VIDEO: Výstup z metra Anděl je znovu otevřený, ruské eskalátory zmizely

  • 240
V Praze se v pondělí po devítiměsíční rekonstrukci otevřel výstup ze stanice metra Anděl směrem k obchodnímu centru. Nové eskalátory nahradily ty původní ruské a jsou vybaveny automatickou havarijní brzdou. Ta dokáže zabránit tomu, aby se při poruše rozjel eskalátor opačným směrem.

Zrekonstruovaný výstup se otevřel kolem 5. hodiny ranní se zahájením denního provozu pražského metra. Výstup byl uzavřen od 25. září loňského roku, uzavírka trvala 258 dnů. Celkové náklady na rekonstrukci dosáhnou přibližně 225 milionů korun.

 „Vzhledem k vytíženosti Anděla a konkrétně tohoto vestibulu jsem velmi tlačil na maximální urychlení rekonstrukce. Uzavírka logicky způsobila cestujícím komplikace, ale modernizace stanic metra je nutná, aby mohly do budoucna bez problémů sloužit,“ prohlásil náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Výstup z metra Anděl těsně po zahájení rekonstrukce v září 2017.
Po devítiměsíční rekonstrukci se otevřel výstup ze stanice metra Anděl (11....

Někteří cestující se diví, proč stříbrný nápis ANDĚL nemá po rekonstrukci výstupu z metra podklad ve žluté barvě (= žlutá linka B), ale červené. Dopravní podnik ale připomíná, že žlutý nebyl podklad nápisu ani před rekonstrukcí (snímek ze září 2017 vlevo).

Nové eskalátory ve stanici Anděl mají i řadu dalších bezpečnostních opatření, která na původních eskalátorech z roku 1985 nebyla. Jsou to například koncové vypínače, kontroly nepřítomnosti jednoho schodu i kontrola nadotáček a podotáček. 

Schody, jejichž výměnu zahájil Dopravní podnik loni v září, jsou proti těm původním výrazně lehčí, a proto úspornější. Jeden schod původních eskalátorů vážil 45 kilogramů, nový má hmotnost 18 kilogramů. 

Fotogalerie

Nainstalování automatických brzd na eskalátorech ve všech stanicích bylo reakcí na nehodu, při které se v roce 2014 eskalátor ve stanici metra Můstek prudce zastavil a zase rozjel opačným směrem. Při nehodě, která byla zapříčiněna technickou závadou, se zranily tři ženy.

Tato událost se projevila ve standardech Dopravního podniku.

„Norma umožňuje to, že pokud je mechanický převod elektromotoru na schodové pásmo, to znamená přes převodovku, havarijní brzda tam být nemusí. Což byl tento případ, proto tam brzda nebyla. Od té doby máme požadavek, že i eskalátory, které mají pevný převod, jsou vybaveny havarijní brzdou,“ řekl technik Dopravního podniku Martin Kodrle. Nehodu před čtyřmi lety způsobila výrobní chyba.

Další pacienti: Náměstí Republiky a Jinonice

Letos v září Dopravní podnik plánuje dokončit rekonstrukci ve stanici metra Náměstí Republiky, kde podnik rovněž vyměňuje eskalátory a odstraňuje průsaky. V říjnu pak zahájí práce ve stanici metra Karlovo náměstí. V loňském roce podnik kompletně zrekonstruoval stanici Jinonice.

Stanice metra Anděl

  • Původní sovětské eskalátory byly montovány při ražbě stanice Anděl, která začala v roce 1980.
  • 2. 11. 1985 byla stanice pod názvem Moskevská otevřena.
  • V současné době je Anděl jednou z nejvytíženějších stanic metra.
  • Obrat cestujících za rok 2017 ve stanici Anděl byl 23 606 413 cestujících. Průměrný denní obrat cestujících ve vestibulu Anděl stanice metra Anděl byl cca  54 tis. cestujících (od 1. 1. 2017 do 24. 9. 2017, pak byl vestibul Anděl/Anděl uzavřen).

Zdroj: DPP

V pražském metru je řada schodišť z předrevolučního období. Na lince metra B jsou eskalátory sovětské výroby z 80. let. „Máme ještě několik posledních eskalátorů československého výrobce Transporta. Nejstarší jsou z roku 1978 a ty se točí na Můstku do Paláce Koruna,“ řekl Kodrle. Většina eskalátorů je však novější výroby.

Při údržbě eskalátorů Dopravní podnik věnuje větší pozornost částem zařízení, u nichž je třeba provádět preventivní zásahy například kvůli nestejnoměrnému zatížení, kdy lidé stojí vpravo a levou část nechávají pro ty, kteří po pohyblivých schodech chodí. 

„Není to tak, že by to bylo příčinou častějších závad, ale je to o tom, že my musíme tyhle části více sledovat a více se jim věnovat,“ dodal Kodrle, který v tomto chování na eskalátorech vidí spíše snížení přepravní kapacity.

Dopravní podnik uzavřel výstup ze stanice Anděl v pondělí 25. září 2017: