Pondělí 17. května 2021, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. května 2021 Aneta

Kamenný most přes plavební komoru u Hořína se po modernizaci poprvé zvedl

  16:52
Ve čtvrtek se poprvé zvedl 116 let starý kamenný most přes velkou plavební komoru na zdymadle Hořín u Mělníka, který se dva roky opravoval. Nová konstrukce umožní proplutí až sedm metrů vysokých lodí. Projekt bude uveden do zkušebního provozu, první lodě pod ním proplují v červnu.

Mostní oblouk byl dva roky rozebraný na jednotlivé kameny. Dělníci je po opravě znovu sestavili a zároveň most umístili na zvedací ocelovou konstrukci. Ta umožní, že pod zdvihnutým mostem proplují lodě vysoké až sedm metrů.

První zdvižení, které se odehrálo ve čtvrtek, bylo plně řízené počítačem. V současnosti je zahájený zkušební provoz zdvihacího mostu, plný provoz začne od června.

Po dvouleté rekonstrukci byl zdvižen unikátní kamenný most nad plavební komorou na zdymadle Hořín. Nově pod ním proplují lodě o výšce až sedm metrů. (15. dubna 2021)

„Cílem modernizace velké plavební komory Hořín je zajištění parametrů moderní vodní cesty, zejména v podobě podjezdné výšky, která při vysoké hladině na Labi klesala až na 2,1 metru a znemožňovala bezpečnou plavbu velkých osobních lodí i lodí s vysokým nákladem do Prahy,“ vysvětlil Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

„Odvážnou myšlenku zachovat vzhled památky z roku 1905 a zároveň zkvalitnit vodní cestu pro podmínky 21. století se podařilo díky vynikající práci projektantů a stavbařů,“ dodal Fojtů.

Obloukový most tvoří stotunová ocelová konstrukce, kamenný obklad pak váží třikrát víc. Celý most zvedají čtyři hydraulické válce, které pohánějí hydraulické agregáty umístěné na obou březích. Zařízení zvedne most během šesti minut o pět metrů.

Se stavbou je spokojený i vedoucí projektu Jan Prokeš z Metrostavu, který uvedl, že během zkušebního provozu bude nutné sledovat náklony, geometrii, tlaky, hydrauliku a nejrůznější vlivy působící na mostní konstrukci. Zkušební provoz podle něj bude zakončen komplexními zkouškami.

Stačí stisknout tlačítko

Provoz je nyní plně automatizovaný, umožňuje proplutí větších lodí, než které mohly pod mostem jet dosud.

„Funguje to tak, že kapitán lodě, pro jejíž proplutí nestačí podjezdná výška spuštěného mostu, požádá obsluhu zdymadla o zdvih mostu. Obsluha dá stiskem tlačítka na počítači povel řídicímu systému a provede automatické proplavení,“ vysvětlil vedoucí projektu.

Nový zdvihací most jako z roku 1905. Přestavba zdymadla u Hořína je u konce

S modernizací vodního díla začali stavbaři v roce 2019. Nejprve rozebrali horní i dolní část plavební komory, vybetonovali nosné konstrukce a obložili je původním kamenem. Tím se rozšířila cesta pro lodě z 11 na 12 metrů. Obdobně vyměnili stavbaři také horní i dolní vrata.

Loni na jaře zvedli za použití největšího jeřábu v Česku ocelovou kostru mostu. Od července do října se do provozu krátkodobě vrátila plavební komora, po jejím opětovném uzavření začaly práce na kamenném mostu. Při jeho dodělávání se kladl důraz na zachování co největšího množství původních kamenných prvků.

Zástupce ředitele Ředitelství vodních cest České republiky Jan Bukovský už dříve uvedl, že dílo vyjde na zhruba 380 milionů korun.

Projekt uspěl v roce 2017 u Evropské komise, díky čemuž získal financování z grantu Nástroje Evropské unie pro propojení Evropy CEF v hodnotě 10,7 milionu eur. Peníze sem putují také ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pro umožnění proplutí vysokých lodí je třeba dokončit výstavbu dalších sedmi mostů přes plavební kanál Vraňany-Hořín.

Plavební komora Hořín

Vodní dílo Vraňany–Hořín bylo postaveno v letech 1902 až 1905 jako souhrn staveb, které jsou součástí technicky složitého systému překonávajícího nejobtížnější úsek řeky Vltavy pod Prahou.

Plavební komory u Hořína dělí plavební kanál na dvě části Vraňany–Hořín a Hořín–Labe. Plavební komory jsou dvě – velká a malá – postavené vedle sebe s překonávaným spádem 8,8 metru. Jsou tak nejvyšším plavebním stupněm na Vltavě pod Prahou.

Téměř 90 let fungující technologická vybavení plavebních komor byla postupně vyměňována a modernizována. Nyní jsou všechna zařízení ovládána hydromotory a provoz je z velínu řízen automaticky počítačem.

Plavební komory ale nevyhovovaly parametrům požadované ve třídě vodních cest „Va“, proto v roce 2019 začala jejich rozsáhlá rekonstrukce za účelem zvětšení užitné šířky na 12 metrů a zajištění minimální podjezdné výšky 7 metrů.

  • Nejčtenější

Sparta potvrdila odchod Plavšiče, hráč nepřijal její nabídku. Míří do Slavie

Už je to definitivní: srbský fotbalista Srdjan Plavšič po sezoně opustí Spartu. Pražský klub uvedl, že pětadvacetiletý...

Kolony na D5 a Pražském okruhu se rozjíždějí, uvázlý kamion už vyprostili

Na příjezdech do Prahy se od rána tvořily kolony. Nejhorší byla situace na dálnici D5 nebo na Pražském okruhu. Problémy...

Duka si objednal průlet gripenů Prahou, po Hřibově kritice ho zrušili

Plánovaný přelet vojenských letounů nad Karlovým mostem, který se měl konat v sobotu večer při Svatojánských...

Rvačka cizinců na Palackého náměstí v Praze skončila třemi pobodanými

Na Palackého náměstí v Praze se v sobotu večer strhla rvačka mezi cizinci. Tři mladíci skončili podle policie s bodnými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praha v pohotovosti. Zvýšená Vltava zavřela náplavky i Čertovku

Pokračující deštivé počasí přimělo vedení města Prahy k preventivnímu uzavření náplavek v okolí Vltavy. Zavřou se vrata...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Recidivista ujížděl policii, boural a zranil spolujezdkyni

Z ublížení na zdraví z nedbalosti se mimo jiné zpovídá policistům řidič, který se jim snažil ujet v noci na sobotu v...

OBRAZEM: 300. let od blahořečení Jana Nepomuckého. Průvod prošel Prahou

Stovky lidí v sobotu navzdory koronavirové epidemii v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého...

Na D11 najelo nákladní auto do vozu silničářů; jeden zraněný

Zraněním silničáře skončila nedělní nehoda na dálnici D11. Do vozidla údržby najelo nákladní auto. Dálnice u Dobšic na...

V Hostivaři vzplál panelákový byt, jedenáct lidí prchlo, jeden se zranil

Akční nedělní ráno zažili obyvatelé jednoho z panelových domů v pražské Vajdově ulici. Jeden z bytů začal hořet, pryč...

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?
Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Ideální počet sexuálních partnerů existuje, ale opravdu ho chcete znát?

Tři jsou málo a osmnáct je moc. Nevíte, kde mají hranice ostatní a vlastně ani netušíte, jak si udělat obrázek o tom,...