Na tento okamžik místní čekali skoro jako na smilování. Třeba manželé Lindentálovi, kteří mají na Boleslavské ulici obchod a hned za ním i vlastní bydlení. Už se stalo, že jim některý z kamenů, které odlétají od kol projíždějících kamionů, rozbil okno.
„Na obchvat čekáme už nejméně deset let. S novou silnicí se nám snad uleví, do teď tady byl strašný rachot, jezdily tady všechny náklaďáky s pískem z nedaleké pískovny. Mají plechové vany, a když se vracely prázdné, bylo to nejhorší, hrozný rachot,“ řekl MF DNES Jindřich Lindentál.
Obchvat Velkých Přílep nahradí kličkování obcí. Je podmínkou propojení D7 a D8 |
Věří, že především tranzitní nákladní doprava teď bude využívat nový, skoro tři kilometry dlouhý obchvat, který ji odvede od nově vybudované kruhové křižovatky u dálnice D10 směrem na Mělník.
Součástí obchvatu jsou také tři křižovatky, zhruba 300 metrů protihlukových stěn, světelná signalizace a přechod pro chodce v Třebízského ulici.
Uleví místním i řidičům
„Významně to našemu městu uleví, zejména obyvatelům Boleslavské a Okružní ulice, kde je frekvence tranzitní nákladní dopravy nejsilnější, ta se nyní přesune mimo obydlenou část města,“ říká starosta dvojměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Robert Pecha.
Informace o obchvatu2,71 kilometru je celková délka otevřeného obchvatu. 129 milionu korun stála nová silnice kolem Staré Boleslavi. |
Úleva je to ovšem nejen pro místní, ale i pro projíždějící řidiče, kteří už se nebudou muset plížit pomalou rychlostí ulicemi města přes několik křižovatek a čekat v kolonách.
„Doprava od dálnice D10 směrem na Mělník se podstatně zrychlí, lidé se tak dostanou například v létě rychleji na rekreační místa, jako jsou jezero Lhota či Ovčáry, kam občané často směřují,“ sdělil radní Středočeského kraje za oblast dopravy Karel Bendl.
Zahájení budování obchvatu předcházela mnohaletá příprava a diskuse. „Ještě v průběhu prvních týdnů stavby se dolaďovala řada detailů a komplikací, ale podstatné je, že teď už stavba bude sloužit lidem,“ řekl včera MF DNES Martin Kupka (ODS), současný ministr dopravy a tehdejší krajský radní za dopravu, který stál u zahájení realizace projektu.
Ani po zahájení prací ale nešlo vše úplně hladce. „Nejvíce stavbu zdržela přeložka vedení od ČEZ, a to přeložka trafostanice a vysokého napětí. Tím došlo ke zdržení zhruba o půl roku,“ upřesňuje starosta Pecha.
Stavby budou pokračovat
V přetížené oblasti v okolí Prahy je každý nový obchvat důležitou pomocí lidem nadměrně zatěžovaným tranzitní dopravou. Konečně i Středočeský kraj nejen v této lokalitě počítá i s dalšími stavbami, které budou dál odklánět auta od obydlených oblastí.
„Kromě tohoto obchvatu a obchvatu Záp, který jsme otevřeli před měsícem, plánujeme ještě další přeložky komunikace 2101, která je velice vytížená, a přeložku silnice 2610, která by měla navazovat přímo na silniční obchvat kolem Prahy,“ doplňuje ředitel Krajské správy a údržby silnic Aleš Čermák.
Obchvat za miliony zeje i ve špičce prázdnotou, mohou za to uzavírky v okolí |
Podle radního Bendla se další úsek napojí na obchvat Záp, přetne dálnici D10 a z jižní strany objede Brandýs nad Labem. „Tranzitní doprava tak bude město zatěžovat mnohem méně a komfortnější to bude i pro řidiče, protože jízda bude plynulejší,“ říká Bendl.
Ministr Kupka nicméně upozorňuje, že na investice do silnic začnou ubývat zdroje z Evropské unie, právě ta ze zhruba 85 procent financovala i nový obchvat Staré Boleslavi. „Stát i kraje budou muset hledat další formy financování, například úvěrem od Evropské investiční banky,“ upozornil Kupka.