Tramvajová trať k nádraží povede od Národního muzea a nově povede i přímo skrze sady, poté bude pokračovat dále do Opletalovy ulice. Ke změnám by mělo dojít za čtyři roky. Náklady na vybudování kolejí a úpravy parku město odhaduje na přibližně půl miliardy korun.
Sady, kterým lidé přezdívají „Sherwood“, protože se v okolí pohybuje množství lidí bez domova a drogově závislých, patří k místům, kam se Pražané i další cestující vypraví většinou jen tehdy, když musejí někam cestovat vlakem, a zdržují se tam co nejméně.
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru, aby byl opravdu pro lidi a nebyl pro ostudu. A území kolem hlavního nádraží potřebuje proměnu jako sůl, přece jen jde o vstupní bránu do města. Park dostane svěží tvář,“ říká primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Dopravu má zlepšit zase tramvajová trať, která povede od Vinohradské třídy přímo sady kolem nádraží a napojí se na nynější koleje v Bolzanově ulici.
Původně město zvažovalo vedení tramvaje Opletalovou ulicí, ale to podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09) narazilo na hlukové limity.
Koleje již kolem nádraží dříve vedly, v roce 1978 byly zrušeny, podle technického ředitele pro povrchovou dopravu DPP Jana Šurovského bez rozumného důvodu.
Zájemci se už mohou hlásit do prvního kola soutěže. Z toho v září vzejde pět postupujících týmů, které začnou připravovat návrhy. V prosinci se počet sníží na tři a na jaře příštího roku by porota měla vybrat vítěze.
Prahu 2 nikdo nepozval
Jediné viditelné změny jsou zatím ve staré části nádraží. „Rekonstrukcí prochází například památkově chráněná Fantova budova. Pražanům, a nejen jim, od loňského podzimu slouží prodloužený severní podchod, díky němuž se zkrátila docházková vzdálenost mezi městskými částmi,“ připomíná generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Starostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) však tvrdí, že projekt s radnicí nikdo neprojednával, i když je nádraží na území této městské části. „Ukazuje se, jaká je komunikace magistrátu s městskou částí. A na to my dlouhodobě upozorňujeme,“ říká starostka.