Všechna designová svítidla musela z hotelu Praha pryč. Místo najdou v...

Všechna designová svítidla musela z hotelu Praha pryč. Místo najdou v soukromých sbírkách nebo muzeích. | foto: Alžběta Jungrová

Pompézní díla, která těšila soudruhy, putují z hotelu do sbírek a muzeí

  • 2
Obří budova hotelu Praha se za burácení sbíječek pomalu mění k nepoznání. Za nějaký čas z ní nezůstane nic. Několikametrové designové lustry a desítky menších svítidel, kterými čeští umělci komunistický objekt vyzdobili, nyní končí v soukromých sbírkách a muzeu.

Hotel Praha v budoucnu nahradí park. Před několika dny také restaurátoři z torza budovy odvezli obrovskou stropní mozaiku.

Kruhová stropní mozaika Elišky Rožátové, která bývala v prostoru hotelové zimní zahrady. Rozebrali a odvezli ji restaurátoři ze sdružení Art a craft Mozaika.

"Abstraktní dílo z ručně mačkaných skleněných kostiček nazvané Slunce má zhruba 63 čtverečních metrů. Ty byly nalepené na pětačtyřiceti deskách o rozměru dva krát jeden metr, které jsme odmontovali," popisuje restaurátorka Magdalena Kracík Štorkánová.

Mozaiku držel nad hlavami hostů kosmický materiál

Materiál zmíněných podkladových desek kotvených na konstrukci pod stropem mohl snad být použit jen v hotelu postaveném pro účely ÚV KSČ.

"Jsou z duralu a vyrobené v Aeru Vodochody, kde se tento materiál používal pro konstrukci letadel," říká Štorkánová. Asi to mělo smysl, protože impozantní mozaika byla zavěšena deset metrů nad zemí.

Sama autorka Rožátová nedávno přiznala, že se roky budila hrůzou, aby se její Slunce nezřítilo dolů a nezranilo "soudruha" sedícího v zimní zahradě u kavárenského stolku.

Ačkoliv tuto zakázku dodělala v roce 1981, sama ji v hotelu pro komunistické pohlaváry nikdy neviděla. Nebyla členkou strany, a proto ji nepozvali na slavnostní odhalení. Následující roky už byla budova veřejnosti zapovězena.

Umění z hotelu Praha

  • Lustr nad centrálním schodištěm od Stanislava Libenského má v průměru 4 metry a výšku 2 metry.
  • Lustr "pěticípá hvězda" od Pavla Hlavy byl v konferenčním sálu a menší v kinosálu. Velikost prvního je v průměru 4 metry, druhého 2,5 metru.
  • Deset lustrů ze salonků od stejného autora. Jejich průměr byl 2 metry.
  • Pět lustrů z foyer.
  • Prosklená stěna u bazénu 6 x 3 metrů.
  • Informační systém od Jiřího Rathouského.
  • Stropní mozaika Slunce od Elišky Rožátové – 63 metrů čtverečních.

Předměty byly darovány Uměleckoprůmyslovému muzeu, do soukromých sbírek či na svého majitele ještě čekají.

Pozn.: Jde o výběr

Až nyní Eliška Rožátová asistovala u demontáže.

Rozebraná mozaika je uskladněna v ateliéru a čeká na druhou šanci. "Hledáme pro dílo nové uplatnění. Ideálně by se mělo umístit do veřejné budovy či muzea. Ale ani soukromým majitelům nebudeme bránit," říká Štorkánová, která se svým sdružením zachraňuje zanedbané mozaiky třeba na pražských hřbitovech i mimo hlavní město.

A vyzývá lidi, aby jí dávali na podobná zchátralá díla tipy.

Lustry putují do muzea. Další na majitele ještě čekají

Hotel Praha byl plný funkčních uměleckých děl. Počítají se na stovky.

"Nicméně budovu jsme převzali ve stavu, kdy byla odvezena nebo zničena velká část vybavení interiéru předchozími vlastníky. V hotelu již nebyl nejen nábytek, ale ani vybavení koupelen, restaurace, kuchyně či všech pokojů," popisuje Radek Stavěl, mluvčí skupiny PPF, která dejvický hotel vlastní.

Na svých místech podle něj zůstala pouze část svítidel a skleněný orientační systém.

I ta jsou cenná, i když až příliš odkazují na dobu svého vzniku. Například lustr z konferenčního sálu od Pavla Hlavy ve tvaru pěticípé hvězdy o průměru až čtyři metry. Ten skončil v soukromé sbírce. O něco menší hvězdu si pak PPF osadí v salonku ve své centrále.

O desítky drobnějších skleněných lustrů z hotelových chodeb projevil zájem vnuk autora Stanislava Libenského.

Některé umělecky ztvárněné vybavení interiérů pak na svého majitele ještě čeká. "Veškerá díla byla demontována specializovanou firmou, odborně zabalena, uskladněna a opatřena fotodokumentací a popisem umožňujícím jejich následné sestavení," říká k tomu Stavěl.

Dalších několik svítidel pak PPF darovala Uměleckoprůmyslovému muzeu. "Něco už jsme vystavili na podzim v rámci Designblocku. Velké lustry se špatně vystavují, proto uvažujeme, že je osadíme do vstupní haly nové budovy našeho depozitáře, která má stát ve Stodůlkách," tvrdí kurátorka muzea Mariana Kubištová.

Menší předměty se pak možná stanou součástí připravované stálé expozice, až se dokončí opravy historické muzejní budovy u Palachova náměstí.