Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Hasičům a saniťákům se nelíbí opravené pražské tratě, neobjedou kolony

  • 18
Pražští hasiči a řidiči sanitek čím dál častěji končí v kolonách. Praha opravuje tramvajové tratě, a zatímco pro cestující je to dobře, sanitní a hasičské vozy to při práci brzdí. Mezi kolejnicemi totiž není asfalt, ale pražce, po kterých nemohou stojící kolony aut objet.

V kolonách stojí sanitky a hasiči například na Letné, ve Vysočanech nebo v Karlíně a prodírají se kupředu jen s velkými obtížemi. Na Sokolovské nebo Českomoravské je dál nepustí nový tramvajový pás poskládaný z pražců.

"Nově se pražce objevily v ulici Milady Horákové. Dřív jsme vjeli na betonové panely, kolonu jsme objeli a za minutu jsme byli z Letné pryč. Teď tu naše auta stojí pět deset minut. A ty mohou rozhodovat o životě a smrti pacientů," říká šéf pražských záchranářů Zdeněk Schwarz.

Nová tramvajová trať s pražci v Radlické ulici.

Řidiči sanitek mají ale alespoň to štěstí, že řídí relativně subtilní vozy. Sice to chvíli trvá, ale nakonec se osobní auta před nimi rozestoupí a vytvoří uličku. "Pokud jim v tom samozřejmě nezabrání nějaký šikovně umístěný obrubník nebo patník," dodává Schwarz.

To když takovou ulicí kličkují dvacetitunové kolosy hasičů plné vody, musí se jejich řidiči občas modlit. "Bývá to někdy dramatické, když těžká cisterna zprudka brzdí, rozjíždí se a pak zase zpomaluje," říká mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová.

Vybrané rizikové ulice

V čem je problém
Tramvajová trať vede po pražcích, silnice se dvěma pruhy vedle tramvajového pásu je ohraničena obrubníkem.

Kde
Praha 4 Podolská

Praha 5 Plzeňská

Praha 6 Bělohorská

Praha 7 Milady Horákové

Praha 8 a 9 Sokolovská

Praha 9 Českomoravská

Stačí několikrát takhle poskakovat v zácpě a hasičské jednotky mohou při výjezdu nasčítat i mnohaminutová zdržení.

Nově opravené tratě tlumí hluk

Město se však brání, že opravy tramvajových tratí je nutné dělat - a to levně a zároveň šetrně.

"Otevřená trať na pražcích lépe pohlcuje hluk, takže je tišší. Chápu, že to je pro hasiče a záchranku nepříjemné, ale my máme za zády hygienika a soudy kvůli hluku," vysvětlil postup magistrátu ředitel odboru dopravy Jan Heroudek.

Podle něj mají navíc osobní auta vždy dostatek místa, aby se záchranářům vyhnula. "Když je vedle tramvajového pásu jen jeden pruh, mohou na něj sanitky bez problému vjíždět," dodává Heroudek.