Před 35 lety v Praze vyjely první kloubové autobusy, maďarské „čabajky“

  1:02aktualizováno  1:02
Na autobusové lince 190 mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem přesně před pětatřiceti lety vyjely první "čabajky", tedy maďarské kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze. Do ulic vyrazily přesně 16. ledna 1978.

Poprvé vyjely Ikarusy na lince 190 z Budějovické na Jižní Město. Na fotografii je autobus v zastávce Budějovická v ulici Olbrachtova, v pozadí je vidět budova základní školy v krčské Poláčkově ulici. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Kloubové autobusy Ikarus 280.08 si začal Dopravní podnik pořizovat zejména kvůli nově postaveným sídlištím. Tam totiž povětšinou nevedla žádná kolejová doprava, ani tramvaje, ani metro. A bylo třeba, aby se desetitisíce Pražanů dostaly do zaměstnání.

"Nový autobus byl schopen přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy nejrozšířenější typ ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v ikarusu bylo místo pro 140 lidí," uvedl vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík.

Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra C Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.

V roce 1987 měl Dopravní podnik v evidenci 310 autobusů Ikarus. Dnes má jen
Výstřižek článku z Večerní Prahy, která referovala o zapojení Ikarusů do

Dopravce nakoupil v první vlně dvacet ikarusů s evidenčními čísly 4000 až 4019. Po deseti letech jich v roce 1987 měl Dopravní podnik 307. Zajímavostí je, že v tehdejším Československu začaly ikarusy nejprve jezdit v Bratislavě, do Prahy se dostaly až o čtyři roky později.

"Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během více než dvacetiletého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy," uvedl Fojtík.

Ikarus 280.08

Hmotnost 12,5 t 

Délka 16,5 m

Míst 140

Míst k sezení 37

Výkon motoru 142 kW  (192 koní)

První jízda
16.ledna 1978   

Poslední jízda
1. července 1999

Každý vůz se skládal ze dvou částí, přičemž ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 km/h.

Kloubové ikarusy se neobjevovaly pouze v červeno-bílé pražské variantě, ale Pražané je mohli vidět i v modré.

Konec ikarusů v Praze znamenala sametová revoluce v roce 1989, potažmo rok 1991, kdy se Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Poslední jízdu si pak maďarská "čabajka" odbyla 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Hra o život. Zpověď fotbalisty o pokeru, ruletě, alkoholu a léčebně

Tomáš Fabián na snímku pro Magazín DNES.

Skoro třicetiletý chlap dost dlouho hrál fotbalovou ligu. K tomu přidával poker, ruletu a občas se napil. Řítil se do...

Obří skandál po finále poháru. Fandové Baníku napadli videosudího

Fanoušci fotbalistů Baníku Ostrava  povzbuzují svůj tým ve finále poháru v...

Fotbalový pohár v Olomouci skončil obřím skandálem. Podle oficiálního zápisu fanoušci ostravského Baníku několik minut...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Telekomunikační věž na Žižkově nahradí rozvlněné domy architektky Jiřičné

Vítězný návrh rozvlněné věže architektky Evy Jiřičné.

Developer Central Group odhalil novou podobu pozemku bývalé telekomunikační budovy na Žižkově. Tu čeká demolice, včetně...

Další z rubriky

Telekomunikační věž na Žižkově nahradí rozvlněné domy architektky Jiřičné

Vítězný návrh rozvlněné věže architektky Evy Jiřičné.

Developer Central Group odhalil novou podobu pozemku bývalé telekomunikační budovy na Žižkově. Tu čeká demolice, včetně...

Na Jižní spojce se srazilo auto s vojenskou houfnicí, kolize přibrzdila provoz

Na Jižní spojce se srazilo auto s vojenskou houfnicí. (24.5.2019)

Pražskou Jižní spojku v oblasti Spořilova ve směru na Černý Most dopoledne krátce uzavřela kolize osobního auta se...

Žena přecházela nedaleko přechodu, sanitka ji srazila zrcátkem

Ženu v  Zenklově ulici srazilo auto záchranářů. (24. 5. 2019)

Jedoucí sanitka záchranné služby srazila v Zenklově ulici v pražské Libni mladou ženu, která mimo přechod přecházela...

Najdete na iDNES.cz