Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Novinářské rychlíky rozvážely noviny, kvůli revoluci se opozdily

  7:25aktualizováno  14:25
Sametová revoluce přinesla i revoluci na kolejích. Předznamenaly ji speciální vlaky, které z Prahy vezly uprchlíky z východního Německa na Západ. Po demonstracích jezdily takzvané novinářské rychlíky, které rozvážely noviny.

Občané NDR ve vlaku západoněmeckých drah na nádraží v Praze-Libni. | foto: ČTK

Noční službu u takzvaného lokomotivního dispečinku Československých drah (ČSD) měl 17. listopadu 1989 Zdeněk Bek. Jeho pracoviště bylo v ulici Na Příkopě u Prašné brány, kde dnes sídlí banka. Přestože Národní třída není příliš daleko, Bek si během noční směny ničeho mimořádného nevšiml.

„Provoz jsme řídili úplně normálně, jako kdyby žádná revoluce nebyla, vlaky jezdily a jezdit musely. Ale následující dny jsme na žádost tiskáren museli pozdržet některé noční rychlíky, kterými se po republice rozvážely noviny. Těmto spojům se říkalo novinářské rychlíky,“ říká pamětník. Na čerstvý tisk železničáři někdy čekali i třicet minut. „Konkrétní vlaky jsme pozdrželi, aby ten náklad stihli doručit na místo,“ vysvětluje Bek, který dnes pracuje ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Kvůli největším demonstracím železničáři také vypravili mimořádné vlaky, toho roku se ale nejednalo o první neobvyklé události na lokomotivním dispečinku. Zvláštní vlaky na podzim 1989 museli vypravovat také kvůli občanům NDR, kteří se rozhodli dostat na Západ útěkem přes Československo, konkrétně přes zeď ambasády Německé spolkové republiky na Malé Straně.

Některé soupravy vypravované z Prahy-Libně poslal pro emigranty západoněmecký Deutsche Bundesbahn, jiné poskytly ČSD. I nejvíce zarputilí komunisté po pádu Berlínské zdi 9. listopadu 1989 museli začít pochybovat, jestli se jejich režim v tehdejším Československu udrží.

Kdo se chtěl do tehdejší východoněmecké metropole jet podívat vlakem, musel podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského v tehdejších vlacích strávit pět hodin. Dnes je cesta o hodinu rychlejší.

Před třiceti lety nebyly vlaky klimatizované a podle Beka na některých domácích spojích v roce 1989 ještě dosluhovaly vagony s dřevěnými lavicemi. Zdeněk Bek říká, že změny politických poměrů byly předzvěstí velkých změn v kolejové dopravě. 

„Dostali jsme se do západní sféry a později vstoupili do Evropské unie a i ta děčínská trať, po které se cestuje do Berlína, se dostala do takzvaných koridorů. Ty prošly rekonstrukcí a zvýšila se rychlost,“ vysvětluje odborník. K důležitým změnám podle něj patřila instalace nového zabezpečovacího zařízení. Podstatná byla také výměna či renovace některých vozidel. „Samozřejmě snahou je, abychom se nejen do Berlína, ale také na další místa dostali vlakem ještě rychleji,“ dodává odborník ze SŽDC.

Špatný stav kolejí

Lidé, kteří cestovali před rokem 1989 na Západ, vzpomínají, že nekonečné drncání typické pro československé koleje za hranicemi většinou skončilo. Bek se ale nedomnívá, že by špatný stav tratí za totality souvisel s tím, že by stát do infrastruktury neinvestoval. Hlavním důvodem bylo přetížení železniční sítě nákladním provozem, který využíval tehdy více rozšířený těžký průmysl. Přepravovalo se také větší množství uhlí, což souviselo mimo jiné i s větším podílem uhelných elektráren na výrobě elektřiny. Například trať Mělník – Lysá nad Labem – Kolín se nazývala uhelná. K častým zimním problémům patřilo zamrzání uhelného nákladu, které zdržovalo vykládku.

