Za úplatu vynášeli informace. Software pak dopravní podnik draze platil

  20:02aktualizováno  20:02
Odborníci z dopravního podniku donášeli před lety za odměnu pět tisíc korun měsíčně cizí firmě informace, za které pak dopravce ve formě dodaného softwaru draze platil. Smlouvou na systém řízení autobusové dopravy s firmou Xanthus se teď zabývá antimonopolní úřad.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

S informací přišli Reportéři ČT. Dopravní podnik se rozhodl kdysi pořídit nový software pro řízení autobusové a tramvajové dopravy v Praze.

Povolal proto odborníky ze svých řad. Ti však, místo toho, aby pracovali na vytvoření systému, radili soukromé firmě Xanthus, jak program vytvořit. Když společnost software dokončila, Dopravní podnik jí za něj a jeho provozování platil velké peníze.

Podle Reportérů ČT teď hrozí, že pokud dopravce ukončí s firmou Xanthus spolupráci, hrozí kolaps hromadné dopravy v Praze. To však podle města není pravda. „Byl jsem ujištěn, že žádný kolaps nehrozí,“ řekl primátor města Tomáš Hudeček.

Další Opencard?

Kauza připomíná v několika ohledech problémovou Opencard. „V obou případech byla firma vybrána na základě jednacího řízení bez uveřejnění,“ říká právnička z občanského sdružení Oživení Petra Bielinová.

Podivný obchod 2004

2004 Dopravní podnik chce vytvořit nový dopravní systém. Zaměstnanci poskytují interní informace firmě Aremic. Tu její majitel Michal Čimera ještě ten samý rok prodává za 37 milionů korun firmě Xanthus.

2005 Firma Xanthus pro Dopravní podnik vytvořila dopravní systém, který začíná spravovat.

2012 Interní audit upozorňuje Dopravní podnik na problematickou smlouvu s Xanthusem. Podnik proto začíná vyjednávat lepší podmínky.

2014 Antimonopolní úřad uděluje pokutu Dopravnímu podniku. Ten se odvolává a zároveň vyjednává odkup systému od zmíněné firmy.

Jak nad Opencard, tak nad dopravním systémem má kontrolu jedna firma.

A stejně, jako se město snaží odkoupit práva ke kartě Pražana, chce Dopravní podnik koupit licence k softwaru pro řízení autobusové a tramvajové dopravy.

Otázkou ale nyní zůstává, kolik bude Xanthus za odprodej požadovat.

Doposud totiž za služby spojené s řízením tramvajové a autobusové dopravy inkasovala od podniku 218 milionů korun. Firma se k celé záležitosti nechce vyjadřovat.

Podle ředitele Dopravního podniku Jaroslava Ďuriše se díky auditu z roku 2012 podařilo vysoké náklady snížit. „Posledních několik let platíme zhruba milion korun měsíčně za správu systému,“ řekl Ďuriš. Ani on však nechtěl o ceně za odkup celého systému hovořit.

Do záležitosti se minulý měsíc vložil antimonopolní úřad. Dopravnímu podniku udělil pokutu 600 tisíc korun právě za to, že zakázku přidělil bez výběrového řízení Xanthusu a neprokázal, že se o projekt nemohla postarat jiná firma. Pokuta je zatím nepravomocná.

Za pět tisíc vynášeli informace

Dopravní systém vznikal v roce 2005 za pochybných okolností. Nasvědčuje tomu fakt, že vybraní pracovníci Dopravního podniku uzavírali smlouvu na vedlejší pracovní poměr s firmou Aremic, které poskytovali důležité informace k vytvoření celého systému.

Společnost, jež se posléze spojila s firmou Xanthus, těmto zaměstnancům za poskytování informací údajně platila pět tisíc korun měsíčně.

„Vedlejšák“ svým podřízeným prý zařídil Jaroslav Stůj, který se později stal ředitelem Dopravního podniku. Právě on měl blízko k majiteli Aremiku.

Autor:

Nejčtenější

Dva boeingy aerolinek Smartwings se střetly při pojíždění na Ruzyni

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy...

Na letišti v Praze-Ruzyni se při pojíždění srazila dvě letadla firmy Smartwings. Cestujícím se nic nestalo. Jeden...

U dálnice D1 zaparkovala tramvaj, stojí u Čestlic na poli

U dálnice D1 zaparkovala tramvaj, stojí u Čestlic na poli

Na dálnici D1 u Čestlic čeká na řidiče překvapení. Místo billboardu stojí za svodidly na poli tramvaj. Čestlice jsou...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Plzeň - Sparta 4:0, úřadující mistr dominoval a odložil oslavy Slavie

Plzeňský Jan Kopic slaví svůj gól proti Spartě.

Nejvyšší porážka Sparty v historii samostatné české ligy. Na půdě Plzně prohrála ve 3. kole nadstavbové části skupiny o...

Poklad na rozcestí. Klapne Součkovi velký přestup? Nebo ho Slavia udrží?

Tomáš Souček rozhodl o výhře Slavie nad Jabloncem.

12 gólů a 6 asistencí. Od defenzivního záložníka byste takovou nálož sotva očekávali. Tomáš Souček se rozhodl, že bude...

Další z rubriky

Ničitel vinohradských značek urážel ženy, jejich zastánce pobodal

Prznitel vinohradských značek urážel ženy

Policie hledá svědky incidentu, při kterém muž 27. dubna krátce po půlnoci „zaútočil“ na několik dopravních značek v...

Astroláb opraveného pražského orloje se musí domalovat, není vidět soumrak

Astronomická deska byla v minulosti zmodernizovaná a neodpovídala původní době...

Pražský magistrát opět nechá upravit podobu ciferníku orloje na Staroměstské radnici. Část zobrazující soumrak nebyla...

Kvůli častým závadám pražská záchranná služba reklamuje nové sanitky

Rychlá záchranná služba. (Ilustrační snímek)

Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy se potýká se závadami na nových sanitních vozech. Reklamuje je proto...

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…

Najdete na iDNES.cz