

Obnova interiérů secesní Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží se blíží konci. Prostory, kterým se pod dohledem památkářů vrací jejich původní vzhled, se v sobotu výjimečně zpřístupnily veřejnosti.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Rekonstrukce započala na podzim 2021 a je rozdělena na dvě etapy.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Stavební práce skončí v létě a po kolaudaci se pak plné otevření zrekonstruovaných sálů předpokládá na podzim.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Stavbaři se nejprve zaměřili na kulturní sály v přízemí severní části objektu a přilehlé prostory v navazujících podlažích.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Aktuálně probíhají restaurátorské práce na chodbě, ve Fantově a Sloupovém sálu.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Téměř hotové jsou montáže světel.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
„Zajímavým nálezem bylo pro restaurátory odkrytí zlaceného státního znaku první republiky, který se nacházel pod vrstvami dalších nepůvodních nátěrů. Jeho příběh zůstává tajemstvím, pravděpodobně měl po vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 vítat T. G. Masaryka jako prvního prezidenta po jeho příjezdu z exilu,“ uvedla mluvčí Správy železnice Nela Eberl Friebová.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Ve zrekonstruovaných prostorách se bude nacházet kavárna Foyer Café, multifunkční Fantův sál určený pro pořádání kulturních a společenských akcí a Sloupový sál využívaný jako business lounge.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Fantův sál bude provozovat Správa železnic, využije ho pro pořádání kulturních akcí pro veřejnost a pronájmy ke slavnostním účelům.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Obnovou projde také zbývající část interiérů historické budovy, a to v rámci navazující fáze rekonstrukce.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Skončit by měla v závěru roku 2026. Předpokládané investiční náklady na obě etapy dosahují 779 milionů korun.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
„V rámci investičních plánů Správy železnic už přišly na řadu i velké nádražní budovy, které jsou ukázkou stavebního umu našich předchůdců. Toto dědictví chceme předávat i dalším generacím. Účastníci dnešních prohlídek ve Fantově budově se mohou přesvědčit, že ani navrácení původní podoby vnitřním prostorům nemusí být v rozporu s nabídkou cestovního komfortu na úrovni 21. století,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka, který byl na sobotní akci společně s ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
Autor: Michal Sváček, MAFRA