Pátek 30. září 2022, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. září 2022 Jeroným, Ráchel

Chceme, aby měl výtoňský most troje koleje, říká městský plánovač

  18:21
Správa železniční dopravní cesty chce kvůli špatnému stavu zbourat most u Výtoně. Institut plánování a rozvoje souhlasí a požaduje, aby na mostě vzniklo trojkolejné spojení namísto dvojkolejného. „Rozšíření pomůže k tomu, aby do Prahy jezdilo autem méně lidí,“ říká šéf infrastruktury institutu Marek Zděradička.

Železniční most (výjimečně uváděný s přívlastkem vyšehradský) propojuje vltavské břehy v Praze u Výtoně (bývalé Podskalí) pod Vyšehradem a Smíchov. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jak je z pohledu městské infrastruktury železniční most mezi Výtoní a Smíchovem důležitý?
Obrovsky. Za posledních zhruba dvacet let se ztrojnásobil počet cest přes hranice Prahy, dojíždí sem mnoho lidí. Město chce proto klást důraz na rozvoj kolejové dopravy. Cílem je dovést do metropole více vlaků, kterými mohou lidé přijet namísto auty. Problém je, že už nyní je vlaků na tratích v Praze enormní množství a železnice je tak kapacitně vyčerpaná. Výtoňský most je pak důležitý proto, že přes něj jezdí spoje přijíždějící ze západu. A ani ne všechny, protože už se na něj všechny nevejdou.

KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají

Nemohou spoje jet na hlavní nádraží i přes Branický most?
Mohou, je tu však řada „ale“. Minete smíchovské nádraží, což je nesporně významný přestupní bod na hromadnou dopravu. Vézt lidi jinudy, než se jim hodí, by pro ně byla komplikace. Navíc cesta přes Vršovice na hlavní nádraží trvá déle než přes Prahu 5. Pokud má železnice konkurovat automobilům, potřebujeme na ni dostat více vlaků a nabídnout lidem komfort. Už nyní jsou ve spojích cestující celkem narvaní a vlaky už se nedají příliš prodlužovat.

Měl podle vás výtoňský most při své důležitosti dostatečnou péči?
Tohle nejsem schopen posoudit. My řešíme technickou stránku mostu. Co si pamatuji z dob mých studií, tak tam údržba probíhala. Jestli byl dobře, nebo nedobře udržován, to je jedna věc. Problém je u tohoto mostu i jinde. Už je skoro 120 let starý. Vznikal v jiné době, kdy železnice a její vozidla vypadala jinak. Nyní už ale dlouhodobě nevyhovuje železničnímu provozu z hlediska únosnosti, zatížení, koleje tam nemají dostatečný odstup.

Z toho vyplývá, že Institut plánování a rozvoje je pro nahrazení stávajícího dvojkolejného mostu širším.
Náš požadavek a cíl je, aby tam byly troje koleje. Jakým způsobem to bude řešené, to už je druhá věc. On ten most tu památkovou ochranu nemá zas tak dlouho.

Od roku 2004.
Což je relativně krátká doba. Měla ale vliv na budoucnost mostu. V územním plánu bylo, že nový most bude sdružený - jezdila by po něm auta a vedly by přes něj troje koleje. Po vyhlášení památkové ochrany jsme hledali nové způsoby řešení. Na vzniku silnic už netrváme, nadále ale platí požadavek na troje koleje. Je několik variant řešení. Jednou je, že na současném mostě zůstane jedna kolej, čímž by se mu ulehčilo, a vedle něj vznikne nový most. Nebo se vybuduje trojkolejný most. Buď moderní betonový, nebo vzhledově podobný tomu památkovému - obloukový. Jakási kopie.

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Jaké je nejlepší řešení? Širší trojkolejný most, který by třeba nebyl tak rušivý při pohledu na Vyšehrad oproti dvěma mostům za sebou?
Jde o velmi výbušné téma, které se ještě bude diskutovat. Jiný pohled na to mám já jako dopravák, jiný bude mít architekt nebo památkář. Je třeba najít nějakou shodu, aby vše neskončilo nicneděláním a ve slepé uličce, jako je tomu u Libeňského mostu. Co se týče pohledu na Vyšehrad, když se na začátku 20. století nahrazoval obyčejný příhradový most s jednou kolejí tím současným obloukovým, tak to vyvolalo obrovské vášně, že nový most zničil panorama pohledu na Vyšehrad. A dneska, když se uvažuje o tom, že by tam nemusel být obloukový most, tak se zase mluví o zničení pohledu.

Pro pěší byl most v Praze na Výtoni uzavřen loni v prosinci:

15. prosince 2017

Jakou variantu řešení preferuje IPR, který mimo jiné řeší i vzhled pražských ulic a prostranství? Kloníte se k tomu udělat most podobný tomu stávajícímu s trojími kolejemi, betonový most, nebo most-dvojče?
Nechci to schválně říkat veřejně. Brzy nás čeká schůzka se správou tratí a památkáři, kdy máme na toto téma jednat. A já doufám, že se dohodneme. Proto nechci dávat nějaký ultimativní návrh. Ze strategického hlediska určitě preferujeme troje koleje, podoba řešení je na společném kompromisu všech zainteresovaných stran.

