Z peněz v rozpočtu zaplatí město pouhých tři a půl kilometru cyklostezky. (Ilustrační snímek)

Z peněz v rozpočtu zaplatí město pouhých tři a půl kilometru cyklostezky. (Ilustrační snímek) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Praha dá příští rok peníze jen na 3,5 kilometru cyklostezek

  • 28
Vedení hlavního města se rozhodlo, že v příštím roce dá na cyklodopravu v Praze pouze 25 milionů korun. Peníze tak půjdou na tři a půl kilometru cyklostezky a víc nic. Podle hnutí, která usilují o rozvoj cyklistiky v Praze, přibude v důsledku šetření aut v ulicích.

Pro porovnání: sloninec v pražské zoo vyjde skoro na 500 milionů korun. Ve hře byla i varianta, že cyklodoprava nedostane nic. I takhle se ale příští rok příliš rozvíjet nebude. Členové sdružení Auto*Mat, kteří se zabývají pražskou cyklodopravou, považují částku za zcela nedostatečnou.

"Investice do bezpečnosti ulic, cyklistické dopravy nebo zlepšení veřejného prostoru lze označit za almužnu. V milionové metropoli se s tak malými částkami nedá nic změnit. Chůze a jízda na kole přitom zajišťují čtvrtinu dopravních potřeb Pražanů," uvedl Vratislav Filler z portálu Prahou na kole. Podle něj stačí peníze jen na to, aby se podmínky pro cyklisty v Praze nezačaly zhoršovat.

Jenže město podle primátora Bohuslava Svobody víc peněz dát nemůže. Praze budou příští rok v rozpočtu chybět dvě miliardy kvůli nižšímu zisku z daní. Radní pro dopravu Josef Nosek k tomu dodává, že oproti minulému roku peníze na cyklodopravu narostly a město má další dotace přislíbené z Evropské unie.

Cyklodoprava a peníze

V letech 2008 - 2011 byly roční investice města do cyklistické dopravy kolem 60 milionů korun. V nejlepších letech přesahovala celková částka (včetně např. fondů EU) 100 milionů Kč, což tehdy bylo zhruba 1 % pražských dopravních investic.

Průměrná cena jednoho kilometru cyklostezky včetně podkladu a obrubníků je asi 6,5 milionu korun. Takže za 25 milionů se dá postavit zhruba 3,5 km cyklostezky. V příštím roce se postaví díky dalším zdrojům cyklotrasa a cyklostezka Záběhlice - Hostivařská přehrada v délce 4,1 kilometru. Na další větší investice nejspíš nebudou peníze.

Sdružení Auto*Mat se ale přesto obává, že se kvůli nedostatečným investicím do pěší, veřejné a cyklistické dopravy příští rok opět zvýší ve městě počet aut. Na automobilové dopravě totiž město nešetří.

"Tunel Blanka má stát o miliardu více, než vedení města přiznalo, a proto opět nejsou peníze na podporu šetrné dopravy," řekl Jakub Stránský z Auto*Matu.

Lávku v Lahovicích nedodělají

Příliš optimisticky pro cyklodopravu nehovoří ani nový pražský cyklokoordinátor Petr Introvič, který má nyní na starosti všechny akce městské společnosti TSK týkající se cyklistiky. "Investice se bude určovat podle peněz, které budou k dispozici. Za 25 milionů se dá postavit asi 3,5 kilometru cyklostezky," řekl.

Nebudou tak peníze třeba na dostavbu cyklostezky pod okruhem u Lahovic. Pod silničním mostem přes Vltavu je tam zavěšená lávka pro cyklisty, ale chybí na ni nájezdy. Pozemky jsou sice vykoupené, jenže na dokončení stezky by bylo třeba dalších 60 milionů.

Cyklisté tak ještě pár let budou v tomto úseku přejíždět řeku až u Zbraslavi, kde je nejbližší most.

Jednu dobrou zprávu pro cyklisty ale Introvič má. "Určitě by se měla stavět cyklotrasa a cyklostezka Záběhlice - Hostivařská přehrada v délce 4,1 kilometru," slíbil koordinátor, který má kromě cyklodopravy na starosti také koordinaci veškeré nemotoristické dopravy, odstraňování bariér pro vozíčkáře a rodiče s kočárkem.

Nahradil cyklokoordinátora Pavla Poláka, který dostal od magistrátu výpověď a jeho pozice se zrušila. A to je další věc, která se Fillerovi nelíbí. Myslí si, že jeden člověk celou nemotorovou dopravu nezvládne a její rozvoj se zpomalí.

Primátor: V roce 2014 dáme na cyklodopravu dvakrát tolik

Magistrát ale oponuje. Koncepcí rozvoje cyklistické dopravy se podle mluvčí Terezy Králové v rámci své pracovní činnosti zabývají čtyři městské organizace, celkem šest zaměstnanců.

"Ve struktuře magistrátu dosud chybělo místo, které by zahrnovalo celé koncepční řešení nemotoristické dopravy. Tento člověk bude koordinovat všechna opatření navrhovaná pro zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu," vysvětlila Králová důvody pro zřízení nové funkce.

Primátor Svoboda říká, že oproti letošku, kdy šlo na cyklodopravu 10 milionů korun, navyšuje město peníze pro příští rok o sto padesát procent. "Vím, že je to stále nedostatečná suma, ale hlavní město se nachází v obtížné situaci. I přesto si ale cyklodoprava polepšila. Rád bych navýšil pro rok 2014 prostředky na cyklodopravu o dalších 25 milionů korun. Sám jsem vášnivý cyklista a vím, jak moc cyklostezky zlepšují život a pohyb v Praze," uvedl primátor.