Z faktur vystavených společností JCDecaux, Městský mobiliář vyplývá, že firma Pirátům přiznala slevu 300 000 korun u inzerce za 400 tisíc (75 procent). U druhé reklamní zakázky slevila na reklamě za 400 tisíc 60 procent, tedy 240 tisíc korun. Redakce iDNES.cz má k dispozici i další faktury firmy Pirátům, které politické straně uznávají reklamní slevy ve stejných procentuálních řádech. U nich se jedná o menší zakázky v řádu desítek tisíc korun.
Politik čelí obžalobě, že zvýhodnil firmu při pronájmu poutačů v metru |
Nynější pirátský radní Adam Zábranský přitom loni v únoru, tedy několik měsíců před volbami, na veřejném fóru strany napsal, že nabízené plochy pro reklamní kampaň odmítl. Zábranský se v té době scházel s Technickým ředitelem JCDecaux Tomášem Tenzerem, s nímž řešil smlouvy JCDecaux s městem. Tenzer společně s firmou JCDecaux čelí u obvodního soudu pro Prahu 1 žalobě z korupce. Údajně s někdejším místostarostou městské části Michalem Valentou ladil noty pro cenovou nabídku inzerce v prostorách zastávky metra Staroměstská.
Manažer JCDecaux na kandidátce Pirátů
Tenzer přitom loni neúspěšně kandidoval v komunálních volbách na společné kandidátce MÍSTO PRO ŽIVOT, sdružení KDU-ČSL, Pirátů, TOP 09 ve Vinoři. Nebyl to nicméně prý Tenzer, který uvedené slevy na reklamu pro Piráty řešil. „Objednávky inzerce řeší obchodní oddělení, nikoliv technický ředitel,“ řekla společnost JCDecaux.
Piráti na dotaz iDNES.cz uvedli, že mají všechny transakce zaznamenány v registru smluv. Z něho ovšem nelze posoudit, jaké jsou běžně poskytované slevy. Aktuálně s manažerem JCDecaux Piráti podle svých slov v žádných jednáních nepokračují. „V době, kdy pan Tenzer kandidoval do komunálních voleb, nám jeho aktuální soudní spor nebyl znám a ani jsme nevěděli, že za touto osobou stojí tak spletité vztahy. Pokud bychom toto pozadí celé záležitosti znali, od pana Tenzera bychom se distancovali,“ stojí v oficiálním stanovisku Pirátů.
„Konkrétní obchodní případy nebude společnost JCDecaux nijak komentovat. Dovolíme si uvést následující: průměrná výše slev na trhu v roce 2018 byla okolo 64 procent, jak je možné zjistit z řady výročních zpráv největších hráčů na trhu,“ odpověděla JCDecaux na dotaz ohledně slev pro Piráty.
Podle české jedničky na trhu s venkovní reklamou společnosti BigBoard je 75procentní sleva pro politickou stranu v silném období vysoká. „Slevy ve výši 75 % lze dosáhnout pouze u kulturních kampaní a v méně obsazených obdobích (například červenec nebo leden). U politických kampaní, tedy v předvolebních obdobích, u nás nelze takových slev v žádném případě dosáhnout,“ uvedla generální ředitel společnosti Richard Fuxa. Dodal, podmínky kampaní politických stran jsou úplně stejné, jako u ostatních kampaní a jsou závislé zejména na období ve kterém kampaň probíhá. Slevová politika je nicméně podle Fuxy složitá.
Stejně hovoří i ředitel reklamní agentury WMC Grey Tomáš Vondráček. „Určite se běžně neděje, aby těsně před volbami někdo dostal slevu 75 procent. Kampaň v Praze na billboardech není nic tak velkého, aby na to někdo dostal takovou slevu,“ uvedl Vondráček pro ČTK.