Železniční spojení Prahy, Ruzyně a Kladna měla řešit rychlodráha, která by podle posledních návrhů končila na Veleslavíně, kde by cestující přestoupili na prodloužené metro A (více čtěte zde).
Ministerstvo dopravy však pracuje i s variantou bez výstavby rychlodráhy. Pár minut rozdílu v délce cesty po stávající železnici podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto "velikášské plány".
"Hledáme reálnější řešení. Jednou z pracovních variant je ta, že by vlaky z letiště jezdily přes Semmering na hlavní nádraží. Vlaky z Kladna by pak mohly končit na Masarykově nádraží," uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.
"Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno - Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží," vysvětlil plán Stanjura.
Nové spojení pražského letiště s hlavním nádražím by podle návrhu ministerstva mělo procházet po trati ze Smíchova přes Jinonice a Jeneč do Rudné u Prahy. Do trati by se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda muselo investovat, nevyhovující jsou například železniční přejezdy, které se zde nacházejí.
"Pokud bychom přistoupili k této variantě, zbývalo by postavit terminál na letišti a zbývající část železnice ze Středokluk na letiště. Koleje mezi Prahou a Kladnem už existují. Rádi bychom ale obě tratě zdvojkolejnili, takže i toto řešení bude vyžadovat investice," doplnil Neřold.
Připustil však, že z letiště na hlavní nádraží by vlaky mohly začít jezdit i bez druhé koleje, jen by musely mít delší intervaly.
Do konce roku by měl vzniknout harmonogram, které úseky nové železnice se budou stavět přednostně a které později.
Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes dvacet tisíc lidí. Nové rychlejší spojení s odbočkou na ruzyňské letiště by jim mělo cestování usnadnit.