. Ta umožní, že pod zdvihnutým mostem proplují lodě vysoké až sedm metrů.

První zdvižení, které se odehrálo ve čtvrtek, bylo plně řízené počítačem. V současnosti je zahájený zkušební provoz zdvihacího mostu, plný provoz začne od června.

Po dvouleté rekonstrukci byl zdvižen unikátní kamenný most nad plavební komorou na zdymadle Hořín. Nově pod ním proplují lodě o výšce až sedm metrů. (15. dubna 2021)

„Cílem modernizace velké plavební komory Hořín je zajištění parametrů moderní vodní cesty, zejména v podobě podjezdné výšky, která při vysoké hladině na Labi klesala až na 2,1 metru a znemožňovala bezpečnou plavbu velkých osobních lodí i lodí s vysokým nákladem do Prahy,“ vysvětlil Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

„Odvážnou myšlenku zachovat vzhled památky z roku 1905 a zároveň zkvalitnit vodní cestu pro podmínky 21. století se podařilo díky vynikající práci projektantů a stavbařů,“ dodal Fojtů.

Obloukový most tvoří stotunová ocelová konstrukce, kamenný obklad pak váží třikrát víc. Celý most zvedají čtyři hydraulické válce, které pohánějí hydraulické agregáty umístěné na obou březích. Zařízení zvedne most během šesti minut o pět metrů.

Se stavbou je spokojený i vedoucí projektu Jan Prokeš z Metrostavu, který uvedl, že během zkušebního provozu bude nutné sledovat náklony, geometrii, tlaky, hydrauliku a nejrůznější vlivy působící na mostní konstrukci. Zkušební provoz podle něj bude zakončen komplexními zkouškami.

Stačí stisknout tlačítko

Provoz je nyní plně automatizovaný, umožňuje proplutí větších lodí, než které mohly pod mostem jet dosud.

„Funguje to tak, že kapitán lodě, pro jejíž proplutí nestačí podjezdná výška spuštěného mostu, požádá obsluhu zdymadla o zdvih mostu. Obsluha dá stiskem tlačítka na počítači povel řídicímu systému a provede automatické proplavení,“ vysvětlil vedoucí projektu.

Nový zdvihací most jako z roku 1905. Přestavba zdymadla u Hořína je u konce

S modernizací vodního díla začali stavbaři v roce 2019. Nejprve rozebrali horní i dolní část plavební komory, vybetonovali nosné konstrukce a obložili je původním kamenem. Tím se rozšířila cesta pro lodě z 11 na 12 metrů. Obdobně vyměnili stavbaři také horní i dolní vrata.

Loni na jaře zvedli za použití největšího jeřábu v Česku ocelovou kostru mostu. Od července do října se do provozu krátkodobě vrátila plavební komora, po jejím opětovném uzavření začaly práce na kamenném mostu. Při jeho dodělávání se kladl důraz na zachování co největšího množství původních kamenných prvků.

Zástupce ředitele Ředitelství vodních cest České republiky Jan Bukovský už dříve uvedl, že dílo vyjde na zhruba 380 milionů korun.

Projekt uspěl v roce 2017 u Evropské komise, díky čemuž získal financování z grantu Nástroje Evropské unie pro propojení Evropy CEF v hodnotě 10,7 milionu eur. Peníze sem putují také ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pro umožnění proplutí vysokých lodí je třeba dokončit výstavbu dalších sedmi mostů přes plavební kanál Vraňany-Hořín.

Plavební komora Hořín

Vodní dílo Vraňany–Hořín bylo postaveno v letech 1902 až 1905 jako souhrn staveb, které jsou součástí technicky složitého systému překonávajícího nejobtížnější úsek řeky Vltavy pod Prahou.

Plavební komory u Hořína dělí plavební kanál na dvě části Vraňany–Hořín a Hořín–Labe. Plavební komory jsou dvě – velká a malá – postavené vedle sebe s překonávaným spádem 8,8 metru. Jsou tak nejvyšším plavebním stupněm na Vltavě pod Prahou.

Téměř 90 let fungující technologická vybavení plavebních komor byla postupně vyměňována a modernizována. Nyní jsou všechna zařízení ovládána hydromotory a provoz je z velínu řízen automaticky počítačem.

Plavební komory ale nevyhovovaly parametrům požadované ve třídě vodních cest „Va“, proto v roce 2019 začala jejich rozsáhlá rekonstrukce za účelem zvětšení užitné šířky na 12 metrů a zajištění minimální podjezdné výšky 7 metrů.

  • Nejčtenější

Třaskavý přestup ze Sparty do Slavie? Plavšič dohodu s mistrem popírá

Čerstvý fotbalový šampion republiky brzy získá novou posilu. A to zvučnou, překvapivou! Nebo ne? Do Slavie má namířeno...

Sparta - Slavia 0:3, boj o finále poháru byl jasnou záležitostí, dva góly Kuchta

I třetí fotbalové derby v soutěžním ročníku, celkově historicky 299., jednoznačně ovládli slávisté. V semifinále...

Provokace, direkt mezi oči, potvrzení moci, mazanost. Slavia dráždí Spartu

Když Slavia ukradne Spartě jednoho z nejzajímavějších fotbalistů, co je to? 1. Výborný byznys. 2. Mazaná strategie. 3....

Zaměstnanci Škody dostali štědrý bonus. Těší se na něj hlavně majitelé obchodů

Premium Příjemný pohled čekal tento týden více než 35 tisíc tarifních zaměstnanců automobilky Škoda na výpisy z jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nejhorším budu starostovat z vězení, komentuje Novotný další dvě obžaloby

Řeporyjský starosta Pavel Novotný stanul ve středu znovu před soudem za svá vyjádření, při kterých si nebral servítky....

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Ve slévárnách na Benešovsku hořel transformátor. Škoda je 4 miliony korun

Hasiči v Týnci nad Sázavou zasahovali v neděli v areálu sléváren. Likvidovali tam požár olejového transformátoru. Škodu...

Řidič s autobusem prorazil plot rodinného domu a zastavil až o jeho fasádu

Řidič s autobusem na pražském Jarově vyjel z křižovatky a zbořil plot rodinného domu. Autobus zastavil až fasádu budovy...

Nájemní agentura zboří překážky mezi lidmi v nouzi a majiteli bytů, věří radní

Už za pár týdnů má v Praze začít fungovat Městská nájemní agentura, která bude lidem v bytové nouzi pronajímat za...

Hlídka stíhala muže na kradené motorce, Prahou jel rychlostí až 180 km/hod

V dramatickou honičku se v neděli večer proměnila běžná silniční kontrola motorkáře v Praze 10. Když ho chtěla zastavit...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...