Cestující chtějí vrátit častější a kvalitní autobusové spojení kladenské
čtvrti Švermov a dalších okrajových částí Kladna s Prahou a Slaným.
„Zároveň žádáme, aby Kladno bylo znovu zapojeno do systému Pražské integrované dopravy (PID),“ prohlásil zástupce petičního výboru Jan Mourek.
Vedení Středočeského kraje město ze systému vyřadilo v září, poté co kladenský magistrát odmítl přistoupit na hejtmanstvím stanovené podmínky provozování veřejné dopravy v regionu, takzvané standardy dopravní obslužnosti (SDO).
Podle primátora Milana Volfa (Volba pro Kladno) má obslužnost zajistit a platit kraj. Hejtmanství naopak trvá na tom, že na ni ze svých rozpočtů mají přispívat města a obce.
Kladno loni podalo kvůli vzniklé situaci na Středočeský kraj žalobu, kterou se domáhalo navrácení veřejné dopravy do původního stavu. Krajský soud v Praze ji však v prosinci odmítl s tím, že hejtmanství nezasáhlo do pravomocí města.
„Musí si brát taxi“
Na vzniklou situaci a „zákopovou válku“ mezi městem a krajem nyní doplácejí především cestující.
„Většina přímých spojů ze čtvrti Švermov byla zkrácena. Teď začínají a končí na kladenském autobusovém nádraží. Při cestě do Prahy a zpět tedy musíme jet městskou dopravou a pak přestupovat. Od pozdějších odpoledních hodin chybí návaznost. Přetížené autobusy nabírají zpoždění. Lidé často nestihnou přípoj a cesta do práce a domů se výrazně prodlužuje. Na autobusy pak musí dlouho čekat nebo si vzít taxi,“ popsal zkušenosti Mourek, který věří, že se peticí podaří přimět město a hejtmanství k dohodě, která bude uspokojivá pro obě strany, a především pro obyvatele Kladna.
Novinka pro cestující MHD, v autobusech a trolejbusech zaplatí kartou![]() |
Petenti se obrátili na město i kraj a obě instituce jim přislíbily, že se budou snažit najít řešení. První kroky už ostatně krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) a náměstek primátora Kladna pro stejnou oblast a zároveň opoziční krajský zastupitel Robert Bezděk (ANO) učinili.
„Minulý týden jsem obdržel dodatky smluv k SDO, o něž jsem kraj žádal. Ještě bych rád viděl výsledky průzkumu četnosti spojů a jejich vytíženosti. Pak se můžeme bavit o konkrétních částkách,“ uvedl Bezděk.
Kraj vyčítá šéfovi kontrolního výboru, že ve sporu o dopravu nadržuje Kladnu![]() |
Ten přitom ještě přednedávnem čelil tlaku zástupců krajské koalice s tím, že jako předseda kontrolního výboru krajského zastupitelstva může mít přístup k citlivým informacím, které by mohly kraj v soudním sporu s Kladnem poškodit. Nyní Petr Borecký naznačuje i v souvislosti se zmíněnou peticí, že kraj je na další jednání připraven.
Zatím posílí městské linky
„Navrhli jsme Kladnu různá řešení, dokonce variantu s nulovým doplatkem za obslužnost. V takovém případě by ale bylo nutné odstranit duplicity spojů s městskou dopravou. Kladno se bojí, že ji chceme ovládnout. Není to pravda,“ konstatoval Borecký.
Problémy s odjezdy či malá kapacita spojů. Chebany zlobí fungování MHD![]() |
Iniciátoři petice se před několika dny sešli s představiteli Kladna. „Výsledkem je snaha posílit městskou linku spojující centrum, autobusové nádraží a čtvrť Švermov. Aktuálně jsme zpracovali podklady, předložíme je magistrátu a město rozhodne o datu platnosti,“ uvedl ředitel dopravní firmy ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Mluvčí Kladna Vít Heral sdělil, že pomoci může i dopravní propojení části Švermova s rodinnými domy v tzv. oblasti Korea, kam dosud autobusy nezajížděly. Tomu ale musí předcházet úprava nedaleké okružní křižovatky, kterou brzdí problémy s výkupem jednoho z pozemků. Ani jedno ze zmiňovaných opatření tak nevyřeší problémy obyvatel Švermova hned. Na SDO zatím nepřistoupily vedle Kladna například také Příbram nebo Mladá Boleslav.