Dopravní podnik nedávno požádal účastníky výběrového řízení o prodloužení platnosti jejich nabídek. Sdružení firem Porr, Eurovia a Marti, které již dříve bylo ze zadávacího řízení vyloučeno, tuto žádost odmítlo. Kontinuita i plány celého projektu jsou tak znovu ohroženy.
DPP vypsal dvě zakázky na novou „modrou“ linku D pražského metra: první úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova odstartoval v roce 2022, zatímco pro druhou etapu do Depa Písnice byl dodavatel vybrán v roce 2023. Sledovaný projekt však neustále provázejí komplikace.
Výběr sdružení vedeného Subterrou napadlo hned v roce 2023 konsorcium Porr, Eurovia a Marti. V důsledku toho DPP zrušil výběr vítěze zakázky, a loni v srpnu znovu vybral vítěze ve prospěch Subterry. Vítězný dodavatel nyní čelí podezření z nedoložení potřebných manažerských a stavebních referencí.
Prošli jsme metro D: Část tunelů je vybetonovaná, na Pankráci ještě razí![]() |
DPP proto požádal účastníky výběrového řízení o prodloužení platnosti jejich nabídek, aby mohl přezkoumat případ a předešel nutnosti zrušit tendr, což by vedlo k dalšímu zdržení a prodražení projektu. Konsorcium firem Porr, Eurovia a Marti, které navíc již dříve bylo ze zadávacího řízení vyloučeno pro nesplnění podmínek, však tuto žádost odmítlo.
Výhružné emaily od pracovníka Eurovie
Server iRozhlas.cz přišel v pondělí se zprávou o výhružných emailech, kvůli zakázce na stavbu metra D. Nátlakové e-maily adresované členům výběrové komise pro dodavatele metra D podle vyšetřovatelů posílal specialista na zakázky ze společnosti Vinci Construction. Ta patřila k firmám, které komise z tendru vyřadila. Policisté jednání muže nevyhodnotili jako trestný čin, a případ proto odložili.
„Odesílatel expresivně vyhrožoval členům komise, že v případě, kdy na jednání komise při hlasování bude rozhodnuto o vyloučení jednoho z účastníků zadávacího řízení, skončí členové komise na 12 let v teplákách a v chládku a budou muset splácet částku ve výši dvě miliardy korun,“ popsal obsah e-mailů dopravní podnik.
První ze čtyř výhružných e-mailů odešel z IP adresy registrované na společnost Eurovia CS, což je dceřiná firma společnosti Vinci Construction – jednoho ze členů sdružení, které komise ze zakázky vyřadila. Napoprvé se však kriminalistům nepodařilo IP adresu spojit s konkrétním člověkem, uvedl server iRozhlas. Policisté nakonec odhalili, že emaily rozeslal Miloš Závora, odborník na veřejné zakázky ze společnosti Vinci Construction CS. Měl tak učinit z IP adresy místa, kde bydlel.
„Informace, které uvádíte, nemáme k dispozici, proto se k nim nebudeme jakkoliv vyjadřovat,“ odpověděla stručně mluvčí společnosti Iveta Štočková. V minulosti přitom Štočková odmítala, že Vinci Construction měla s maily cokoli společného.
Precedens z minulosti
Nejedná se o první případ, kdy se Eurovia snaží výběrové řízení na metro D nabourat. V roce 2021 společnost podala návrh proti řízení na první část trasy mezi Pankrácem a Olbrachtovou. Se svou stížností, ve které označila zadávací podmínky i postup pražského dopravního podniku při zadávání tendru za nezákonné, se snažila prosadit u antimonopolního úřadu i u soudů – avšak neúspěšně. Nejvyšší správní soud v prosinci loňského roku definitivně potvrdil správnost tendru.
Tendr na první část metra D byl v pořádku, potvrdil soud verdikt ÚOHS![]() |
Uzavření smlouvy s konsorciem Subterra, Hochtief a Strabag bylo tehdy kvůli řízením iniciovaným sdružení firem kolem společnosti Eurovia o rok odloženo. Nyní hrozí, že se situace bude opakovat. Původně měla výstavba druhého úseku metra D začít letos v dubnu a dokončena měla být v roce 2029. Kvůli sporům se dokončení očekává až v roce 2031, což zvýší náklady města jen kvůli inflaci o 1,5 miliardy korun.