První elektrobus začne jezdit na konci letošního prosince a ostatní budou postupně nasazovány na začátku příštího roku. Jezdit budou na jihovýchodě Prahy na linkách 154 a 213.
„Bude se jednat o nové dvanáctimetrové plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou – například celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily vozidel,“ uvedl Petr Brzezina, předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation.
Podle mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Anety Řehkové, je to historicky poprvé, kdy společnost nakoupila elektrobusy standardní délky.
Vozy mají celovozovou klimatizaci a přepravní kapacitu 69 lidí. Oproti většině doposud provozovaných elektrobusů funguje jejich topení a klimatizace čistě na akumulátory. Dojezd slibuje výrobce Škoda Electric na 100 kilometrů v běžném městském provozu. Celková cena zakázky je 207 milionů korun.
Dobíjecí stanice budou postaveny v garážích ve Vršovicích a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského.
„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naši strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit,“ sdělil k nákupu generální ředitel DPP Petr Witowski.
Podle něj letos podnik vypíše zakázku na 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů pro linku č. 140 a dalších 45 bateriových trolejbusů pro provoz na levém břehu Vltavy.
Navíc běží tendr na elektrifikaci linky 119 na letiště, kde má jezdit dvacet velkokapacitních trolejbusů. Kromě elektrifikace chce dopravní podnik vyzkoušet v budoucnu i autobus na vodíkový pohon.
„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století,“ dodal náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.