„Věřím, že se nám na podzim příštího roku podaří zahájit stavbu druhého úseku metra D,“ řekl ředitel Pražského dopravního podniku (DPP) Petr Witowski s tím, že jeho předpokládaná cena je zhruba 24,6 miliardy korun.
První úsek metra D je mezi Pankrácí a stanicí Olbrachtova v Praze 4. DPP ho začal stavět koncem letošního dubna, teď má hotový asi kilometr tunelů a nedávno začal hloubit stanici Olbrachtova. Dále je v plánu úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, jehož zhotovitele nyní podnik vybírá v soutěži.
OBRAZEM: Podívejte se na všechny stanice nového metra D![]() |
Začátkem příštího roku by měla začít také stavba kolejí na horní části Václavského náměstí, kde tramvaje jezdily do roku 1980. Koleje teď budou po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Odhad nákladů na vybudování kolejí a úprav je podle dřívějšího vyjádření náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) 1,25 miliardy korun.
Pražský dopravní podnik také příští rok plánuje postavit druhou část trati do Slivence, která naváže na úsek mezi Barrandovem a Holyní. Stavba vyjde na 233 milionů korun. V polovině příštího roku se cestující dostanou tramvají i do Libuše, kam podnik za 304 milionů staví koleje z obratiště Sídliště Modřany.
Praha začala stavět novou tramvajovou trať, povede z Modřan na Libuš![]() |
Stejně tak chce DPP dokončit stavbu kolejí z Divoké Šárky na sídliště Dědina, které by měly být zprovozněny na přelomu října a listopadu. Stavba vyjde na 840 milionů korun a 85 procent z částky DPP získá z evropských fondů. V plánu je podle Witowského i prodloužení tramvajové trati ze stanice Pankrác ke křižovatce ulic Budějovická a Bystřická.
Bezkontaktně i v autobusech
„Začátkem příštího roku bychom chtěli zahájit bezkontaktní placení také ve všech autobusech. Tím by se měl zpříjemnit nákup jízdenek,“ řekl dále ředitel. Podnik v roce 2019 terminály pro bezkontaktní platbu vybavil tramvaje, o rok později vestibuly stanic metra.
Witowski dodal, že podnik příští rok začne stavbu trolejbusové trati z Veleslavína na letiště, kde bude jezdit elektrifikovaná linka číslo 119. Stavba vyjde na 354,5 milionů.
Příští rok chce DPP vybrat dodavatele nových vozů lanovky na Petřín, a to v tendru. Dokončí i tendr na nákup až 140 hybridních kloubových autobusů. Dále převezme 15 nových trolejbusů a nasadí je do provozu na první trolejbusové trati mezi Letňany a Čakovicemi.
Mezi další plány spadá výměna eskalátorů ve stanici Jiřího z Poděbrad, testování autobusu na vodík či dokončení a znovuzprovoznění tramvajové tratě mezi Palmovkou a Ohradou. Názvy zastávek v tramvajích a autobusech bude oznamovat hlas herce a dabéra Jana Vondráčka.