Když se ve 20. století nahrazoval původní most současným, zabralo to víkend, než vešel do provozu. Je vůbec něco takového možné i dnes?
Není. Pokud se má zachovat část stavby, tak je třeba ji opravit, což se neudělá za víkend. Na druhou stranu mi představa, že by dlouhodobě bylo toto spojení vyřazené z provozu, nahání hrůzu. V tomto ohledu by byla výhodná varianta přistavěného mostu, která by zachovala alespoň nějakou dopravu. Vedle toho, že se má most opravit, je třeba ho i přizvednout. Teď je nízko a nákladní automobily nám při podjezdu strhávají tramvajové troleje.

Má se zvedat jen kvůli autům, která by tam správně neměla jezdit? Je třeba jim tak vycházet vstříc?
Možná vycházíme vstříc autům, ale je to pro dobro tramvají. Když nákladní vozidlo strhne trolej, zablokuje tramvajovou dopravu na pravém břehu. A to rozhodně není něco, co by všichni chtěli.

Záměr zbourání výtoňského mostu vzbudil u veřejnosti vlnu emocí. Je však vůbec jeho případná náhrada nebo rozšíření třeba? Město počítá s projektem Nové spojení 2, což je vznik tunelů, díky kterým by vlaky nemusely končit svou jízdu v centru, ale díky podzemnímu připojení by centrem projížděly.
Je to sice ambiciózní projekt, ale vlakové tunely by mohly pod metropolí vzniknout odhadem až za dvacet let.

A je potřeba tedy rozšiřovat most u Výtoně?
Na to se mě lidé často ptají. Ale i tak je třeba mít výtoňský most kapacitnější. Do Nového spojení 2 dáme příměstské vlaky, ale pak tu máme segment ještě dálkové dopravy a regionální a městské železniční linky, které budou jezdit po povrchu a nebudou jezdit přes hlavní nádraží. Takže i tak bude celkově počet vlaků natolik velký, že troje koleje budou zapotřebí.

Prozkoumali jsme pražské mosty (27. 2. 2018)

28. února 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konaly 23. a 24. září. Ve stejném termínu bylo i první kolo voleb do třetiny Senátu, ve druhém kole 30. září a 1. října se bude rozhodovat v obvodech Beroun, Kutná Hora, Mělník, Praha 10, Praha 11. V obvodu Praha 6 zvítězil v prvním kole Jiří Růžička.

Výsledky pro: Praha, Benešov, Beroun, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Mělník, Mladá Boleslav, Nymburk, Příbram, Rakovník, Říčany, ostatní

  • Nejčtenější

Čtyři mrtví včetně dětí v domě u Prahy. Tři vraždy a sebevražda, uvedla policie

V rodinném domě u Prahy byli nalezeni čtyři mrtví lidé. Policie událost šetří jako rodinnou tragédii, trojnásobnou...

Praha 2, 4 a 10 byla bez proudu. Příčinou byl náraz balonu do vedení

Velký výpadek dodávek elektrické energie zaznamenali v neděli večer lidé v Nuslích a v přilehlých částech Prahy 2, 4 a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž z Měšic zastřelil manželku i dvě děti kvůli partnerským neshodám

Policisté od pondělí řeší rodinnou tragédii v Měšicích u Prahy. Podle nejnovějších informací tam čtyřiačtyřicetiletý...

Česko nechce Rusy z NHL v Praze. Jedná o zrušení jejich víz, zapojil se i Hašek

Nová sezona NHL odstartuje 7. a 8. října v Praze, kde jsou na programu dva zápasy mezi San Jose Sharks a Nashville...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová víza do Prahy ruští hráči NHL nedostanou, platným vyhovíme, řekl Lipavský

Ruští hokejisté z kádru San Jose Sharks a Nashville Predators nová víza do Česka, potažmo do schengenského prostoru,...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Talentovaní žáci bývají zlobiví. Chovají se tak z nudy, míní odborníci

Premium Základní a střední školy neumějí rozpoznávat a dostatečně rozvíjet nadané žáky. Učitelé si je často pletou s těmi...

U Mělníka zemřel řidič, autem čelně naboural do protijedoucího náklaďáku

Krátce po půl třetí odpoledne vyjížděli policisté k tragické dopravní nehodě u obce Lužec nad Vltavou na Mělnicku. Tam...

Lennonova zeď dostala novou tvář. Připomeňte si příběh pražské legendy

Premium Světoznámá pomalovaná zeď na pražské Kampě dostala úplně novou podobu. Místo tragické smrti legendárního frontmana...

V městských částech se pomalu rýsují koalice, jasno už je v Praze 2 a 4

V Praze i týden po volbách stále probíhají povolební jednání o koalicích. V některých městských částech už strany...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...