V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

  18:28aktualizováno  18:28
V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi metropolitního plánu navrhuje jeho zástavbu.

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět hotelem (17.10.2017) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Jedná se o místo v podlouhlé zatáčce mezi zastávkami Malostranská a Chotkovy sady, jejíž záhyb vyplňuje trávník s barevnými rostlinami. Na úzký pozemek, oddělený od ostatních parků rušnou silnicí, nechtějí lidé kvůli špatné dostupnosti chodit. Zvlášť když se nedaleko nachází atraktivnější prostřední Letné a Jeleního příkopu.

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) výstavbu v této lokalitě navrhuje v poslední verze metropolitního plánu, kterou na magistrát odevzdal na konci září.

„Budova může mít tři patra. Využití příliš omezeno není, je možné tam postavit kupříkladu hotel, galerii i bytový dům. Důležité je zachovat prostupnost územím,“ říká mluvčí institutu Marek Vácha. Dodává, že tři patra jsou polovinou výšky, kterou má běžný činžovní dům.

Problémem pro stavbu nemusí být ani úzký pozemek, na němž by měla budova vzniknout. Inspirací je mrakodrap v New Yorku přezdívaný žehlička, který úzkým tvarem připomíná tento starý litinový nástroj.

Návrh na zástavbu území není žádnou novinkou. „V profesionální komunitě se dlouhodobě diskutuje, jestli má být místo zastavěno a jak. Jako úlohu to dostávají i studenti na vysokých školách. Navíc historicky tam domy stávaly,“ říká architekt Filip Tittl. Zmíněné budovy byly zbořeny v 70. letech při stavbě metra A.

30 let trasy A pražského metra. Chotkova silnice v době stavby trasy I A

V zatáčce pod Chotkovými sady stály do 70. let budovy, padly kvůli výstavbě metra.

Tittl souhlasí s tím, že plocha je nevyužívaná, tudíž by zástavba mohla být změnou k lepšímu. Bylo by však třeba nadstandardní architektonické řešení, jelikož jde o citlivé místo, které je součástí pražských zelených svahů.

Podle urbanisty Martina Klody navržená zástavba v metropolitním plánu ještě nic neznamená.

„Územní plán má předepsané měřítko a nemůže jít u lokalit zcela do podrobností. Proto by měla vzniknout pro plochu vlastní územní studie, která by ověřila všechny možnosti využití území. Z nich by se vybrala ta nejlepší,“ uvádí Kloda. A podotýká, že je nezodpovědné rozhodnout o využití území, aniž by se předtím prověřilo.

Jak s prostorem naložit, to by mělo vzejít z otevřené diskuse, s čímž IPR počítá i u dalších lokalit. Chotkova zatáčka totiž není jediným místem, kterou poslední verze územního plánu navrhuje zastavět.

V souvislosti s desítkami let trvající diskusí o dostavbě Staroměstské radnice, jejíž křídlo bylo zničeno v roce 1945, vede metropolitní plán proluku po zbořené části budovy jako místo potenciální stavby.

„Dostavba Staroměstské radnice by se dost líbila i s vědomím, že si na tom generace architektů a politiků vylámaly zuby. Měli bychom o tom vážně uvažovat, protože si myslím, že radnice a k tomu přidružené úřady mají zůstat v historickém centru města,“ tvrdí náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení).

Město řeší hustotu zástavby

Zda bude centrum Prahy hustěji zastavěné než nyní, zatím nelze předpovědět. Město totiž podle náměstkyně zatím nerozhodlo, zda se má hustota zástavby soustředit do jednoho, či více center. Z toho by měl plynout i přístup města k zástavbě dosud prázdných prostor.

„Pokud na takových místech něco dříve stálo, budeme k tomu přihlížet. Se zástavbou zelených ploch v centru bych však byla opatrná,“ říká Kolínská.

Debatu o zástavbě volných ploch v centru města rozproudila během léta zpráva, že metropolitní plán navrhuje zastavět plochu vedle hotelu InterContinental v Pařížské ulici. Mnoho politiků, odborníků a lidí z řad veřejnosti se však proti návrhu postavilo odmítavě.

Ředitel IPR Ondřej Boháč v srpnovém rozhovoru pro MF DNES prohlásil, že plocha už nyní zastavěná je, protože se pod ní nachází garáže. Zároveň dodal, že institut není jednohlasně rozhodnut, zda místo zastavět. Kolem jeho podoby by tak měla ještě proběhnout debata.

Nadále ale platí tvrzení IPR, že hlavní město má velké množství veřejných ploch, což se odráží i v tom, že je zástavba v historickém centru řidší než ve srovnatelných metropolích. Na údržbu tolika ploch však podle Boháče nemá magistrát dostatek peněz. Proto městští plánovači navrhují, aby se některá místa zastavěla, a ta, která by zůstala, by se upravila do kvalitnější podoby.

Rozdílný pohled na věc má urbanista Petr Klápště. „Řešit problém s nekvalitní a nefunkční zelení tím, že ji odstraním, není úplně vhodné. To si můžeme dovolit s ponožkami, ale ne s prostorem v historickém centru, který je neobnovitelný,“ míní Klápště.

  • Nejčtenější

Policie vypátrala řidiče formule, která se proháněla po dálnici

Policisté vypátrali řidiče, který jel v září po dálnici D4 mezi Příbramí a Dobříší ve formuli. Hrozí mu pokuta v řádu...

Wengerovi učarovala fyzička Slavie. Něco takového jsem neviděl, uznal

Před dvanácti lety po bezbrankové remíze na Strahově ocenil Arséne Wenger, tehdy trenér Arsenalu, slávistickou...

Při páteční tragické nehodě zemřela záchranářka, matka dvou dětí

Na pražském Smíchově v pátek ráno po srážce s motocyklem zemřela žena, která přecházela silnici se svým psem. Ukázalo...

Po srážce s motorkou zemřela mladá žena i její pes, doprava kolabovala

Tragická dopravní nehoda omezila v pátek ráno provoz na pražském Hořejším nábřeží. Po srážce s motorkářem zemřela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Žena si v autě zabouchla klíče i spící miminko, hlídka musela rozbít sklo

Pražští strážníci pomáhali ženě, která nedopatřením zabouchla v autě své malé dítě i s klíčky. Protože náhradní neměla,...

Premium

Přizpůsobit by se měla auta, nikoliv lidé, říká architekt nového Václaváku

Pocit bezpečí ve městě podle architekta Jakuba Ciglera často narušuje doprava, které se město přizpůsobuje více než...

V Kamýku mají vyrůst nové bytové domy, místní ale o zástavbu nestojí

Obyvatele části Prahy 12 rozzlobila studie, kterou schválili tamní radní a která navrhuje zástavbu na sídlišti Kamýk....

Němci za posprejování Karlova mostu dostali podmínku a 100 tisíc pokuty

Za posprejování Karlova mostu uložil Obvodní soud pro Prahu 1 třiadvacetiletému Niclasi Steigerovi a jeho o sedm let...

Najdete na iDNES.cz