Chceme, aby měl výtoňský most troje koleje, říká městský plánovač

  18:21
Správa železniční dopravní cesty chce kvůli špatnému stavu zbourat most u Výtoně. Institut plánování a rozvoje souhlasí a požaduje, aby na mostě vzniklo trojkolejné spojení namísto dvojkolejného. „Rozšíření pomůže k tomu, aby do Prahy jezdilo autem méně lidí,“ říká šéf infrastruktury institutu Marek Zděradička.
Železniční most (výjimečně uváděný s přívlastkem vyšehradský) propojuje...

Železniční most (výjimečně uváděný s přívlastkem vyšehradský) propojuje vltavské břehy v Praze u Výtoně (bývalé Podskalí) pod Vyšehradem a Smíchov. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jak je z pohledu městské infrastruktury železniční most mezi Výtoní a Smíchovem důležitý?
Obrovsky. Za posledních zhruba dvacet let se ztrojnásobil počet cest přes hranice Prahy, dojíždí sem mnoho lidí. Město chce proto klást důraz na rozvoj kolejové dopravy. Cílem je dovést do metropole více vlaků, kterými mohou lidé přijet namísto auty. Problém je, že už nyní je vlaků na tratích v Praze enormní množství a železnice je tak kapacitně vyčerpaná. Výtoňský most je pak důležitý proto, že přes něj jezdí spoje přijíždějící ze západu. A ani ne všechny, protože už se na něj všechny nevejdou.

KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají

Nemohou spoje jet na hlavní nádraží i přes Branický most?
Mohou, je tu však řada „ale“. Minete smíchovské nádraží, což je nesporně významný přestupní bod na hromadnou dopravu. Vézt lidi jinudy, než se jim hodí, by pro ně byla komplikace. Navíc cesta přes Vršovice na hlavní nádraží trvá déle než přes Prahu 5. Pokud má železnice konkurovat automobilům, potřebujeme na ni dostat více vlaků a nabídnout lidem komfort. Už nyní jsou ve spojích cestující celkem narvaní a vlaky už se nedají příliš prodlužovat.

Měl podle vás výtoňský most při své důležitosti dostatečnou péči?
Tohle nejsem schopen posoudit. My řešíme technickou stránku mostu. Co si pamatuji z dob mých studií, tak tam údržba probíhala. Jestli byl dobře, nebo nedobře udržován, to je jedna věc. Problém je u tohoto mostu i jinde. Už je skoro 120 let starý. Vznikal v jiné době, kdy železnice a její vozidla vypadala jinak. Nyní už ale dlouhodobě nevyhovuje železničnímu provozu z hlediska únosnosti, zatížení, koleje tam nemají dostatečný odstup.

Z toho vyplývá, že Institut plánování a rozvoje je pro nahrazení stávajícího dvojkolejného mostu širším.
Náš požadavek a cíl je, aby tam byly troje koleje. Jakým způsobem to bude řešené, to už je druhá věc. On ten most tu památkovou ochranu nemá zas tak dlouho.

Od roku 2004.
Což je relativně krátká doba. Měla ale vliv na budoucnost mostu. V územním plánu bylo, že nový most bude sdružený - jezdila by po něm auta a vedly by přes něj troje koleje. Po vyhlášení památkové ochrany jsme hledali nové způsoby řešení. Na vzniku silnic už netrváme, nadále ale platí požadavek na troje koleje. Je několik variant řešení. Jednou je, že na současném mostě zůstane jedna kolej, čímž by se mu ulehčilo, a vedle něj vznikne nový most. Nebo se vybuduje trojkolejný most. Buď moderní betonový, nebo vzhledově podobný tomu památkovému - obloukový. Jakási kopie.