Množství tun nákladu, které se před rokem 1989 přepravovalo po železnici, si podle odborníka ze SŽDC dnes nedovedeme představit. Za totality byl dokonce problém zařadit do provozu osobní vlaky. Dnes je přitom v pražském a středočeském regionu opačný problém a kvůli velkému množství ranních či odpoledních příměstských osobních spojů bývá komplikované zařadit nákladní vlaky.

Podoba železniční sítě zůstala podle Beka od revoluce prakticky stejná s výjimkou vybudování třetí koleje mezi Libní a Běchovicemi. Odborník se domnívá, že trojkolejný provoz by měl být umožněn až do České Třebové. Zatím trojkolejná trať končí v Poříčanech, s jejím prodloužením SŽDC počítá, ale nikoli až do východních Čech.

Vršovický útlum

K podstatným změnám, které se na železnici od roku 1989 odehrály, patří podle Beka útlum seřazovacího nádraží pro nákladní vlaky ve Vršovicích. „Ten intenzivní provoz, který tam byl, se do zastavěné aglomerace vůbec nehodil. Neustále rušil noční klid. Dnes tam prakticky zůstala jen holá pláň,“ dodává Bek.

A připomíná, že se od revoluce ve vlacích také ohromně zlepšil jízdní komfort včetně čistoty. „Podobně velký skok v kvalitě ale nastal už v roce 1980, kdy byl ukončen parní provoz, se kterým souvisel kouř se sazemi. Kvůli tomu často ani nebylo možné ve vagonech otevřít okna. Dnešní lokomotivy mají mnohem větší výkon a překonávají i ty elektrické či dieselové, které „páru“ vystřídaly. „Zatímco v roce 1989 byl pro elektrickou lokomotivu běžný výkon dva tisíce kilowattů, dnes už je běžných pět až šest tisíc kilowattů,“ vysvětluje expert ze SŽDC.

A dodává, že i když musí dnes cestující kvůli rekonstrukcím a investicím do sítě strpět na železnici četná zpoždění, před rokem 1989 bývaly vlaky zpožděné daleko častěji.

Autor:
  • Nejčtenější

Zákazům navzdory. Hospoda v Praze přivítala štamgasty, zasahovala policie

Pražská restaurace Šeberák se ve čtvrtek otevřela zákazníkům. Úplně jako za časů před koronavirovými opatřeními,...

Končím kvůli bytům za stokorunu, vysvětlil Kořen odchod z křesla starosty

Moderátor Vladimír Kořen vysvětlil, proč rezignuje na funkci starosty Říčan. Důvodem je kauza prodeje bytů na...

Z okna kladenské školy vypadla patnáctiletá dívka, zraněním podlehla

Při pádu z okna kladenské školy v Moskevské ulici ráno zemřela mladistvá dívka, podle prvních informací žákyně 9....

Moderátor Kořen už nebude starostou Říčan, důvod sdělí na tiskové konferenci

Starosta Říčan u Prahy Vladimír Kořen (Klidné město) rezignuje na funkci, důvody uvede ve středu na tiskové konferenci....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič jel po Nuselském mostě v protisměru, pak ztroskotal na schodech

Minimálně z ostudy kabát má řidič, který neukočíroval auto a vjel na konci pražské Lublaňské ulice na schody směr park...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Policie stíhá třináct obchodníků s mobily za dvousetmilionové krácení daní

Policisté obvinili ve spolupráci s celníky 13 lidí z rozsáhlého krácení daní při obchodování s mobilními telefony....

V pražských Běchovicích a v Brně zemřeli muž a žena pod koly vlaku

V pražských Běchovicích ráno vlak srazil mladého muže. Ten pak na místě svým zraněním podlehl. Vlaky mezi Úvaly a...

Rozsvěcení stromu v Praze bylo letos bez lidí. Podívejte se na videu

Slavnostní rozsvícení vánočního stromu na pražském Staroměstském náměstí se letos kvůli vládním opatřením muselo...

Obří anděl a tanečníci prošli centrem Prahy. Zahájili festival Za dveřmi

Sedmimetrová loutka anděla i andělé chůdaři v neděli v podvečer prošli Staroměstským náměstím v Praze. Průvod...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...