Principem projektu je, aby parkovací místa pro zásobování nebyla zabraná moc dlouho. Tím by se mělo předejít situacím, kdy řidiči parkují mimo vyznačená místa, například na chodníku. V případě parkovacích míst v Palackého ulice v centru Prahy je maximální povolená délka parkování určená na třicet minut, místa jsou vyhrazena pro návštěvníky nedaleké polikliniky.
Praha testuje časomíru stání, vyřeší problém příliš dlouhého parkování![]() |
Po několika měsících od zahájení provozu to podle městské části působí, že se situace v místě zlepšila, přestože systém v Palackého ulici není napojený na systém enforcementu, což znamená, že informace zatím nereportuje přímo městské policii.
„V nadpoloviční většině došlo ke zlepšení dodržování daného času určeného pro stání vozidel. Městská policie za dobu nasazení pokutovala a nařídila odtah u několika stovek vozidel,“ uvedl pro iDNES.cz Richard Bureš (ODS), radní pro investice městské části Praha 1.
Systém městská část prozatím nainstalovala v šesti lokalitách, dohromady hlídá 20 parkovacích míst vyhrazených pro zásobování či návštěvníky institucí.
„Digitální tabule jsou na Národní třídě – před Palácem Metro a u Nové scény, na Václavském náměstí, ve Spálené, na Smetanově nábřeží a v ulici Štěpánská,“ vysvětlil radní.
I přesto, že napojení systému na městskou policii ještě není hotové, aktuální výsledky podle radního Bureše ukazují výrazné zlepšení problému. „Jistě, stále dochází k extrémům, tedy dlouhému překračování doby stání, ale jen u velmi malého počtu řidičů. Oproti tomu se výrazně zvýšila obrátkovost vozidel a převážná část pak tvoří skutečně krátkodobá stání do 5 minut,“ zhodnotil funkčnost novinky Bureš s tím, že věří, že situace se bude dále zlepšovat.
„V pilotní lokalitě v Palackého ulici byla auta porušující dobu vyhrazeného stání odtahována, na dalších místech pak městská policie nasazuje botičky, nebo řeší přestupky pokutou,“ doplnil radní.
I přes pozitivní zkušenost Prahy 1 považují někteří lidé opatření za nedostatečná. „Nízký počet odtahů a rezignace na vymáhání pravidel neohrožuje jen chodce, ale omezuje především slušné řidiče: neomalení řidiči totiž parkují dlouhodobě na místech pro zásobování,“ napsal na platformu X Pavel Zelenka (PRAHA 7 SOBĚ), místostarosta Prahy 7. Ten v rozsáhlém vlákně popisoval obecně nespokojenost s parkováním v Praze.
Kromě nedodržování délky parkování je podle něj problémem i nedostatečná kapacita pro odtahy a také jejich nízká cena. „Pouze 13 odtahových vozidel denně provede přibližně 35 odtahů v celém městě. Ročně na odtahy město doplácí 90 milionů,“ přiblížil současnou situaci.
Problematika automobilové dopravy a parkování se v metropoli řeší neustále, město se dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst. V některých městských částech poslední dobou vznikly ne příliš šťastně nové parkovací zóny. Například Praha 8 rozšířila modré zóny v Troji, a to i v místech, kde auta legálně stát nemají, nebo které jsou v katastru zapsané jako zeleň. Praha 9 zase loni vyznačila modré a fialové zóny tak, že zabírají téměř celou šířku chodníků.
Máte problém v Praze najít volné parkovací místo?
Staví se také nové parkovací domy P+R, loni vznikl například v Nových Butovicích u metra B, momentálně se staví i na Dědině v Praze 6.
V současnosti se magistrát zabývá také parkovací reformou. Ta by měla přinést změny nejen v ceně parkování, ale i nová pravidla pro návštěvníky, zásobování a carsharing nebo nový celoměstský paušál pro parkování ve smíšených zónách.
Debatuje se také o zákazu vjezdu do některých částí centra Prahy nebo o zpoplatnění některých míst, například vybraných nábřeží v centru a blízkých ulic. Této možnosti se však obávají některé městské části, pro které by se dopravní situace kvůli tomu mohla zhoršit.