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Jaké je nejlepší řešení? Širší trojkolejný most, který by třeba nebyl tak rušivý při pohledu na Vyšehrad oproti dvěma mostům za sebou?
Jde o velmi výbušné téma, které se ještě bude diskutovat. Jiný pohled na to mám já jako dopravák, jiný bude mít architekt nebo památkář. Je třeba najít nějakou shodu, aby vše neskončilo nicneděláním a ve slepé uličce, jako je tomu u Libeňského mostu. Co se týče pohledu na Vyšehrad, když se na začátku 20. století nahrazoval obyčejný příhradový most s jednou kolejí tím současným obloukovým, tak to vyvolalo obrovské vášně, že nový most zničil panorama pohledu na Vyšehrad. A dneska, když se uvažuje o tom, že by tam nemusel být obloukový most, tak se zase mluví o zničení pohledu.

Pro pěší byl most v Praze na Výtoni uzavřen loni v prosinci:

15. prosince 2017

Jakou variantu řešení preferuje IPR, který mimo jiné řeší i vzhled pražských ulic a prostranství? Kloníte se k tomu udělat most podobný tomu stávajícímu s trojími kolejemi, betonový most, nebo most-dvojče?
Nechci to schválně říkat veřejně. Brzy nás čeká schůzka se správou tratí a památkáři, kdy máme na toto téma jednat. A já doufám, že se dohodneme. Proto nechci dávat nějaký ultimativní návrh. Ze strategického hlediska určitě preferujeme troje koleje, podoba řešení je na společném kompromisu všech zainteresovaných stran.

Když se ve 20. století nahrazoval původní most současným, zabralo to víkend, než vešel do provozu. Je vůbec něco takového možné i dnes?
Není. Pokud se má zachovat část stavby, tak je třeba ji opravit, což se neudělá za víkend. Na druhou stranu mi představa, že by dlouhodobě bylo toto spojení vyřazené z provozu, nahání hrůzu. V tomto ohledu by byla výhodná varianta přistavěného mostu, která by zachovala alespoň nějakou dopravu. Vedle toho, že se má most opravit, je třeba ho i přizvednout. Teď je nízko a nákladní automobily nám při podjezdu strhávají tramvajové troleje.

Má se zvedat jen kvůli autům, která by tam správně neměla jezdit? Je třeba jim tak vycházet vstříc?
Možná vycházíme vstříc autům, ale je to pro dobro tramvají. Když nákladní vozidlo strhne trolej, zablokuje tramvajovou dopravu na pravém břehu. A to rozhodně není něco, co by všichni chtěli.

Záměr zbourání výtoňského mostu vzbudil u veřejnosti vlnu emocí. Je však vůbec jeho případná náhrada nebo rozšíření třeba? Město počítá s projektem Nové spojení 2, což je vznik tunelů, díky kterým by vlaky nemusely končit svou jízdu v centru, ale díky podzemnímu připojení by centrem projížděly.
Je to sice ambiciózní projekt, ale vlakové tunely by mohly pod metropolí vzniknout odhadem až za dvacet let.

A je potřeba tedy rozšiřovat most u Výtoně?
Na to se mě lidé často ptají. Ale i tak je třeba mít výtoňský most kapacitnější. Do Nového spojení 2 dáme příměstské vlaky, ale pak tu máme segment ještě dálkové dopravy a regionální a městské železniční linky, které budou jezdit po povrchu a nebudou jezdit přes hlavní nádraží. Takže i tak bude celkově počet vlaků natolik velký, že troje koleje budou zapotřebí.

Prozkoumali jsme pražské mosty (27. 2. 2018)

28. února 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

V době páry i pod vodou. Půlstoletí metra připomene výstava i řada akcí

24. dubna 2024  18:18

Návrhy podzemní dráhy v době páry, metro naplánované první republikou, to současné, ale i podzemka...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

V Černošicích spadlo do bazénku batole, skončilo podchlazené v nemocnici

24. dubna 2024  15:06

V Černošicích spadlo do zahradního bazénku 2,5leté dítě. Na místě zasahovali záchranáři, kteří jej...

V létě papírování, na konci roku může začít stavba. Nádraží Vyšehrad nahradí byty

24. dubna 2024  11:25

Desítky let chátrání končí. Nový majitel aktuálně představil „jízdní řád“ revitalizace pražského...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...