Před 35 lety v Praze vyjely první kloubové autobusy, maďarské „čabajky“

  1:02aktualizováno  1:02
Na autobusové lince 190 mezi stanicí metra C Budějovická a Jižním Městem přesně před pětatřiceti lety vyjely první "čabajky", tedy maďarské kloubové autobusy Ikarus. Byly to vůbec první kloubové vozy v Praze. Do ulic vyrazily přesně 16. ledna 1978.

Poprvé vyjely Ikarusy na lince 190 z Budějovické na Jižní Město. Na fotografii je autobus v zastávce Budějovická v ulici Olbrachtova, v pozadí je vidět budova základní školy v krčské Poláčkově ulici. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Kloubové autobusy Ikarus 280.08 si začal Dopravní podnik pořizovat zejména kvůli nově postaveným sídlištím. Tam totiž povětšinou nevedla žádná kolejová doprava, ani tramvaje, ani metro. A bylo třeba, aby se desetitisíce Pražanů dostaly do zaměstnání.

"Nový autobus byl schopen přepravit až o padesát procent cestujících více než standardní. Tehdy nejrozšířenější typ ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v ikarusu bylo místo pro 140 lidí," uvedl vedoucí archivu DPP Pavel Fojtík.

Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra C Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.

V roce 1987 měl Dopravní podnik v evidenci 310 autobusů Ikarus. Dnes má jen
Výstřižek článku z Večerní Prahy, která referovala o zapojení Ikarusů do

Dopravce nakoupil v první vlně dvacet ikarusů s evidenčními čísly 4000 až 4019. Po deseti letech jich v roce 1987 měl Dopravní podnik 307. Zajímavostí je, že v tehdejším Československu začaly ikarusy nejprve jezdit v Bratislavě, do Prahy se dostaly až o čtyři roky později.

"Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během více než dvacetiletého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy," uvedl Fojtík.

Ikarus 280.08

Hmotnost 12,5 t 

Délka 16,5 m

Míst 140

Míst k sezení 37

Výkon motoru 142 kW  (192 koní)

První jízda
16.ledna 1978   

Poslední jízda
1. července 1999

Každý vůz se skládal ze dvou částí, přičemž ta první měla dvě nápravy, ta zadní jednu. Otočné byly jak ta první, tak ta poslední. Motor pak byl uložen v předním článku ikarusu. Maximální rychlost byla od výrobce uváděna 62,8 km/h.

Kloubové ikarusy se neobjevovaly pouze v červeno-bílé pražské variantě, ale Pražané je mohli vidět i v modré.

Konec ikarusů v Praze znamenala sametová revoluce v roce 1989, potažmo rok 1991, kdy se Praze objevily kloubové autobusy Karosa B 741. Poslední jízdu si pak maďarská "čabajka" odbyla 1. července 1999 na lince 215 z Kačerova na Libuš.

Autor:
  • Nejčtenější

Při střetu autobusu a náklaďáku zemřela učitelka, jedenáct lidí se zranilo

U Nové Vsi na Mělnicku narazil do nákladního auta autobus, v němž zemřela jedna žena. Řidič autobusu je vážně zraněný....

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Pražský okruh blokovala tragická nehoda kamionů, jeden hořel

Dopolední provoz na Pražském okruhu u Jesenice zastavila nehoda tří kamionů. Jednomu po střetu shořel náklad. Nehodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vražda kvůli domu: těla zmizelých manželů našla policie v nádrži Švihov

Policisté v nádrži Švihov, známé také jako Želivka, nalezli těla pohřešovaného partnerského páru z Prahy. Potvrdila to...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Pražskou rozhlednu Doubravka poškodil nad ránem požár

Požár ráno poničil dřevěnou rozhlednu Doubravka v pražských Kyjích. Plameny se hasičům podařilo rychle uhasit, jedna ze...

Sídliště pro esenbáky nahradilo starý Břevnov, lidé mu říkali Na Pendreku

Proti komunistickému režimu, který se začal hroutit před třiceti lety, lidé bojovali také „místopisným humorem“. V...

VIDEO: Do Vánoc zbývá 34 dní, Praha už svítí. Začaly první velké trhy

Ještě pět týdnů zbývá do Vánoc, na mnoha místech Prahy už ale lidé potkávají nazdobené vánoční stromy, z obchodních...

Za vraždu družčiny dcery potvrdil vrchní soud osmnáct a půl roku vězení

Za březnovou vraždu dvouapůlleté družčiny dcery si osmadvacetiletý Jiří Nácar odpyká 18 a půl roku ve věznici s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz