

Po bezmála čtyřiceti letech, kdy převážely pasažéry na Petřín a z něj, v úterý ráno jeřáb definitivně snesl staré vozy z lanové dráhy. Oba následně odvezou v noci tahače. První prozatím do Ústředních dílen dopravního podniku (DPP) v Hostivaři, kde počká, než pro něj vytvoří místo v Muzeu MHD ve Střešovicích. Druhý pak skončí v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Vozy pocházejí z 80. let 20. století. Cestující se v nich poprvé svezli v červnu roku 1985.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Jejich podvozky jsou přitom ještě starší a vozy lanové dráhy je používaly od 30. let 20. století.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Lanovka poprvé vyjela už v roce 1891, tehdy ještě na vodní pohon.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Následně její provoz ukončila v roce 1916 válka a vozy znovu vyjely až v roce 1932, a to již poháněné elektřinou, přičemž hnací stroj je památkově chráněný a zůstane v provozu.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Po odvezení vozů se už může naplno rozběhnout rekonstrukce celé dráhy, která bude zahrnovat i zpevnění nestabilního svahu. Jeho rozsáhlý sesuv totiž například v minulosti způsobil přerušení provozu lanovky na celých dvacet let, konkrétně mezi roky 1965 a 1985.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Loni v září také vinou podmáčené půdy a silného větru spadl přímo na koleje strom, kvůli čemuž lanovka předčasně dojezdila.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
„Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám,“ podotýká Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Zhruba rok rekonstrukce tratě a přibližně pět až šest měsíců testování nových vozů znamenají, že první cestující se novou lanovkou na Petřín svezou nejdříve v létě 2026.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Společnost Metrostav DIZ, které DPP už v únoru předal staveniště, nejdříve odstraní nejen kolejnice, ale také stožáry osvětlení nebo obslužné schodiště. Následně zbourá samotné těleso dráhy včetně inženýrských sítí.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Celý svah vyztuží pět stěn složených ze železobetonových mikropilot, které dělníci umístí do hloubky deseti až patnácti metrů pod dráhou. Pouze nezbytnou opravou projde nosná konstrukce mostu Nebozízek, kterou DPP vyměnil spolu s nástupištěm v roce 2016.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Kromě nové lanovky budou mít lidé v budoucnu ještě jednu možnost, jak se na kopec dostat po kolejích. Praha totiž plánuje propojit tramvajovou tratí Malovanku a Strahov, odkud je to k Petřínské rozhledně jen pár minut chůzí.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Na záměr získal dopravní podnik už koncem minulého roku veškerá povolení. Veřejnou zakázku na stavbu chce městská firma ještě letos vysoutěžit, aby mohla stavba začít zhruba za rok. Dokončení DPP momentálně odhaduje na podzim 2027.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Nová trať dlouhá 1,3 kilometru povede z Bělohorské Vaníčkovou ulicí do konečné smyčky Stadion Strahov. Na trase vzniknou celkem tři páry zastávek, a to Malovanka, Koleje Strahov a Stadion Strahov.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Stávající tramvajové zastávky Malovanka se posunou o zhruba sto metrů směrem k centru a nově budou na Bělohorské ulici v místech mezi křížením s Myslbekovou a Vaníčkovou ulicí.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Ze zastávka Stadion Strahov, kde bude tramvajová smyčka, se stane malý přestupní terminál. Kromě tramvají sem totiž budou zajíždět také trolejbusy.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
Konečnou zde má mít nová linka 53, která vznikne elektrifikací stávající autobusové číslo 176.
Autor: Michal Růžička, MAFRA
A jak že budou vypadat nové vozy lanovky na Petřín? Mají být prosklenější se sklápějícími sedačkami a upravenou vyhlídkovou plošinou. Při míjení by na sebe měly na trati zablikat.
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 lidí.
Autor: DPP
Návrh nových vozů vytvořilo studio Anna Marešová designers.
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy