(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Největší počet benzinek mají k dispozici řidiči ve Středočeském kraji

  • 2
Ve středních Čechách se nachází nejvíce čerpacích stanic v České republice. Řidiči si mohou doplnit palivo v průměru na každém čtrnáctém kilometru a to díky 583 čerpacích stanic, které se na území kraje vyskytují. A ačkoliv je benzinových stanic dostatek, odpočívadla pro kamiony chybí.

V celém Česku se počet benzinek za posledních dvanáct měsíců přehoupl přes sedmitisícovou hranici a je na historickém rekordu.

„Ke konci loňského roku jich bylo v zemi registrováno 7 020, z toho veřejných 3 940, poloveřejných s vymezeným přístupem 672 a neveřejných 2 408,“ uvedl tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.

Z jiného úhlu pohledu předčí středočeský primát Jihočeši. „Pokud bychom vzali síť čerpacích stanic ve vztahu k počtu obyvatel, pak nejvíc na 100 tisíc obyvatel jich je v Jihočeském kraji, a to 47,“ podotkla mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Štěpánka Filipová. 

Středočeský kraj je ale podle specialistů na silniční provoz v mnohém výjimečný, například napojením na metropoli, kterou obepíná. „Jde o region, který je tranzitní s velmi hustou dopravou. A také je v něm hodně kilometrů dálnic a silnic prvních tříd,“ konstatoval středočeský koordinátor BESIP Miroslav Polách.

Počet benzinek? Neomezený

Kraj kopíruje situaci po roce 1989, kdy narostl počet aut a s tím se zvýšily i nároků motoristů na služby.

„Široká síť čerpacích stanic v Česku je dána především velkým porevolučním boomem a také vysokou poptávkou. Limity v tomto směru neexistují, prodej pohonných hmot je postaven na tržním principu,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

A co víc, počet benzinek může dále v podstatě nekontrolovatelně růst, pokud budou zákazníci, dostatek pozemků kolem silnic a zájmu ze strany provozovatelů. „Počet čerpacích stanic se v Česku nijak legislativně ani administrativně nereguluje, jejich množství vychází z přirozené konkurence. Legislativa upravuje pouze technické standardy a vybavení čerpacích stanic,“ upozornila Filipová.

Její kolegyně na ministerstvu pověřená řízením sekce surovin a energetiky Hana Rambousková dodala, že pro řidiče se nadále rozšiřuje také nabídka alternativních paliv: „Čerpacích stanic na alternativní paliva, jako je zkapalněný ropný plyn (LPG), a zejména na zemní plyn (CNG), v posledních letech přibývá.“ Resort dopravy se navíc v následujících několika letech chystá podpořit rovněž zvýšení počtu dobíjecích stanic pro elektromobily.

Využijí benzinky i staré odpočívky

S mimořádně hustou sítí benzinek kontrastují chybějící parkovací plochy. Především odstavná parkoviště pro kamiony, jejichž řidiči musejí dodržovat pravidelné přestávky. Často nemají kde, a pokud se rozhodnou odpočívat u čerpacích stanic, rychle zaplní parkovací místa. Navíc kamion s návěsem vyblokuje stání pro několik osobáků.

Nová parkoviště pro nákladní vozy

2018 
- D5 Šlovice u Ejpovic – vpravo a vlevo vznikne 60 parkovacích míst 

2019
- D8 Siřejovice – na kilometru 43,8 poblíž Lovosic, vpravo přibude 37 míst
- D1 Střechov – na km 52 vpravo a vlevo vznikne 42 míst, vlevo 64
- D1 Studený – na km 70,1 vpravo je v plánu 10 míst k stání 

DALŠÍ PROJEKTY V PŘÍPRAVĚ
- D1 Humpolec – na km 89,1 vlevo vznikne 7 míst
- D1 Troubsko – na km 187,5 vpravo je plánováno 70 míst
- D2 Zeleňák – na km 17,1 vpravo přibude 65 míst, vlevo 34 míst
- D1 Mikulášov – na km 95,7 vpravo a vlevo má přibýt 29 míst
D11 Horní Počernice – na km 2,8 vpravo je plánováno 40 míst 

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve spolupráci s ministerstvem dopravy proto chystá výstavbu, aby nedostatečné kapacity doplnilo. „ŘSD hledá nové kapacity pro parkování, ať už úpravou stávajících prostor kolem čerpacích stanic, obnovením už nepoužívaných odpočívek nebo přípravou zcela nových míst pro odstavování,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Nyní už je dokončena takzvaná vyhledávací studie na doplnění odpočívek všech typů. Měly by vznikat především na dálnicích, kde se kamionů pohybuje nejvíc. 

Nejblíže dokončení je projekt, který ministerstvo umístilo jen nedaleko od hranic regionu. Jde o rozšíření odstavné plochy u dálnice D8. Nových 37 míst pro parkování kamionů se chystá mezi Lovosicemi a Roudnicí nad Labem.

V kraji by pak mělo vzniknout parkoviště pro kamiony bezprostředně u metropole na přibližně třetím kilometru dálnice D1 u Horních Počernic. Umožnit má odpočinek pro řidiče několika desítek náklaďáků. Celkem by mělo v České republice v následujících třech až pěti letech přibýt 1 500 parkovacích míst pro kamiony. Jejich výstavba vyjde na stovky milionů korun.