Pondělí 30. března 2020, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. března 2020 Arnošt

Emise zabíjejí více než nehody, taxikáři mají při čekání vypínat motor

  19:09aktualizováno  19:09
Hlavním tématem čtvrtečního Dne bez aut na Národní třídě bylo škodlivost emisí, jejichž jemné částice mohou roznášet rakovinotvorné látky. S problémem chce Praha bojovat tím, že taxikáře i poštu vyzve, aby při čekání vypínali motor. Také chce zvýšit počet elektrobusů.

V rámci Evropského týdne mobility organizuje magistrát hl.m.Prahy v projektu Čistou stopou Prahou Den bez aut na Národní třídě | foto:  František Vlček, MAFRA

Škodlivé částice, které v pražském ovzduší poletují kvůli automobilům, zabíjejí desetkrát více lidí než dopravní nehody. Vyplývá to z odhadů Státního zdravotního ústavu, který porovnával počet předčasných úmrtí lidí, kteří bydleli blízko frekventovaných silnic, oproti lidem, kteří s hustou dopravou do styku nepřicházeli.

Škodlivost emisí ve městě proto byla hlavním tématem včerejšího Dne bez aut, který na dvanáct hodin vyhnal auta z Národní třídy.

Podle Michala Vojtíška ze Strojní fakulty ČVUT jsou na emisích nejnebezpečnější malé jemné částice, které se usazují v plicích a pronikají také do krevního oběhu, kde roznášejí rakovinotvorné látky.

„Většina těchto částic v ulicích Prahy pochází právě ze spalovacích motorů, tedy z osobní automobilové dopravy, a v menší míře z lodí na Vltavě a stavebních strojů,“ říká Vojtíšek. Výzkumy dokonce hovoří o tom, že až devadesát procent emisí produkují v metropoli osobní auta.

Rozdíl desetinásobku škodlivin

Části Prahy, které jsou emisemi zatíženy nejvíce, jsou logicky ty, které přímo sousedí s hlavními dopravními tahy, kudy denně projedou desítky tisíc aut. Nejhorší je v tomto směru situace například na Jižní spojce, přes kterou za den proudí podle statistik Technické správy komunikací 127 tisíc automobilů. „Třeba na Spořilově v blízkosti této komunikace jsme naměřili hodnoty emisí, které jsou desetinásobkem toho, co lze změřit v klidnějších částech Prahy mimo hlavní tahy,“ popisuje Vojtíšek.

Praha má mapu pro pěší

  • Lidé, kteří chtějí po Praze chodit pěšky, mohou využít mapu centra metropole pro pěší. Představili ji včera zástupci města a projektu Čistou stopou Prahou. Mapa rozlišuje ulice podle koncentrace škodlivých emisí z dopravy.
  • Chodec si tak může vybrat „ulice klidné“. Ty jsou na mapě označeny bílou barvou. „Ulice se znečištěným ovzduším“ označuje světle šedá a „ulice se silně znečištěným ovzduším“, kterým by se měl chodec v ideálním případě vyhnout, jsou tmavě šedé.
  • Zelenou linkou jsou zvýrazněné ulice, ve kterých je zeleň, třeba stromořadí. Piktogramy upozorňují na bezbariérové a bariérové vstupy do metra nebo dětská hřiště.
  • Od dnešního dne by měla být pěší mapa ke stažení na www.cistoustopou. cz. Papírovou mapu lze od příštího týdne získat na vrátnici Škodova paláce a v Infocentru na Mariánském náměstí.

Problémy ovšem nemá zdaleka jen Praha. Podle dat Světové zdravotnické organizace je až pětadevadesát procent obyvatel měst vystaveno koncentracím prachových částic, které překračují limity pro ochranu zdraví. A podle odborníků se tato situace zlepšuje jen velmi pomalu.

„Emise, které produkují nová auta, se sice snižují, ale na druhou stranu zase stále roste počet automobilů,“ upřesňuje Vojtíšek.

Vysoký výskyt emisí v ovzduší metropole považuje za velký problém i vedení Prahy. Chce proto vyzvat společnosti, které v hlavním městě disponují největším vozovým parkem, aby své zaměstnance školily v tom, jak po městě jezdit ekologicky.

