Koleje mezi Chrástem a Plzní jsou už minulostí.

Koleje mezi Chrástem a Plzní jsou už minulostí. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Tunel poslal Chrást na vedlejší kolej, cestujícím ubyly vlakové spoje

  • 13
Po zprovoznění železničního tunelu mezi Kyšicemi a Plzní se z frekventovaného nádraží v Chrástu stala běžná vlaková zastávka na lokální trati. Místním ubylo vlakových spojů a výrazných změn doznaly i autobusové jízdní řády. Snížil se i počet nízkopodlažních autobusů.

Na sociálních sítích se už objevily stesky lidí z Chrástu, že maminky s kočárky jsou teď v mnohem složitější situaci, když chtějí jet autobusem do Plzně.

Protože se snížil i počet nízkopodlažních autobusů plzeňské městské hromadné dopravy, které zajíždějí do Chrástu, rodiče s kočárky podle místních začnou mnohem víc jezdit do Plzně auty.

Chrástecký starosta Ladislav Bohuslav potvrdil, že nízkopodlažních autobusů k nim teď jezdí mnohem méně. „Většina je teď vysokopodlažních. Pro maminky s kočárky nebo starší občany, kteří jezdí veřejnou dopravou do Plzně na nákupy, je to komplikace. Vezměte si, jak složitě se do klasického vysokého autobusu dostávají starší lidé s plnou taškou na kolečkách. Někdy jezdí autobusy i přeplněné. Myslím, že lidem by nejvíc pomohlo, kdyby k nám zajíždělo víc nízkopodlažních autobusů,“ soudí starosta Bohuslav.

Mluvčí ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Slaný vysvětlil, že firma v současné době nové nízkopodlažní autobusy kupovat nemůže.

„Právě probíhá soutěž na autobusové dopravce v Plzeňském kraji. V tuto chvíli si nemůže žádný dopravce dovolit pořídit nové vozy, které by mu za pár měsíců mohly být zcela k ničemu. Dopravce, který v soutěžích uspěje a bude mít smlouvu na příštích deset let, pak samozřejmě nové nízkopodlažní vozy pořídí. Nejen proto, že by chtěl, ale dokonce bude muset, protože je to součástí podmínek soutěže,“ vysvětlil Slaný.

Veřejnou dopravu v plzeňském kraji organizuje společnost POVED. Její dopravní specialista Martin Fencl potvrdil, že prověřují různé varianty, jak by i dopoledne mohl do Chrástu jet nízkopodlažní autobus.

„Máme ale i reakce, že vysokopodlažní autobusy mají pohodlnější sedadla a v létě je cesta v klimatizovaném voze příjemnější. Řada lidí oceňuje spoje jezdící na Chrástecko z nového autobusového terminálu. V dopravních špičkách, když trolejbusy zůstávaly uvězněné v kolonách na Americké, se stávalo, že jim z Doubravky ujely autobusy na Chrást nebo do Dýšiny. Teď na autobusy přestupují v centru Plzně,“ popsal Fencl.

V současné době POVED sleduje reálné dojezdové časy spojů. U některých může začátkem března dojít ke změnám jízdních řádů. „Cílem je zajištění komfortnějšího přestupu cestujících,“ vysvětlil Fencl.

Rokycany jsou od 9. prosince významným přestupním uzlem. Většina autobusů z Rokycanska končí na tamním autobusovém nádraží a lidé přecházejí na sousední vlakové, odkud jezdí spoje do Plzně. Ty jsou nyní v Plzni dvakrát rychleji než autobusy.

Rokycanský místostarosta Jan Šašek řekl, že na hodnocení je po tak krátké době ještě příliš brzo.

„Do budoucna ale přemýšlíme nad tím, že bychom synchronizovali městskou dopravu v Rokycanech s vytipovanými nejvíce vytíženými vlaky. Když přijíždějí plné lidí s nákupy od Plzně, ulehčilo by jim, kdyby právě na ně navazovaly spoje naší městské dopravy. Zabýváme se i myšlenkou, zda ještě nerozšířit její provoz k vybraným vlakům v odpoledních a večerních hodinách. Dnes provoz městské hromadné dopravy v Rokycanech končí ve čtvrt na pět odpoledne,“ shrnul místostarosta Jan Šašek.

Jízda nejdelším železničním tunelem v Česku (16. 11. 2018)

16. listopadu 2018