Policisté asi třicetiletého cyklistu začali sledovat krátce před 9. hodinou u budovy Národního muzea. Celý úsek totiž od rána monitorovali. Muže zastavili na křižovatce ulic Sokolská a Ječná poblíž stanice metra I. P. Pavlova.
„Vyjížděli jsme na základě oznámení, že má jistá osoba sprejovat na komunikaci. Věděli jsme o tom ze sociálních médií, takže jsme byli připraveni. Osobu jsme dohledali a omezili na osobní svobodě, jelikož hodlala v protiprávním jednání pokračovat,“ sdělila redakci iDNES.cz policejní mluvčí Violeta Siřišťová.
Policisté cyklistu zastavili a anglicky ho vyzvali, aby s kolem uhnul na chodník. Barvu ve spreji mu zabavili strážníci. Po prohlédnutí tašky, kterou měl připevněnou ke kolu, cyklistu policisté odvezli na stanici.
Vypadni s tím kolem někam do h*jzlu, křičel strážník na cyklistu na magistrále |
„V tuto chvíli je osoba podezřelá ze spáchání přestupku na úseku dopravy, veřejného pořádku a majetku. Muže jsme převezli na oddělení. Přestupek bude řešit příslušný správní orgán,“ doplnila mluvčí.
Svoji sprejerskou akci na magistrále i policejní zásah cizinec vysílal živě přes dvě GoPro kamery na Twitteru. Jednu z nich měl připevněnou na helmě. Během policejního zásahu na síti zveřejnil příspěvek, který informoval o jeho zastavení třemi policejními auty. „Páni! Zvyšování povědomí je zločin,“ napsal.
Jízda na kole Prahou je nebezpečná, tvrdí
Sergio Almeida, původem z Portugalska, je aktivistickým cyklistou. Na svém Twitteru ve středu informoval o plánu, který měl být protestní akcí proti údajnému ignorování žádostí o vyhrazení pruhu pro cyklisty ze strany města.
Podle Almeidy je jízda na kole Prahou nebezpečná, protože cyklisté nemají vlastní vyhrazenou část, ale musejí se potýkat s pěšími. V některých místech pruh pro cyklisty není vyznačen vůbec.
Na twitterový příspěvek Almeidy ve středu reagoval také pražský primátor Zdeněk Hřib, který ho vyzval, aby od plánované akce upustil.
„Dokud žijeme v demokracii, není možné nezákonně vnucovat svou vůli ostatním. Vyzývám vás a žádám, abyste se do toho nepouštěl. Zlidštění dálnice nemůže nastat ze dne na den,“ napsal Hřib, načež Almeida reagoval se slovy, že k vyhrazení pruhu pro cyklisty vyzývá bezvýsledně již dva roky.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Jízda na kole po pražské magistrále, kde denně projede až 100 tisíc aut, je legální. Sergio Almeida i někteří další diskutující pod jeho příspěvky na sociálních sítích se však shodují, že Praha disponuje velmi špatným značením, kam cyklisté mohou a kam ne.
V roce 2020 v Praze nejčastěji vznikaly nové cyklopruhy ve vozovkách pro motorová vozidla, což je podle mnohých velmi neštastné řešení, které omezuje řidiče i cyklisty.
Velmi častým jevem je taky ukončení cyklopruhu takzvaně do ztracena, což způsobuje překvapení řidiči i cyklistovi, který se zničehonic objeví v pruhu pro automobily.