„Jde třeba o Českou poštu, taxislužby nebo městské firmy,“ uvádí náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Dodává, že například Česká pošta by měla své řidiče vést k tomu, aby při doručování zásilek vypínali motor. Firmy by podle představ magistrátu měly také využívat automobily, které produkují nejméně emisí.

Česká pošta podle mluvčího Matyáše Vitíka má už nyní ve vozovém parku dvacet procent aut, která jezdí na CNG, tedy na stlačený zemní plyn, jenž je považován za šetrnější alternativu k palivu běžných spalovacích motorů. A k úsporné jízdě už pošta řidiče školí, i když z ekonomických důvodů.

Ne výjimce pro automobilky

Na včerejším mimořádném zasedání se pražští radní připojili k deklaraci evropských měst, jako je Amsterdam nebo Vídeň, která nesouhlasí s připravovanou výjimkou pro výrobce automobilů při překračování emisních limitů, kterou letos podpořil Evropský parlament.

To, jak omezit v metropoli škodlivé emise, prezentovala Praha na Dni bez aut, kterým vyvrcholil Evropský týden mobility. Po celý den byl na Národní třídu zakázán vjezd automobilů a třicet organizací tam prezentovalo především alternativy k automobilové dopravě.

Národní třída byla během dne plná chodců a cyklistů, někteří Pražané ovšem o Dni bez aut dopředu nevěděli. „Kvůli neinformovanosti řidičů o akci se občas setkáme i s nepříjemnými nadávkami,“ komentovala to policistka, která řidiče upozorňovala na zákaz vjezdu.

„Myslím si, že by se Den bez aut měl dodržovat všude a ne jenom na jedné ulici. Nedává smysl, že se do ulice bez aut musím proplétat mezi auty,“ poznamenal naopak jeden z návštěvníků Milan Just.

Více aut má jezdit na elektřinu

Do příštích let plánuje Praha podle Dolínka větší podporu elektromobilům. „Například v rámci hromadné dopravy chceme zvýšit počet elektroautobusů. Budeme také rozšiřovat zázemí pro elektromobily,“ uvedl. Nejprve si ale musí magistrát ujasnit, zda má Praha dobíjecí stanice budovat sama, anebo zda bude vytvářet podmínky pro soukromé investory, jako je třeba ČEZ nebo Pražská energetika.

Jak ale upozorňuje magistrátní specialistka rozvoje cyklistické dopravy Sylva Švihelová, zaměřit se pouze na elektromobilitu ideální není. „Emise u elektromobilů sice odpadnou, ale ekologickou zátěž ta auta mají zase kvůli výrobě baterií a jejich životnosti. Navíc zabírají veřejný prostor stejně jako auta se spalovacím motorem, takže neřeší problém kolon a zaplněných ulic.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

Elektroauta zajímají spíše radnice než vrcholné politiky

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

V garážích Poslanecké sněmovny je jen jedna nabíjející stanice pro ekoauta.

Mahindra Atom má být nejlevnější elektroauto světa

Mahindra Atom (Autosalon Auto EXPO Dílí 2020)

VIDEO Dillí (Od zpravodaje iDNES.cz) Mahindra Atom je malá elektrická krabička na kolech. Na přeplněných indických silnicích by měla...

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Prokousnu ti tepnu, křičel na hlídku opilec bez roušky a hrozil žloutenkou

Na výtržníka u tramvajové zastávky Anděl v Praze na Smíchově zavolali v sobotu večer kolemjdoucí městskou policii....

Nájemci bytů i provozoven dostávají úlevy. Radnice plánují odložit nájmy

Řada odvětví ekonomiky je nyní zcela ochromena. Podnikatelé často museli zavřít obchody, restaurace prodávají jen jídlo...

Premium

Duchovní na Facebooku a modlitby přes Skype. Faráři kážou do obýváků

Kde hledat naději a víru v lepší zítřky? Část lidí se upíná k Bohu. Kvůli nutným opatřením je však spousta kostelů...

Premium

Farář si vyrobil vlastní respirátor. Chce být s farníky, i kdyby bylo nejhůř

Situace v Itálii je děsivá. Počet úmrtí na nový typ koronaviru tu přesáhl deset tisíc lidí. Lidé často odcházejí v...

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Specialista správy daní

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Praha
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz